فونیکسریمکسبهتام

سوزوکی سلریو، همتای جوان پراید در ایران‌زمین

عصر خودرو: بزرگ‌ترین خودروساز کشورمان در پی آن است که افواج سامورایی را از دروازه‌های خود عبور دهد؛ ازاین‌رو با شرکت ژاپنی سوزوکی تجدیدعهد نموده تا بلکه این‌باره و با مددگیری از او، راه نوینی را در این صنعت بگشاید و به ندای به‌حق مشتریان هم بهتر پاسخ دهد. امید است که چنین گردد.

سوزوکی سلریو، همتای جوان پراید در ایران‌زمین
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷:۰۰
  • سوزوکی سلریو، همتای جوان پراید در ایران‌زمین
  • سوزوکی سلریو، همتای جوان پراید در ایران‌زمین
  • سوزوکی سلریو، همتای جوان پراید در ایران‌زمین
  • سوزوکی سلریو، همتای جوان پراید در ایران‌زمین
  • سوزوکی سلریو، همتای جوان پراید در ایران‌زمین
  • سوزوکی سلریو، همتای جوان پراید در ایران‌زمین
  • سوزوکی سلریو، همتای جوان پراید در ایران‌زمین
  • سوزوکی سلریو، همتای جوان پراید در ایران‌زمین
  • سوزوکی سلریو، همتای جوان پراید در ایران‌زمین
  • سوزوکی سلریو، همتای جوان پراید در ایران‌زمین
  • سوزوکی سلریو، همتای جوان پراید در ایران‌زمین
  • سوزوکی سلریو، همتای جوان پراید در ایران‌زمین

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از بازار خبر، شنیده‌ها حاکی از آن است که سه فرستاده از خانواده سوزوکی به اسامی سوئیفت (SWIFT)، سیاز (CIAZ) و سلریو (CELERIO) راهی سرزمینمان می‌گردند که در این میان، مدل سلریو از اهمیت شایان توجهی برخوردار است زیرا بنا بر برخی از گفته‌ها، این خودرو قصد هماوردی با پای ثابت بازار یعنی «پراید» را دارد. بهایی هم که برایش در نظر گرفته شده حول و حوش 25 الی 35 میلیون تومان است که چنانچه تحقق یابد، سخت وسوسه‌انگیز است. به همین بهانه، در وهله نخست تصمیم گرفتیم که این مدل را مورد ارزیابی خویش قرار می‌دهیم.

سوزوکی سلریو از انواع سوپر مینی محسوب می‌گردد و از ابعاد کوچکی هم برخوردار است. این خودرو از جدیدترین محصولات سوزوکی به شمار می‌آید و تاریخ شروع به تولید آن ماه آوریل سال 2014 میلادی است. در حال حاضر هم تنها در دو مکان تولید می‌شود یکی از این دو، کمپانی ماروتی هند بوده و دیگری هم شرکتی است در تایلند. نسخه‌های وارده به ایران نیز از معبر هندوستان راهی کشورمان خواهند شد.
این خودرو چندی پیش توسط سایت «AUTOEXPRESS» بریتانیا مورد بررسی قرار گرفت که در اینجا خلاصه‌ای از آن را خدمتتان ارائه می‌دهم.

خلاصه بررسی

امتیاز کلی این خودرو: 3 از 5

فروش سوزوکی سلریو از اوایل سال 2015 میلادی آغاز گردید، این خودرو جایگزین مدل‌های شهری این برند به نام‌های آلتو و اسپلش شد. درون این خودرو از اشکودا CITIGO وسیع‌تر بوده و حجم تجهیزات ارائه شده در آن از هیوندای i10 هم بیشتر است و هزینه نگهداری آن نیز از سئات MII پایین‌تر است.
بهای پایه این خودرو کمتر از 8,000 پوند است و تمامی مدل‌های آن از تجهیزاتی همچون رینگ‌های آلومینیمی، سیستم تهویه مطبوع، اتصالات بلوتوث و سیستم DAB رادیو، بهره می‌برند. اگر این‌ها به‌تنهایی کافی نیستند، خریداران سلریو می‌توانند تیپ برتر SZ4 را سفارش دهند که از اقلامی همچون شیشه‌های برقی عقب، تریم همرنگ بدنه و نیز 4 عدد اسپیکر برخوردار است. گرچه چنین حجمی از تجهیزات قادر نیست که این خودرو را در رویارویی با رقبای اروپایی‌اش یاری دهد اما در عوض، این نکته را باید مد نظر قرار داد که در حال حاضر، هیچ خودروی شهری را در بازار نمی‌یابید که با چنین مبلغ کمی، این میزان از تجهیزات را در اختیارتان نهد.
پیشرانه‌های انتخابی در این خودرو تنها به یک جفت محدود می‌گردند که سرمنشأ هر دوی آن‌ها از یک پیشرانه سه سیلندر یک لیتری می‌باشد. این دو پیشرانه به‌ظاهر متفاوت به نام‌های استاندارد و DUAL JET ارائه می‌شوند. پیشرانه استاندارد این خودرو از هزینه نگهداری بسیار پایینی برخوردار است و مصرف سوخت آن 4.3 لیتر در صد کیلومتر و میزان گاز CO2 خروجی آن معادل 99 گرم در کیلومتر است که این میزان از آلایندگی، مالکین این خودرو را از پرداخت مالیات جاده‌ای معاف می‌گرداند. نسخه DUAL JET این خودرو هم از مصرفی معادل 3.62 لیتر برخوردار است.
توضیحات: پیشرانه‌های مجهز به سامانه DUAL JET دارای دو نازل پاشش سوخت برای هر سیلندر بوده و ازاین‌رو دارای مصرفی کمتر و شتاب نسبتاً بهتری نسبت به نمونه استاندارد هستند. در بازارهای دیگر نسخه دیزلی این خودرو هم ارائه می‌گردد که از پیشرانه‌ای 2 سیلندر و به حجم 0.8 لیتر برخوردار است.
 

امتیاز خودرو در این بخش: 2.8 از 5
سوزوکی سلریو از آن دست خودروهایی نیست که در پی برنده شدن در مسابقات زیبایی باشد. این خودرو از ظاهری نسبتاً آرام و ملایمی برخوردار است و وجود سطح بالایی از تجهیزات استاندارد در آن موجب شده که گزینه‌های انتخابی تنها به (انتخاب) رنگ بدنه محدود گردند، در حالی که همتایانش از این لحاظ پربارتر بوده و ترکیبات و کیت‌های گوناگونی را جهت آراستگی بدنه ارائه می‌نمایند.

سوزوکی سلریو از نمای ظاهری بهتر و متناسب‌تری نسبت به اسلاف خویش، از جمله آلتو و اسپلش برخوردار است، این دو از زمره مدل‌هایی هستند که این خودرو جایگزینشان شده، اما درعین‌حال این خودرو قادر نیست که در این باب، به رویارویی با رقبایی همچون تویوتا آیگو و رنو توینگو برخیزد. در همان هنگام که بدنه جعبه‌ای این خودرو فضای داخلی جاداری را به سرنشینانش پیشکش می‌کند، کناره‌های بلند و صاف آن پهلو به پهلوی همتایانی چون پژو 108 شیک و زیبا و یا فولکس‌واگن UP! جذاب و گیرا جای می‌گیرد.
مورد بدتری که در این خودرو قابل مشاهده است درک این موضوع است که در سوزوکی سلریو هیچ نوع گزینه شخصی و اختصاصی ارائه نشده و شما حتی قادر نیستید که رینگ‌های آلومینیمی متفاوتی را هم برای آن برگزینید؛ و تنها حق انتخابی که دراین‌بین وجود دارد سفارش رنگ متالیک برای آن است که به‌تنهایی 415 پوند خرج بر می‌دارد.
 

در قیاس با طرح بیرونی لطیف و آرام این خودرو، درون آن بسیار شلوغ‌تر است. ترکیب رنگ‌ها، مواد و بافت‌های متعددی که در آن به کار رفته، احساس جاگیری در کابینی ارزان‌قیمت و با کیفیتی نازل را به آدمی القاء می‌نماید. با این حال، علیرغم حجم شایان توجهی از پلاستیک که در آن دیده می‌شود، کابین این خودرو از کیفیت ساخت مناسب و مستحکمی برخوردار است. کلیت داشبورد آن به سمت پایین و به یک کنسول میانی بزرگ ختم می‌گردد که در آن کنترلرهای رادیو و سیستم گرمایشی جای گرفته‌اند. در بخش زیرین آن نیز یک سوکت USB و همچنین فضایی جهت استقرار تلفن (برای عمل شارژ) وجود دارد. نواری نقره‌ای فام و U شکل در میانه داشبورد آن نصب شده و جلوه درخشانی را برای آن مهیا نموده است. مضاف بر آن، در بالای دسته‌دنده و نیز پیرامون کانال‌های هوا هم از قطعات درخشان و براقی استفاده شده است. در مجموع، به‌کارگیری قطعات صیقلی و براق با رنگ‌های متضاد، جلوه متفاوتی را برای کابین یکنواخت و سرشار از قطعات پلاستیکی این خودرو فراهم نموده است.

در نهایت، تمامی مدل‌های این خودرو و حتی تیپ پایه ZS3، از رینگ‌های آلومینیمی و سپرهای همرنگ بدنه برخوردارند. بالاترین تیپ هم که ZS4 نام دارد از اقلامی همچون جلوپنجره کرومی و چراغ‌های مه شکن جلو سود می‌برد. تمامی نسخه‌های سوزوکی سلریو در کابین از تجهیزاتی همچون بلوتوث و رادیو DAB برخوردارند و همچنین سیستم تهویه مطبوع، اتصالات USB و نیز سیستم CD PLAYER هم در آن‌ها مشاهده می‌گردد.

امتیاز خودرو در این بخش: 3 از 5
برخلاف سوزوکی سوئیفت، هیچ نکته جادویی در هنگام رانندگی با سلریو مشاهده نمی‌گردد، این خودرو سودمندترین گزینه برای آنانی ست که در پی یک خودروی راحت و کاربردی شهری هستند. در قیاس با بسیاری از هاچ بک‌های رقیب، جایگاه راننده در آن، در موضع بالاتری قرار دارد. دید رو به جلو عالی است و از همین رو تغییر مکان این خودرو در جاده‌ها به سهولت صورت می‌پذیرد.

تایرهای 14 اینچی این خودرو که از فاق بلندی هم بهره می‌برند، در سرعت‌های پایین سواری نرمی را برای آن مهیا می‌کنند. با این حال، اگر شما در پی رانندگی سخت‌تری با این خودرو هستید این نکته را از خاطر نبرید که در سرعت‌های بالا و در برخورد با ناهمواری‌ها، سوزوکی سلریو آرامش و خونسردی خویش را از کف می‌نهد. فرمان این خودرو هم کاملاً دقیق نیست و در هنگام رانندگی همیشه این احساس شما را فرا می‌گیرد که برای عبور از پیچ‌ها مجبورید که غربیلک (فرمان) را بیش از آنچه که نیاز است، بچرخانید.
گرچه فرمان این خودرو از حالت قفل به قفل به گردش زیادی احتیاج دارد، ولی با این وجود، سوزوکی سلریو برای عمل دور زدن به کمترین شعاع گردش یعنی 9.4 متر نیازمند است. البته این امر در ترکیب با میدان دید جالبی که در آن وجود دارد، به وقوع می‌پیوندد. در مجموع، این خودرو به‌سادگی پارک شده و از قابلیت مانور مناسبی در معابر و فضاهای تنگ شهری برخوردار است.
 

از پیشرانه یک لیتری بنزینی این خودرو توانی معادل 67 اسب‌بخار استخراج می‌شود که در مدت 13 ثانیه شتاب آن را از سکون به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رساند و بیشینه سرعتی معادل 155 کیلومتر بر ساعت را برای آن به ارمغان می‌آورد. این امر به‌ویژه مؤید آن است که این پیشرانه نمونه‌ای تیز و چالاک نیست و حرکت با آن در بزرگراه‌ها به تلاش سختی نیاز دارد اما علیرغم همه این موارد، پیشرانه مذکور برای آمدوشد در پیرامون شهرها نسخه‌ای دندان‌گیر و پاسخگوست.

قابلیت اطمینان

امتیاز خودرو از این بخش: 2 از 5
فروش سلریو با شروع لرزان و سستی توأم بود، تنها یک روز پس از ارائه این خودرو به بازار، سوزوکی فراخوانی را برای تمامی مدل‌های آن صادر نمود و بر وجود نوعی مشکل در سیستم ترمز آن مهر تأیید زد.با این وجود، تعمیر و رفع‌ورجوع این معضل به سرعت صورت پذیرفت و سوزوکی از بابت ایمنی این سامانه مشتریانش را دلگرم و خاطرجمع نمود.
به لحاظ ایمنی، نتایج به‌دست‌آمده در این خودرو چندان رضایت‌بخش نیست، باآنکه اخیراً سلریو توانسته سه ستاره را از موسسه ایمنی EURONCAP کسب کند اما نرخ ایمنی بزرگ‌سالان در آن 61 درصد می‌باشد که نتیجه ضعیفی به شمار می‌آید. این امر تا حدی ناشی از نصب غیراستاندارد ایربگ های جانبی در این خودروست.
سوزوکی امتیاز خوبی را هم درزمینهٔ «ارزیابی رضایت مشتریان» در سال 2014 میلادی به دست نیاورد و در این باب لقب بدترین سازنده و نیز رتبه سی و سوم را از آن خود نمود. با این حال، از لحاظ قابلیت اطمینان، سوزوکی توانست رتبه دوازدهم را کسب نماید.
 

قابلیت‌های عملی و کاربردی

امتیاز خودرو از این بخش: 4.3 از 5
این خودرو از بزرگ‌ترین صندوق‌عقب در میان خودروهای این کلاس برخوردار است و در آن فضای کافی جهت نشستن 5 نفر وجود دارد. نمای کناری بلند و صاف این خودرو- که طرح مورد علاقه سوزوکی است- فضای زیادی را جهت جاگیری سر سرنشینان فراهم نموده است. در این میان باید قدردان فاصله زیاد بین دو محور آن نیز بود زیرا موجب شده که فضای کافی جهت جاگیری زانوهای سرنشینانی با قامت 6 فوت (بیش از 180 سانتی‌متر) هم در پشت این خودرو مهیا شود.
گنجایش صندوق بار این خودرو 254 لیتر است که سه لیتر بیشتر از فضای موجود در فولکس‌واگن UP!، اشکودا CITIGO و سئات MII می‌باشد و دو لیتر هم بیشتر از پرچم‌دار پیشین این کلاس یعنی هیوندای i10 است.

هزینه‌های نگهداری

امتیاز خودرو از این بخش: 4 از 5
این امر چندان اهمیتی ندارد که شما خواهان و یا خریدار کدام یک از خودروهای شهری هستید، زیرا تقریباً بیشتر خودروهای این کلاس از هزینه‌های نگهداری پایینی برخوردارند و سوزوکی سلریو هم از این قاعده مستثنی نیست. در نسخه پایه این خودرو که از پیشرانه‌ای سه سیلندر و یک لیتری سود می‌برد خروجی گاز CO2 کمتر از 100 G/KM بوده و به همین سبب نیز از مالیات جاده‌ای معاف است. از ماه آوریل سال 2015 میلادی، نسخه DUAL JET این خودرو در دسترس خریداران قرار گرفت که از مصرف سوختی معادل 3.6 لیتر برخوردار بوده و خروجی گاز CO2 در آن معادل 84 G/KM است. همین امر به‌نوبه خود این مدل را به‌عنوان کارآمدترین خودرو در این کلاس جای می‌دهد و بی‌گمان نسخه استاندارد سوزوکی سلریو هم در بیشتر مواقع خودرویی کم‌خرج و باصرفه است.
نکته دیگری که در این خودرو نمود بارزی دارد بهای دست‌دوم مناسب و درخور آن است، تمامی نسخه‌های سوزوکی سلریو پس از طی سه سال از آغاز خرید،39 درصد از ارزش اولیه خود را حفظ می‌کنند و این موضوع بیشتر از همه شامل حال تیپ‌هایی می‌گردد که بهایشان از 8,000 پوند کمتر است. این امر همچنین بدان معناست که بیشتر مبلغ ناشی از خرید این خودرو به‌مرورزمان به خریدار آن بازمی‌گردد و بیمه و هزینه‌های سرویس نازل و ارزان آن کمترین تأثیر را بر مبلغ موجود در کیف پولتان باقی می‌نهند.

نکات مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOEXPRESS»
کاربردی بودن خودرو
تجهیزات استاندارد
هزینه‌های نگهداری پایین
نکات منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOEXPRESS»
کابین ارزان (منظور مواد مورد استفاده است)
فرمان سردرگم (نه‌چندان دقیق)
قابلیت اطمینان مشکوک

مشخصات فنی

تعداد سیلندر: 3 عدد
حجم موتور: 998 سی‌سی
توان: 67 اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه (در سایت سوزوکی عدد 68 ذکر شده است)
گشتاور: 90 نیوتن‌متر در 3500 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: 13 ثانیه (نسخه DUAL JET) – 13.5 ثانیه (نسخه استاندارد) و 16.4 ثانیه (نمونه با گیربکس AMT)
حداکثر سرعت: 154 کیلومتر بر ساعت
نسبت تراکم موتور: 11.0 (نسخه استاندارد) و 12.0 (نسخه DUAL JET)
سیستم فنربندی جلو: مک‌فرسون استرات به همراه فنرهای مارپیچ
سیستم فنربندی عقب: محور پیچشی به همراه فنرهای مارپیچ
مصرف سوخت ترکیبی در هر 100 کیلومتر مسافت: 4.3 لیتر (نسخه استاندارد) و 3.6 لیتر (نسخه DUAL JET)
ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
ترمز عقب: کاسه‌ای
استاندارد آلایندگی: یورو 6
نوع جعبه‌دنده: 5 دنده دستی – 5 دنده AMT و گیربکس CVT
 

ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: 3600/1600/1530 میلی‌متر
فاصله بین دو محور: 2435 میلی‌متر
وزن: 835 الی 845 کیلوگرم
حجم باک: 35 لیتر
گنجایش صندوق بار: 254 لیتر
سایز تایرهای جلو و عقب: 185/65 R 14
ارتفاع از کف زمین: 145 میلی‌متر (نسخه استاندارد) و 135 میلی‌متر (نسخه DUAL JET)

ایمنی
کسب سه ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP
6 عدد ایربگ (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای)
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کمکی ترمز BA
سیستم کنترل پایداری ESP
سیستم کمکی حرکت در سراشیبی‌ها HILL HOLDER
کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای
سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
قفل ایمنی کودک
کیت تعمیر تایر
و…

برخی از تجهیزات ارائه شده در این خودرو
فرمان الکتریکی
سیستم روشنایی در روز (DAY LIGHT)
تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو
4 عدد اسپیکر (بلندگو)
سیستم صوتی + CD + MP3 + پورت USB و اتصالات بلوتوث،RDS
نمایشگر فشار باد تایرها (TPMS)
شیشه‌های عقب و جلو برقی
نمایشگر تعویض دنده
سیستم دزدگیر IMMOBLIZER()
نمایشگر دمای بیرون
قفل مرکزی با ریموت
نگه‌دارنده فنجان برای سرنشینان جلو و عقب
سیستم تهویه مطبوع + فیلتر هوای داخل
آینه‌های برقی جانبی
و…

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو