فونیکسریمکسبهتام

بررسی یک موتورسیکلت و یک خودرو ژاپنی

سوز و گدازهای سوزوکی...!

عصر خودرو : همه قدیمی‌ها از نام و نخستین موتورسیکلت‌های سوزوکی که وارد ایران شد یادها و خاطراتی دارند، موتورسیکلت‌هایی که به خاطر نام «سوزوکی» به د اشتن سرعت‌های مرگ‌آفرین معروف شد اما هر چه بود «سوزوکی» از این کوره ذوب و سوزناک سرفراز بیرون آمد و توانست برای خود جایگاه و پایگاهی ویژه دست‌وپا کند،

سوز و گدازهای سوزوکی...!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، اینکه شخص «سوزوکی» که بود و این موتورسیکلت چطور ساخته و چگونه پایش به ایران باز شد را در ادامه می‌خوانید:

    سوزوکی که بود؟
    میشیو سوزوکی در سال 1909میلادی کارخانه نساجی سوزوکی را در روستای ساحلی کوچکی، در هاماماتسو راه‌اندازی کرد و خیلی زود این کارخانه به موفقیت غیرقابل توصیفی دست یافت، زیرا سوزوکی منسوجات بافتنی برای صنایع بزرگ ابریشم ژاپن تولید می‌کرد.
    در سال 1929م، «میشیو سوزوکی» یک دستگاه بافت پارچه جدید اختراع کرد، که به کشورهای خارجی نیز صادر شد. پس از آن این شرکت شروع به ابداع و ثبت اختراعاتش کرد و بیش از 120 حق اختراع به نام خود ثبت کرد. دوره 30ساله اول این شرکت نیز به گسترش و تولید این ماشین‌آلات پیچیده اختصاص یافت. اما آقای «سوزوکی» با وجود موفقیت در زمینه نساجی، به دلیل اشتیاق بالا و علاقه به تولیدات متنوع، در صدد تغییر کاربری کارخانه خود برآمد. او پس از بررسی فراوان سایر تولیدات و با توجه به نیاز آن زمان مردم، به این نتیجه رسید که تولید اتومبیل‌های کوچک می‌تواند بهترین و عملی‌ترین کار باشد.
    این پروژه در سال 1937م شروع شد و پس از 2 سال، سوزوکی چندین مدل مختلف ساخته بود. این خودروهای نخستین به وسیله موتورهای نوآورانه 4سیلندر 4زمانه با مایع خنک‌کننده به حرکت در می‌آمدند. این موتور با جابه‌جا کردن فقط 800 سی‌سی از گنجایش موتور و با داشتن میل لنگ و جعبه دنده آلومینیومی، بیش از 13 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. با شروع جنگ جهانی دوم، دولت ژاپن تولید اتومبیل‌های کوچک شهری را غیرضروری دانست و برنامه‌های آقای «سوزوکی» با شکست مواجه شد، بنابراین شرکت به تولید منسوجات بازگشت.

    این تجارت با ورود کشتی‌های حامل پارچه به ژاپن، بسیار ترقی کرد و آینده «سوزوکی» با افزایش سفارشات متعددی که از کارخانجات بومی دریافت می‌کرد، روشن شد، ولی این موفقیت دوام چندانی نیافت و بازار پارچه در سال 1951م سقوط کرد.
    آقای «سوزوکی» پس از این شکست، دوباره تصمیم به بازگشت به خودروسازی گرفت. پس از جنگ، مردم ژاپن نیاز زیادی به یک وسیله نقلیه شخصی مطمئن و ارزان داشتند. تعدادی از کارخانه‌ها شروع به تولید و عرضه موتورهای گازسوز قابل نصب روی دوچرخه کردند و سوزوکی نیز نخستین دوچرخه موتوردار خود، با نام «پاور فری» را تولید کرد. این دوچرخه دارای یک موتور دوزمانه 36 سی‌سی، با قدرت یک اسب بخار بود، که قابلیت ویژه‌ای نسبت به سایر موتورهای دوچرخه داشت. این ویژگی دوچرخه‌سوار را قادر می‌ساخت که موتور را به 3 حالت مختلف تنظیم کند و بتواند با کمک موتور و بدون کمک آن رکاب بزند و یا بدون رکاب تنها قدرت موتور را استفاده کند. این اختراع به قدری مورد توجه قرار گرفت، که دولت یارانه و کمک مالی بزرگی برای ادامه تحقیقات روی مهندسی موتورسیکلت به کارخانه سوزوکی اعطا کرد.
    «سوزوکی» در سال 1953م با برنده شدن موتور «دایموند فری» 60 سی‌سی کوچک خود در تپه نوردی‌های کوه فوجی، به نخستین پیروزی خود در مسابقات موتور سواری دست یافت که این پیروزی‌ها، سالیان سال برای سوزوکی ادامه داشت.

    به سوی جهانی شدن
    با آغاز دهه 1960 میلادی، سوزوکی 6هزار موتورسیکلت در ماه تولید می‌کرد و نام خود را به‌طور رسمی به «سوزوکی‌موتور» تغییر داد. این شرکت پس از موفقیت‌هایش در زمینه موتورسیکلت، یک اتومبیل موفق‌تر به نام سوزوکی سوزولایت تولید کرد، که در این خودرو نیز ابداعات قابل‌توجهی تعبیه شده بود. در 1969م کارخانه موتورسیکلت سازی سوزوکی در شهر اویابه، تویاما شروع بکار کرد. در سال 1961م سوزوکی کری و در 1965م نیز سوزوکی فرانتی 800 عرضه شد. در 1967م نخستین کارخانه مونتاژ موتورسیکلت‌های سوزوکی در خارج از ژاپن، در کشور تایلند فعالیت خود را آغاز کرد. در سال 1968م کارخانه سوزوکی در شهر ایواتا، شیزوئوکا تاسیس شد. سپس در اواخر همین سال از خودروی سوزوکی فرانتی رونمائی شد. در سال 1970م کارخانه سوزوکی در کوسای، شیزوئوکا فعالیت خود را آغاز کرد، در همین سال (1970م) خودروی 4چرخ محرک این شرکت بنام سوزوکی جیمنی به بازار عرضه شد و در 1971م کارخانه‌ای دیگر در شهر تویوکاوا، آیچی راه‌اندازی شد، که در زمینه تولید موتورسیکلت‌های متوسط و بزرگ فعالیت می‌کرد.
    در سال 1972م شرکت تولید قطعات سوزوکی در استان آکیتا ژاپن راه‌اندازی شد، که همان‌طور که از نامش مشخص است، وظیفه تامین قطعات خودروهای ساخت این شرکت را بر عهده داشت. در 1973 نخستین شعبه سوزوکی در انتاریو، کانادا افتتاح و شرکت «سوزوکی کانادا» تاسیس شد و در سال 1977م خودروی 2 در سوزوکی کروو عرضه شد، که در سال بعد مدل 4 در همین مدل نیز ساخته و وارد بازار ژاپن شد. در 1978م «اوسامو سوزوکی» به‌عنوان مدیر عامل اجرایی و «جیتسوئیجیرو سوزوکی» نیز به‌عنوان رییس هیات‌مدیره این شرکت منصوب
    شدند.

    دهه 80 میلادی
    شرکت سوزوکی در سال 1980 با معرفی 3 خودروی الکتریکی (هیبریدی)، در سیدنی، استرالیا نیز شعبه‌هایی راه‌اندازی کرد. در 1980م فروش این شرکت از مرز 500میلیارد ین گذشت و در پی آن، یک سال بعد یعنی در 1981م سوزوکی مشارکت خود را با شرکت‌های خودروسازی جنرال‌موتورز و ایسوزو آغاز کرد.
    در 1982م جنرال موتورز اقدام به خریداری 5/3درصد از سهام شرکت سوزوکی کرد و سال 1982م یکی از موفق‌ترین سال‌ها در تاریخ سوزوکی محسوب می‌شود. در اواسط این سال، شرکت سوزوکی قراردادی با شرکت «پاکو» امضا کرد و با مشارکت آن، شرکت «پاک سوزوکی موتور» را در شهر کراچی، پاکستان تاسیس کرد، سپس کارخانه مونتاژ خودروهای را در کراچی راه‌اندازی کرد.
    سوزوکی همچنین در پی انعقاد قرارداد با دولت هند، یک شرکت در هندوستان با نام ماروتی سوزوکی تاسیس کرد. در اواخر سال 1982م نیز خودروی سوزوکی آلتو به بازار عرضه شد و در 1983م دومین کارخانه سوزوکی در شهر کوسای، شیزوئوکا ساخته شد، که در زمینه تولید خودروهای کامپکت فعالیت می‌کرد. در همین سال (1983م) 2 خودرو نیز طراحی و ساخته شدند که عبارتند از: سوزوکی مایتی بوی و سوزوکی سوییفت.

    در 1984م ابتدا سوزوکی نیوزیلند، سپس سوزوکی فرانسه و سوزوکی آلمان به‌عنوان شرکت‌های تابعه این کمپانی تاسیس شدند. در 1988م سوزوکی اسکیود به تولید انبوه رسید و در 1989م سوزوکی اسکیود در بازار ایالات متحده امریکا عرضه شد.
    در سال مالی 1991م فروش سوزوکی از مرز 1 تریلیون ین عبور کرد. در همین سال شرکت مگیار سوزوکی به‌عنوان شرکت تابع این کمپانی در مجارستان راه‌اندازی شد و در 1992م تولید خودروهای سوزوکی با مشارکت شرکت خودروسازی دوو در کره‌جنوبی آغاز شد و در 1993م از مدل‌های سوزوکی کاپوچینو و سوزوکی واگن آر رونمایی شد. سپس در سال 1994م تولیدات شرکت تابع ماروتی سوزوکی، به یک میلیون دستگاه رسیده بود. در 1998م جنرال موتورز میزان سهام خود را در سوزوکی به 10درصد افزایش داد.

    در سال 2000م جنرال موتورز اقدام به خریداری 10درصد دیگر از سهام سوزوکی کرد که در مجموع مالک 20درصد از سهام این شرکت شد. در سال 2001م در نمایشگاه خودروی ژنو از «سوزوکی آیرو» رونمایی شد.
    شرکت سوزوکی در سال 2003م مقام اول تولید خودروهای کوچک ژاپن را از آن خود ساخت و نخستین خودروی کوچک هیبریدی خود را نیز تولید کرد و در سال 2006م دو مدل را به بازار خودرو جهانی عرضه کرد، نخست در نمایشگاه اتومبیل ژنو خودروی سوزوکی اس‌ایکس4، سپس در نمایشگاه اتومبیل نیویورک سوزوکی ایکس‌ال7 را در معرض نمایش عموم گذاشت و در سال 2008م نیز نخستین موتورسیکلت انژکتوری خود را معرفی کرد، در همین سال جنرال موتورز سهام خود در سوزوکی را به 3درصد کاهش داد و در سال 2010 میلادی، گروه فولکس‌واگن 19/90درصد از سهام سوزوکی را خریداری کرد و اکنون سوزوکی نهمین خودروساز بزرگ جهان از لحاظ تیراژ تولید است و با داشتن بیش از 45 هزار کارمند در سراسر جهان، 35کارخانه بزرگ در 23 کشور جهان و 133 مرکز توزیع و عرضه خودرو در 192 کشور، درآمد سالانه‌ای افزون‌بر 26 میلیارد دلار دارد.

    امروز
    مهندس «امیرحسین پورسینا» نام آشنایی برای خواندگان نشریات تخصصی خودرو و موتورسیکلت است. او در بسیاری از نشریات نقطه‌نظرات و تحلیل‌های جالبی درباره برخی وضعیت فیزیکی تولیدات جهانی خودروها و موتورسیکلت‌ها دارد و درباره «سوزوکی»ها نیز نیم‌نگاهی تحلیلی دارد که به دلیل محدودیت صفحه فقط به بخشی از این نگاه تحلیل‌گرانه او اشاره داریم. او درباره اوضاع امروزی سوزوکی‌های وارداتی نوشته است: همه علاقه‌مندان به موتورسیکلت، سوزوکی را همراه با شتاب بسیار بالایش می‌شناسند و سواری جالب توجهی که دارد، اگر به گذشته بازگردیم به این نتیجه می‌رسیم که سوزوکی با وجود اینکه در مسابقات بین‌المللی مانند برندهایی چون هوندا و یاماها موفقیت‌های بزرگ نداشته اما با این حال در سواری موتور سیکلت‌های سوپر اسپرتش مانند (جی‌اس‌ایکس) حرفی باقی نمی‌ماند و اینکه به خوبی در آسیای شرقی توانایی هایش را به اثبات برساند البته ناگفته نماند که شاید هم سیاست‌های مسئولان تیم و سرمایه‌گذاران در سری مسابقات (جی‌پی) باعث موفق نشدن این برند بزرگ در موتو جی‌پی شده است، اما (جی‌اس‌ایکس) موتور سیکلتی است که هرکسی نمی‌تواند به خوبی از آن سواری بگیرد و همه اهالی این رشته می‌دانند که سوزوکی همه پسند نیست اما آنهایی که آن را می‌پسندند طرفدارانی پر و پاقرص هستند و در همه حالت سواری سوزوکی را به همه برندها ترجیح می‌دهند.

    به نظرم سوزوکی (جی‌اس‌ایکس) مدل افسانه‌ای و شهیر کمپانی سوزوکی است که تقریبا از سال 2007 به بعد با «انجین» قدرتمندی که به تولید رساند و طراحی خاص و خروجی دوبل و... یک راه جدید در تولید موتورسیکلت آغاز کرد همان راهی که هوندا را مجبور به تولید (سی‌بی‌آر1000) 2008م کرد موتورسیکلتی که پایه آن تا به اینجای کار حفظ شده و موفقیت‌های زیادی را برای هوندا کسب کرده است، شاید ضعف سوزوکی نبود هماهنگی بین مدیران و بخش‌های مختلف کمپانی است این چیزی است که در منابع مختلف نقل شده است، چراکه سوزوکی همیشه از لحاظ قدرت انجین و سیستم‌های جدید و فناوری خوب عمل کرده است اما در مسابقات بین‌المللی و سری (جی‌پی) هنوز سوزوکی سواران نتوانستند در این سال‌ها به جایگاه دلخواه دست پیدا کنند و همین خود باعث شده است تا طرفداران آنچنانی نسبت به یاماها و دوکاتی و هوندا نداشته باشد.

    جان کلام
    سوزوکی تا قبل از سال 2012میلادی در موتورسیکلت‌های سوپر اسپرتش ضعف‌هایی دیده می‌شد که سال به سال و نسل به نسل در پی رفع این ضعف‌ها می‌کوشید آنچه که در سال 2012م پس از تولید موتورسیکلت K12 اتفاق افتاد رضایت همه‌جانبه مدیران و مشتریان هدف را در پی داشت، جی‌اس‌ایکس از سال 2012م به بعد همه فاکتورهای ایده‌آل را در کنار هم دارد و همین خود باعث شده تا این موتورسیکلت حیرت‌آور باشد، موتورسیکلت K13 پیش‌روی ما است و بدون شک موتورسیکلتی است که حداقل ضعف‌ها در آن است و همچنین حداقل انتقادها به آن وارد.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو