فونیکسریمکسبهتام

راننده‌ای که مسافرانش را به عمق تاریخ و فرهنگ نصف‌جهان می‌برد

عصر خودرو : «فرهاد» راننده تاکسی است که با خوش ذوقی خاص خود برای شناساندن آثار تاریخی اصفهان، با اطلاعاتی که طی ۱۲سال از اصفهان کسب کرده، مسافران خودروی خود را به سفر تاریخ و فرهنگ نصف جهان می برد.

راننده‌ای که مسافرانش را به عمق تاریخ و فرهنگ نصف‌جهان می‌برد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، بیش از 32 سال است که در کوچه پس کوچه‌ها و خیابان‌های اصفهان دنده و کلاج عوض می‌کند.

    همکارانش به اسم «فرهاد» صدایش می‌‌زنند اما به گفته خودش «علیرضا دری» است و به ناچار 32 سال از عمر 54 ساله خود را به مسافرکشی گذارنده است.

    به گفته خودش مهم نیست هر کسی چه شغلی داشته باشد مهم این است که انسان در هر جایگاهی که دارد چگونه زندگی می‌کند یا به تعبیری انسان باید زندگی کردن را بیاموزد و نه زنده بودن را.

    زبان شیرین تاریخ با بیان عامیانه

    شاید در نگاه اول در باور کسی نگنجد که «فرهاد» راننده تاکسی است و این نگاه زمانی پررنگ‌تر می‌شود که شانه به شانه‌اش در یک به یک آثار تاریخی شهر اصفهان قدم می‌زنی و او در هر کدام از این آثار از کلیسای وانک گرفته تا مدرسه چهارباغ جزء به جزء هر اثر را برایت موشکافی می‌کند آنطور که یاد درس‌های تاریخ دبیرستان و دانشگاهی‌ات می‌افتی.

    اما زبان گویای فرهاد، شیرینی خاصی دارد چرا که فرهاد نمی‌تواند به صورت آکادمیک و با زبان معیار آثار تاریخی را برایت رمز گشایی کند بلکه با لحن عامیانه و عوام فهم با تو سخن می‌گوید.

    علاقه‌اش به تاریخ و خط شناسی این راننده تاکسی را به سمت رمز گشایی از آثار تاریخی اصفهان کشانده است هر چند که به گفته خودش تحصیلات دوران متوسطه‌اش را هم به پایان نرسانده است.

    اما فرهاد در آغاز صحبت‌هایش از بی‌مهری‌های صورت گرفته در خصوص معرفی گنجینه‌های موجود در شهر اصفهان به گردشگران داخلی سخن به میان می‌آورد و در این باره  می‌گوید: این روزها خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی به سمت اصفهان روانه شده‌اند و این در حالی است که بیش از 85 درصد آنها فقط از گز، سی و سه پل، پل خواجو و میدان نقش جهان اصفهان سراغ می‌گیرند و تعداد معدودی آن هم گردشگران خارجی هستند که به دنبال آثار بالای هزار ساله اصفهان از جمعه میدان عتیق و مسجد جامع اصفهان هستند.

    مسجد جامع اصفهان کلکسیون مغفول تاریخ معماری ایران

    این راننده تاکسی اصفهانی، که معتقد است مسجد جامع اصفهان کلکسیونی از تاریخ معماری ایران را در خود جای داده است، ادامه می‌دهد: اصفهان یکی از سه قطب گردشگری ایران است که یک چهارم هنر و تاریخ ایران در آن نهفته است و چه بخواهیم و چه نخواهیم باید این ظرفیت‌ها را به گردشگران این شهر برای بقای حیات گردشگری اصفهان در دستور کار قرار دهیم.

    راننده تاکسی

    دری همچنین به ایجاد تفاوت در سلیقه گردشگران گذشته و امروز شهر اصفهان اشاره می‌کند و می‌گوید: امروزه گردشگران علاقه زیادی نسبت به رمز گشایی آثار تاریخی دارند و از این رو به عکس و فیلم بسنده نمی‌کنند.

    وی در این باره اضافه می‌کند: یادگیری اصطلاحات خاص گردشگری برای لیدرها و کسانی که گردشگران را همراهی می کنند ضروری است و از این رو باید اطلاعاتی در این باره در اختیارشان قرار گیرد.

    راه اندازی وب سایت گردشگری

    راه‌اندازی وب سایت گردشگری «رازهای اصفهان» از جمله اقداماتی است که این راننده تاکسی خوش ذوق اصفهانی در راستای معرفی ظرفیت‌‌های گردشگری شهر اصفهان برای علاقمندان انجام داده است.

    او که خود تاکنون چندین مقاله در حوزه گردشگری و بناهای تاریخی اصفهان را در کارنامه خود ثبت کرده است، ادامه می‌دهد: هر چند مسئولان استانی و به ویژه شهر اصفهان اهمیتی به فعالیت‌های اینجانب نداشته‌اند اما من تاکنون توانسته‌ام خود را به عضویت خانه ملل و مرکز اصفهان شناسی درآورم و تقدیرنامه‌هایی را نیز از نوه نیما یوشیج، دکتر محسنیان، سروستانی شاعر بزرگ ایران، دکتر قیاسی و دکتر مظاهری از اساتید دانشگاه دریافت کنم.

    راه‌اندازی تور شب گردشگری در اصفهان

    وی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی تور شب گردشگری در اصفهان با همکاری دیگر همکارانش اضافه می‌کند: این اقدام در سطح کشور بی نظیر بوده است.

    «فرهاد» ادامه می‌دهد: در تور شب بیشتر ظرفیت‌های ناشناخته شهر اصفهان که در نور مهتاب دارای زیبایی خیره‌ کننده‌ای هستند نشان داده می‌شود و از این رو مورد استقبال بسیاری از گردشگران قرار گرفته است.

    اما فرهاد در ادامه و در قالب گپی دوستانه از خانواده‌اش می‌گوید: من خانم مهربانی دارم و سه فرزند که دانشجو، سرباز و دانش‌آموز هستند و سال‌هاست که با دار و ندار من ساخته‌اند و این بزرگ‌ترین سرمایه‌ زندگی من است.

    مسئولانی که پس از 12 سال «فرهاد» را آواره کرده‌اند

    اما «فرهاد» از دردهایش نیز سخن می‌گوید و از نامهربانی مسئولانی که وی و همکارانش را پس از 12 سال فعالیت شبانه‌روزی روبروی هتل عباسی اصفهان آواره کرده‌اند.

    این راننده تاکسی که معتقد است سیاست بیش از هر چیز دیگری بر روی فعالیت‌های شهر اصفهان سایه انداخته است، ادامه می‌دهد: من و 11 نفر از همکارانم به مدت 12 سال روبروی هتل عباسی اصفهان به مسافران این شهر به صورت شبانه روزی خدمت می کردیم و در کنار تحمل سختی‌های این کار خدمات ارزنده‌ای را نیز به مسافران ارایه می‌دادیم به صورتی که هر مسافری که با ما همسفر می‌شد در سفرهای بعدی نیز همراهان خود را به ما معرفی می کرد تا آنها را بیشتر با ظرفیت‌های شهر اصفهان آشنا کنیم.

    راننده تاکسی

    وی در ادامه از آوارگی 2 ساله خود و همکارانش در خیابان‌‌های اصفهان می‌گوید: ما حدود دو سال است که بدون دلیل مشخصی در خیابا‌ن‌های اصفهان آواره هستیم و از این رو حمایتی از ما از سوی تاکسیرانی با وجود مذاکرات کتبی و شفاهی مکرر صورت نگرفته است ضمن آنکه به ما قول داده شد در صورت جابجایی به محل‌های جدید ساماندهی شغلی را برایمان در نظر می گیرند.

    اما در این میان باید به یاد داشته باشیم که استفاده از ظرفیت‌های گردشگری خاص برای جذب گردشگران بیشتر و رونق صنعت توریسم امری ضروری است و مسئولان نباید با اقدامات بدون برنامه‌ریزی شده نسبت به خالی کردن این ظرفیت‌ها از سطح شهر اقدام کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو