فونیکسریمکسبهتام

نحوه محاسبه ارزش افزوده خودرو

عصر خودرو : در روزهای اخیر گذشته فضاهای مجازی به محلی برای جریان‌سازی علیه موضوعی خاص بدل شده‌اند که در این شرایط صنعت خودرو و خودروسازان نیز در قاعده بازی این افراد جای گرفته‌اند.

نحوه محاسبه ارزش افزوده خودرو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اعتدال، موضوع مالیات بر ارزش‌افزوده خودرو با محاسباتی خاص مورد انتقاد برخی افراد در فضای مجازی قرار گرفته و قیمت خودروپراید با فرمولی وارونه 000،000،37 ریال محاسبه شد.

    بر اساس محاسبه این افراد،‌ سایپا از فروش هر دستگاه پراید، سودی بیش از 300 درصد دریافت می‌کند. پس از ترویج این استدلال در فضای مجازی، یکی از کارشناسان حسابداری خودرو توضیحاتی را در خصوص محاسبه مالیات بر ارزش افزوده ارائه کرده است:

    براساس اصول حسابداری صنعتی، در فرآیند قیمت‌گذاری محصولات شرکت‌های تولیدی (از جمله گروه خودرو سازی سایپا) بهای خالص کارخانه (ناشی از قیمت تمام‌شده محصول) از طریق محاسبه هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم تولید انجام می‌شود.

    همانطوری که ملاحظه می شود مقدار سود معادل ارزش افزوده معرفی شده است. اگر این مطلب صحت داشته باشد باید تمام کالاها و خدمات عرضه شده در کشور، به چندین برابر بهای تمام شده عرضه شود چرا که مالیات بر ارزش افزوده تقریباً شامل همه کالاها و خدمات می باشد. در حالی که در علم اقتصاد ارزش افزوده عبارت است از هزینه های تولید، خدمات، استهلاک و سود که در بنگاه تولیدی شامل هزینه ها­یی است که بر روی کالا و خدماتی به عنوان ورودی بنگاه خریداری شده است.

    از آنجایی که خودرو یک محصول نهایی محسوب می شود، لذا کل قیمت فروش آن مشمول مالیات بر ارزش افزوده است و این موضوع مختص به خودرو نبوده بلکه تمام کالاها و خدمات نهایی عرضه شده در کشور ( به جزء کالاهای معاف شده در ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده) را در بر می گیرد.

    نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در شرکت های خودرو سازی به شرح ذیل است:

    هزینه بیمه شخص ثالث - هزینه خدمات ناجا - قیمت فروش

    نرخ مالیات ارزش افزوده *

     
     

    )خدمات شماره گذاری(0/0 3)+نرخ مالیات بر ارزش افزوده+ (0/0 8 ) 1(

    بر مبنای فرمول مذکور و طبق قانون، مالیات ارزش افزوده خودرو پراید بر اساس بخشنامه سال 93 برابر است با:

    721،508 - 724،229،8 - 000،200،197

    815،582،13 = 08/0 *

     
     

    11/1

    به عبارت دیگر همان طور که در فرمول مشاهده می شود ماخذ محاسبه مالیات و قیمت فروش، پس از کسر صرفاً دو هزینه خدمات ناجا و هزینه بیمه شخص ثالث می باشد و لذا هزینه بنگاه اقتصادی اعم از مواد و قطعات هزینه تولید و ... که در قیمت فروش نهفته است را در بر می گیرد.

    مطمئناً این صنعت ایرادهایی هم دارد اما با وجود همه مشکلات با حمایت و همت ملت، صنعت ملی کشور که نقش به سزایی در اقتصاد کلان کشور دارد، می‌تواند موفق شود؛ منافع و عواید این صنعت متعلق به ملت خواهد بود و هیچ‌کس نمی‌تواند این منافع را از مردم بگیرد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط