فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۱۸۸»

آمادگی بخش خصوصی برای واردات بنزین با کیفیت

عصر خودرو : رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی گفت: این اتحادیه آمادگی واردات بنزین با کیفیت را با نظارت دولت دارد.

آمادگی بخش خصوصی برای واردات بنزین با کیفیت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، فرزان گلچین رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفتی گفت: این اتحادیه تصمیم بر این گرفته است که خانه تکانی وسیعی را در وضعیت اتحادیه فرآورده‌های نفتی انجام دهد تا نکات مثبت و قوی گذشته را تقویت نماید و راهها و روشهایی که ممکن است در گذشته به ما پاسخ کافی و وافی نداده را اصلاح نماییم.

    وی ادامه داد: این خانه تکانی از ساختار سازمانی اتحادیه شروع خواهد تا تقسیم کارها و افزودن بخش‌های از جمله روابط خارجی و بین المللی در ساختار اتحادیه تا به حال وجود نداشته ظرف چند روز آینده تحقق پیدا کند.

    گلچین ادامه داد: هدف از این خانه تکانی این است که روابط عمومی را از شکل داخل کشوری که به طور اخص بوده با این سیاست‌گذاری روابط بین الملل تقویت شده و سبک و سیاق جامع به خود ‌گیرد و با اندوخته قبلی با یک نگرش بین المللی منطبق با سیاست کشور همگام شود.

    گلچین گفت: برای این قضیه همایش و سمینارها چه به صورت انفرادی و چه به صورت انجام امور مشترک با سازمان‌ها و نهادها (شرکت پالایش و پخش و وزارت نفت )که پتانسیل کافی را دارند این بعد را تقویت نماییم.

    رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: در بعد خارجی هدفمان برگزاری نمایشگاه‌های مثمر ثمر که بتواند بخشی از نیاز بازار را فراهم و برای صادرکنندگان افزایش اطلاعات در پی داشته باشد را در دستور کار خورد قرار داده‌ایم همچنین تقویت دانش سرمایه گذاری خارجی برای حضور فعال بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.

    گلچین افزود: در دوران پساتحریم اتحادیه به عنوان یک بازوی فعال در کنار دولت در صنایع و نفت و گاز و مشارکت در دعوت از طرف‌های خارجی که به صورت فعال مفید در صنایع کشور ما مشارکت نمایند.بنابراین سعی خواهیم کرد سطح کیفی شرکت‌های متوسط را ارتقا دهیم تا بتواند همچنین شرکت‌های قوی را در قالب کنسرسیم تجهیز کنیم تا همای آنها وارد عمل شوند.

    وی ادامه داد: همچنین اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی آمادگی پذیرش از سرمایه گذاران خارجی را دارد. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بزرگ در داخل کشور خودشان کنسرسیم کوچکی هستند که فعالیت‌هایی را در بخشهای مختلف انجام می‌دهد که سود و منافعشان شامل حال کشورهای همسایه می‌شود از جمله تأمین سوخت و ما یحتاج کشورهای همسایه که بسیاری از اعضای ما از خرده کلان دخیل بوده و به جای متمرکز شدن در داخل بخشی از نیازهای آنها را تأمین کرده و تصدی‌گری دولت را کاهش می‌دهند که این موضوع به نفع همسایه‌ها مصادره شده است اگر چه ما منکر و منافی کار با کشورهای همسایه نیسیتم بازار همسایه جزء اهداف اصلی ماست اما به هرحال بایستی نخست منافع خودمان را شناسایی کرده و در داخل به نحو احسنت استفاده نماییم.

    وی ادامه داد: ما وقتی که کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و جمهورهای شمالی را داریم اول باید منافه خودمان را در آنجا شناسایی کنیم و این پتانسیلی که کشورهای همسایه نقش آفرینی می‌کنند به آن نقدار جا دارد که بخشی را در کشور خودمان به مصرف برسانیم تا خدمت بزرگی را برای اقتصاد کشور کرده باشیم.

    رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفتی ادامه داد: به عنوان مثال فعالان عضو این اتحادیه بنزین بسیار با کیفیت را برای کشور عراق و افغانستان تهیه می‌کند در حالیکه این بنزین با کیفیت را می توانیم برای کشور خودمان وارد کنیم اگر بحث قیمت و مهندسی باشد به طوری که دولت با پارامترهای خودش(بخشی را به صورت آشکار و بخشی را به صورت پنهان) هزینه و سوبسید پرداخت می کند می تواند این کار را با همکاری بخش خصوصی با اصلاح و کاهش هزینه ها و با کمک دولت بنزین سالم را وارد کشور کند.

    وی تصریح کرد: اتحادیه این آمادگی را دارد که با انجام کارهای کارشناسی ظرف 25 روز مطالعات آن را انجام دهد بنابراین از امروز تا سال آینده حداقل یکسال فرصت دارد که این امر مهم را به سرانجام برساند. بخش خصوصی بخشی از بنزین و مایحتاج را با کیفیت مناسب وارد چرخه سوخت کشور نماید. معتقدیم با وارد کردن کالای با کیفیت می توانیم بنزین و گازوئیل خودمان را که ممکن است با کیفیت مناسب تولید نشده با شناسایی بازارهای هدف بفروش برسانیم در این صورت ضرری متوجه کشور نخواهد شد.

    رییس اتحادیه فرآورده‌های نفتی گفت: مصدقها بارزی وجود دارد که دولت سعی در کم کردن تصدی‌گری خود دارد تا بخش خصوصی بتواند توانمندی خود را بگیرد بنابراین دولت می تواند در کنار بخش خصوصی با اتخاذ قوانین و مقررات برای واردات، نظارت های خود را تقویت نماید.

    گلچین یادآور شد: توقع ما این است دولت این اجازه را بدهند که بخش خصوصی در طی مدت یک سال اقدام به وارد کردن بنزین سالم نماید تا توانمندی خود را به منصه ظهور برساند ممکن است در این رابطه آیین نامه‌ای تدوین شود.

    وی تاکید کرد: قانون اساس در کشور تکلیف کرده است که بیشتر امور به بخش خصوص واگذار شود چرا که این امر در چشم انداز توسعه و برنامه پنجم توسعه تحقق یافت و در برنامه ششم همچنین در بودجه و قوانین کشور لحاظ شده است هدف از این قانون این است که دولت با قبول مسولیت کنترلی و نظارتی به سمت کوچک شدن حرکت نماید.

    گلچین گفت:دولت می تواند بنزین وارداتی را از طریق بخش خصوصی با قیمت مناسب‌تری در اختیار مصرف کننده قرار دهد و دولت تاکنون نیز به طور مستقیم و غیرمستقیم برای تامین سوخت مورد نیاز یارانه پرداخت می کند، دولتی که برای تامین یارانه نقدی مردم در حال حاضر با چالش رو به رو است چراکه دولت یک بدعتی را پایه گذاری کرده و نمی‌تواند عقب نشینی کند از طرفی دیگر ادامه آن برای دولت جانکاه است که یک رقم درشت هر ماه به عنوان یارانه برای مردم پرداخت نماید.

    رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: اگر بخش خصوصی در کنار دولت و وزارت نفت قرار بگیرد باری از مشکلات کشورکاسته خواهد شد. بخش خصوصی این ریسک را می‌پذیرد که حتی با احداث جایگاه بنزین آزاد را توزیع نماید تا معیشت و سبد اقتصادی با هزینه کمتر وبا کالای باکیفیت تأمین نماید و هدف این اتحادیه این است که از تنگناها عبور کنیم.

    وی تاکید کرد: حداقل یک سال تا رسیدن به آن نقطه‌ای که از بنزین داخلی با کیفیت استفاده کنیم فاصله وجود دارد بایستی در کنار آن پالایشگاه ها به روز رسانی شود در حال حاضر این فرصت برای بخش خصوصی فراهم شده تا دست به واردات بنزین بزند.

    گلچین ادامه داد: در گذشته کالای باکیفیت در کشور تولید نمی‌شد اما اکنون کشور در آستانه خودکفایی برخی از محصولات است و بخش استراتژیک داخلی این اجازه را نمی‌دهد تا واردات در کشور صورت نگیرد بنابراین ما حتی در صورت خود کفا شدن نیز نیاز به واردات داریم.

    وی تاکید کرد: دروازه‌های واردات به هیچ عنوان بسته نمی‌شود و بخشی از موضوعات بر اساس توافقات حاصله انجام می‌شود به طوری که بعد از طی مراحل کارشناسی کارشناسان شرکت نفت اقدام به واردات می‌کنند و اتحادیه فرآورده‌های نفتی این آمادگی را دارد که ضمن تبادل اطلاعات دانش فنی را به کشور وارد نماید.

    گلچین افزود: هر فردی مسئول پاسخگوی نگرش و دیدگاه خودش است و فعالان سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها این دیدگاه وجود دارد که در کنار هم تعامل واقع بینانه برای همدیگر و منافع کشور تبیین نموده تا سود عادلانه نصیب بخش خصوصی نماید.

    وی تاکید کرد: در حال حاضر کشور با تحریم‌های بیشتری دست و پنجه نرم می‌کند اگر شرایط پساتحریم را نیز در نظر بگیریم باز هم زمان بسیاری برای لغو این تحریم‌ها وجود دارد اگر دولت کمک نماید بخش خصوصی می‌تواند کمبودها را پوشش نماید.

    رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفتی گفت: اتحادیه این اعتقاد را دارد که افراد مثبت و واقع‌گرا در بین دولت تدبیر امید و وزارت نفت افزایش یافته و بدبینی و کم اعتمادی از بین رفته شاید بی‌اعتمادی موجود حاصل نگرش خودمان باشد با توجه به اینکه فضا به بخش خصوصی داده شده اما متاسفانه بیشتر در بحث کلامی بوده نه عملی.

    وی گفت: در طول این چند سال اخیر افرادی در بخش‌های مختلف به نام بخش خصوصی فعالیت‌هایی را انجام داده‌اند ما باید پاسخگوی خودمان باشیم چرا که حرف و حدیث در بین نهادها بیشتر وجود دارد که بخش خصوصی این توانایی را ندارد که چرخه اقتصادی کشور را به حرکت در بیاورد.

    گلچین تصریح کرد: ما واسطه نیستیم بلکه عمل کننده هستیم این اتحادیه کارهای تدارکی را انجام داده تا بنزین را با نظارت شدید دولت وارد چرخه مصرف کشور نماید که این طرح نیاز به آیین نامه دارد در صورت ورود بخش خصوصی به مراتب مفاسد در کشور کمتر خواهد شد این نظارت‌ها باید به گونه‌ای باشد که به عنوان ناظر جلوی یک عملکرد سالم اقتصادی و با سود معقول را بگیرد.

    وی یادآور شد: ما معتقدیم با توجه به شرایط فعلی حداقل افرادی که در رأس امور قرار دارند واقع بین بوده و چاره‌ای جز این نداریم که دست به دست هم داده تا بحران کنونی را در کشور حل و فصل نمایم. اتحادیه مکلف به انجام وظایف خود بوده تا ارتباطات را گسترش دهد تا با استفاده از ظرفیت خود به اقتصاد کشور کمک نماید.

    رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: ما برای خودمان ایثار می‌کنیم که یک سری یارانه‌ها و پرداخت‌های تحمیلی را تحمل نماییم تا چرخه زندگی کشور بچرخد با کمترین نوسانات اتحادیه این آمادگی را دارد در کنار دولت سود منطقی و معقولی را برای ارائه خدمات در نظر بگیرد.

    وی خاطرنشان کرد: هم اکنون وزارت نفت و شرکت نفت یک سری تولیدات مازاد در کشور را دارد و ما خود را موظف می‌دانیم برای مشارکت در فروش آنها به عنوان وظیفه صنفی و ملی این انباشته‌ها را در مخازن را به فروش برسانیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو