فونیکسریمکسبهتام

نمایشگاه بین المللی فرانکفورت ۲۰۱۵ (۱)

اشتیاق ژرمن‌ها برای همکاری با خودروسازان ایران

عصر خودرو : حضور هیات ایرانی در بزرگترین نمایشگاه خودرو جهان پس از توافقات هسته‌ای و در ادامه تمایل خودروسازان جهان اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

اشتیاق ژرمن‌ها برای همکاری با خودروسازان ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، به اعتقاد کارشناسان این نمایشگاه تنها ظرفیتی برای معرفی توانمندی‌های قطعه‌سازان و خودروسازان ایرانی خواهد بود و شرکت‌های که پیش از این پیشنهاد اولیه برای سرمایه‌گذاری در ایران را داشته‌اند، ادامه خواهند داد و امضای توافقنامه یا قرارداد به بعد از حذف کامل تحریم‌ها موکول خواهد شد.
    نمایشگاه خودروی فرانکفورت آلمان با حضور شرکت‌های بزرگ در 26 شهریور تا 5 مهر برگزار خواهد شد و گزارش شرکت‌های خودروسازی جهان از برنامه‌های این نمایشگاه نشان می‌دهد که به محلی برای رونمایی برترین دستاوردهای خودرویی سال مبدل خواهد شد زیرا برخی شرکت‌ها با ارائه محصولات هیبریدی و موتورهای پرشتاب و کم‌مصرف، فناوری روز را به رخ رقبای خود می‌کشند.

    درواقع نمایشگاه فرانکفورت که هر 2 سال یکبار برگزار می‌شود، نه‌تنها فرصتی برای عرض اندام شرکت‌های آلمانی همچون مرسدس بنز، فولکس واگن و «بی‌ام‌و» است بلکه خودروسازان بزرگ دنیا با معرفی فناوری‌های جدید به تجارت موتور می‌پردازند. به گزارش «اتو پرس» برخی شرکت‌ها با معرفی محصول جدید به جنگ مدل گلف فولکس واگن و 308 پژو می‌روند. حتی برخی شرکت‌ها مانند فراری از موتور وی8 رونمایی می‌کنند که 605 اسب بخار قدرت و با گشتاوری 540 نانومتری در هر دقیقه، 6000 دور موتور دارد. البته حضور غول‌های بزرگ خودروسازی جهان در فرانکفورت تنها به معنای شاخ و شانه آلمانی‌ها برای دیگر خودروسازان جهان نیست بلکه هر یک از شرکت‌های آلمانی به دنبال پیشی گرفتن از دیگری هستند. به طوری که مرسدس بنز با رونمایی از کوپه 2017 سری سی به دنبال کنار زدن کوپه سری 4 رقیب دیرینه خود یعنی «بی‌ام‌و» است.
    شرکت آئودی با رونمایی کیو3 در فرانکفورت به رقابت با مدل ایکس بزرگترین تولیدکننده خودروهای هیبریدی جهان یعنی تسلا می‌رود. شاید نام این نمایشگاه را بتوان جنگ خودروهای با فناوری بالا گذاشت. با این حال این نمایشگاه برای شرکت‌های ایرانی حکم یک قرار ملاقات دارد، چراکه به گزارش رویترز یک هیات ایرانی متشکل از مدیران خودروسازی‌های ایران‌خودرو و سایپا از این نمایشگاه بازدید خواهند کرد که در حاشیه آن از خط تولید مرسدس بنز نیز بازدید خواهد شد. در شرایطی که شرکت بنز اعلام کرده به ایران به دلیل توقف فعالیت‌هایش در زمان تحریم‌ها غرامت 42 میلیون یورویی پرداخت می‌کند، نشان دهنده، برنامه جدی این شرکت توسعه همکاری‌های با ایران است، اما نکته مهم‌تر این است که خودروسازان دیگری از آلمان نیز برای راه‌اندازی خطوط جدید تولید در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.


    نمایشگاه، ظرفیتی برای معرفی توانمندی‌ها
    تقویت صنعت خودروسازی کشور در گرو بهبود همکاری‌های بین‌المللی و تقویت زنجیره تکمیل است که این مسئله تنها در تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی و ورود خودروسازان بزرگ خارجی به بازارهای ایران فراهم خواهد شد.
    مشاور خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با صمت ضمن اشاره به فرصت‌هایی که در نمایشگاه خودروی فرانکفورت به‌دست می‌آید، اظهار کرد: این نمایشگاه نه‌تنها فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های خودرویی ایران به شرکت‌های آلمانی است بلکه به دلیل رویکرد بین‌المللی این نمایشگاه، خودروسازان بزرگ دنیا می‌توانند با ظرفیت تولید و دسترسی ایران به بازارهای منطقه‌ای آشنا شوند. حال از آنجایی که در نمایشگاه خودروی فرانکفورت آلمان، وزیر اقتصاد ایران برنامه‌های کشور برای حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی را ارائه می‌کند، امیدواریم به‌جز انجمن حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی«فیپا» که ایران نیز یکی از اعضای این تشکل جهانی است، پیشنهادهای خوبی به ایران داده شود که در آن قابلیت‌های بازار خودرو ایران و ظرفیت‌های تولیدی کشور در منطقه نمایش داده شود.
    بیوک علی‌مرادلو با بیان اینکه در ارائه صنعت خودروی کشور در نمایشگاه فرانکفورت تنها نباید به 2 شرکت بزرگ داخلی تکیه کرد، افزود: اگر در معرفی توانمندی‌های خودرویی کشور در فرانکفورت به ظرفیت‌های 2 خودروساز بزرگ محدود شویم، به نوعی این صنعت را محدود کرده‌ایم. از این‌رو باید بیشتر روی بدنه خودروسازی کشور یعنی قطعه‌سازان و شرکت‌های مهندسی و طراحی تمرکز کنیم تا رشد خوبی برای صنعت خودروسازی کشور در آینده به وجود آوریم.


    او با تاکید بر اینکه پیشنهاد جدید خودروسازان در نمایشگاه‌های آینده برای نمایندگان ایرانی منوط به رفع کامل تحریم‌هاست، ادامه داد: در ماه‌های اخیر پس از توافق ایران با کشورهای 1+5، خودروسازان بزرگ ازجمله شرکت‌های آلمانی پیشنهادهایی را به خودروسازان ایرانی دادند و منتظر رفع کامل تحریم‌ها هستند و چندان نمی‌تواند ملاقات در حاشیه این نمایشگاه سرنوشت‌ساز باشد زیرا خودروسازانی که تمایل بالایی برای حضور در ایران دارند، از هر شرایطی برای ادامه مذاکرات استفاده خواهند کرد و محدود به نمایشگاه‌ها نخواهند شد. از طرف دیگر خودروسازانی مانند شرکت بنز حضور طولانی در بازار ایران داشته‌اند و علاوه بر شناخت کافی از بازار ایران به سادگی می‌توانند با شرکت‌های خودروسازی ایران مذاکر کنند، بنابراین باید فضای نمایشگاه برای معرفی توانمندی خودروسازان و قطعه سازان ایرانی استفاده شود.
    علی‌مرادلو درباره نتایج حضور خودروسازان ایرانی در نمایشگاه فرانکفورت اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حضور خودروسازان خارجی شروطی همچون تولید با حداقل همکاری 40 درصدی قطعه‌سازان ایرانی در ابتدای راه‌اندازی و صادرات 30درصدی محصولات تولیدی به بازارهای خارجی تعیین کرده است. از این‌رو شرکت‌هایی که از شرایط ایران آگاهی یافته و هنوز تمایل اولیه برای ورود به بازار ایران را اعلام نکرده‌اند، ممکن است در این نمایشگاه مذاکرات اولیه را انجام دهند و شرکت‌هایی همچون بنز که پیش از این نیز مذاکراتی را انجام داده‌اند، به‌طور قطع این مذاکرات ادامه خواهد یافت.


    تبادل اطلاعات خودروسازان
    تحریم‌های سال‌های اخیر سطح روابط شرکت‌های ایرانی با خودروسازان و سرمایه‌گذاران را کاهش داده و همین مسئله نیازمند حضور در فضاهای بین‌المللی و تبادل اطلاعات برای ترمیم این روابط است.
    یک عضو هیات رییسه اتاق مشترک ایران و آلمان درباره حضور هیات ایرانی در نمایشگاه خودروی فرانکفورت به صمت گفت: از آنجایی که در ماه‌های اخیر اشتیاق زیادی از سرمایه‌گذاران آلمانی به‌ویژه شرکت‌های خودرویی دیده شده است، حضور در نمایشگاه فرانکفورت می‌تواند بستر مذاکره و تبادل اطلاعات را فراهم کند، به همین منظور اتاق مشترک ایران و آلمان بستر حضور اعضا را در این نمایشگاه فراهم خواهد کرد.
    عباسعلی قصایی با اشاره به اینکه شرکت خودروسازی «بی‌ام‌و» تمایل خود را برای حضور در بازار ایران پیش از این اعلام کرده است، ادامه داد: بخشی از مشارکت خودروسازان خارجی با همتایان ایرانی به رفع موانع و تسهیل سرمایه‌گذاری‌ها برمی‌گردد. گرچه دولت یازدهم با صدور آیین‌نامه‌ها بخشی از موانع قانونی همکاری‌های بین‌المللی را کاسته است، با این حال صدور لایحه‌های جدید برای تعدیل این قوانین هم‌جهت با تقویت اقتصاد مقاومتی و ایجاد صنعتی رقابتی باید ادامه داشته باشد. به عبارت دیگر سال‌های گذشته به دلیل مشکلاتی که در ساختار خودروسازی کشور به وجود آمده بود، تعرفه بالایی برای واردات خودرو وضع شده بود، حال با ورود غول‌های خودروسازی به بازار ایران تعرفه بالای واردات یک مزیت برای آنها محسوب می‌شود، به همین دلیل برنامه‌ها باید به سوی اصلاح تعرفه‌ها و ایجاد صنعتی رقابت‌پذیر در داخل حرکت کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط