فونیکسریمکسبهتام

صدور برگه های معاینه فنی نیاز به بازنگری دارد

عصر خودرو : بهبود فرهنگ رانندگی و نظارت بیشتر بر صدور برگه‌های معاینه فنی از جمله مواردی است که موجب کاهش سوانح رانندگی در حمل و نقل عمومی جاده ای می شود.

صدور برگه های معاینه فنی نیاز به بازنگری دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، بهبود فرهنگ و آموزش ایمنی حمل و نقل و ترافیک از مهمترین موضوعات برای کاهش تلفات رانندگی است چرا که بنابر مطالعات و برآوردهای صورت گرفته، رفتار کاربر (نیروی انسانی ) عامل بیش از 70 درصد تصادفات و تلفات رانندگی است.

    براساس این گزارش، سهم بالای عامل انسانی نیاز به فرهنگ سازی را برای جلوگیری از زیان های مادی و معنوی تصادفات بیشتر نشان می دهد، اما در کنار عوامل فرهنگی، نظارت درست بر رانندگان هم از عواملی است که باید بیشتر به آن توجه شود.

    هرچند که در سال های گذشته پلیس سعی کرده وارد این موضوع شده و فرهنگ سازی در زمینه رانندگی مناسب انجام دهد اما هنوز هم مشکلات زیادی در این بخش وجود دارد و به نظر می رسد تنها نیروی بازندارنده پلیس مانع از افزایش تصادفات در این بخش شده است.

    بخش مهمی از این تصادفات مربوط به حمل و نقل عمومی جاده ای است هرچند که این بخش نسبت به خودروهای شخصی نقش بسیار کمتری در تصادفات دارد اما به دلیل اعتماد مسافران به حمل و نقل عمومی، این بخش باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

    بنابراین هرگونه سانحه ای در این حوزه، تاثیر ناگوارتری بر جامعه می گذارد ضمن آنکه در این دست از حوادث تعداد زیادی از مسافران به یکباره جان خود را از دست می دهند به همین دلیل حساسیت بر حمل و نقل عمومی بیشتر است.

    براین اساس، توجه دولت و پلیس هم باید بر این بخش افزایش یابد، چراکه عدم نظارت کافی در موارد مختلف از جمله معاینه فنی، تحصیلات رانندگان و سلامت جسمی و روحی آنها از موضوعاتی است که عامل بیشترین تصادف در این بخش است.

    مشکلات معاینه فنی این خودروها تا آنجا پیش رفته که برخی رانندگان با کرایه برخی موارد مانند لاستیک، برگه معاینه را می گیرند و پس از آن دوباره از لاستیک های کهنه استفاده می کنند.

    همچنین تعداد رانندگان با تحصیلات کم هم در این بخش زیاد است بطوریکه تعداد زیادی از آنها توانایی استفاده از تمامی امکانات موجود در اتوبوس ها را ندارند که این هم از دلایل عمده بروز تصادفات جاده ای در حمل و نقل عمومی به شمار می رود.

    براین اساس، خواب آلودگی و خستگی رانندگان هم که ناشی از کار چندشیفته آنها است از جمله دلایلی است که بر افزایش تصادفات نقش دارد و نیاز به همکاری بیشتر دولت با شرکت های حمل ونقلی برای کاهش این فشارها است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط