فونیکسریمکسبهتام

کاهش ۳۰ درصدی مراجعه به مراکز معاینه فنی پایتخت نسبت به سال گذشته

عصر خودرو : از ابتدای سال جاری تا نیمه شهریور، تنها ۱۷۷ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند که در این میان، آمار خودروهای مربوط به دستگاه‌های عمومی محدود به حدود ۱۰۰۰ دستگاه خودرو است.

کاهش ۳۰ درصدی مراجعه به مراکز معاینه فنی پایتخت نسبت به سال گذشته
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، از ابتدای سال جاری تا کنون، تنها 553 دستگاه خودروی دولتی، فقط 529 دستگاه خودروی نظامی و صرفاً 4 دستگاه خودروی سیاسی و در کل یک هزار و 86 دستگاه خودرو از مجموع ده‌ها هزار دستگاه خودروی مربوط به ارگان­های اداری و نهادهای اجرایی به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده­ اند.

    بر اساس این گزارش، در سال گذشته 560 هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند که به این ترتیب ماهانه به طور متوسط 46 هزار دستگاه خودرو را شامل می‌شد، در صورتی که این رقم در 5 ماه و نیم ابتدایی سال جاری، مجموعاً به 177 هزار دستگاه خودرو رسیده که از متوسط ماهانه 32 هزار دستگاه خبر می‌دهد.

    این گزارش می‌افزاید، در صورتی که میانگین مراجعه روزانه به مراکز معاینه فنی در سال گذشته 1500 دستگاه خودرو بود، این رقم نازل در سال جاری با 30 درصد کاهش، به طور میانگین به تنها 1000 دستگاه خودرو در روز رسیده که حاکی از این است که در نیمه نخست امسال نسبت به سال گذشته، هر روز 500 دستگاه خودرو کمتر به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده ­اند.

    تردد دو و نیم میلیون خودرو فاقد معاینه فنی در تهران

    در این ارتباط مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به این که استاندارد تولید خودرو در کشورمان بسیار پایین است و در بهترین حالت یورو 2 است، در صورتی که استاندارد تولید خودرو در اروپا در حال حاضر یورو 5 است، گفت: با این حال، متوسط عمر معاینه فنی خودرو در اروپا 2 سال و در کشور ما 5 سال است که باید به همان 2 سابق سال باز گردد.

    ولی آذروش با بیان این که حدود دو و نیم میلیون دستگاه خودروی فاقد معاینه فنی در تهران تردد می ­کنند، افزود: در حال حاضر بالغ بر 70 درصد ظرفیت مراکز معاینه فنی که در هر نوبت کاری، دست کم می ­توانند به 6 هزار دستگاه خودرو خدمات ارائه کنند خالی است، در صورتی که این مراکز آمادگی کامل دارند تا نسبت به ارائه خدمات خود به مراجعه کنندگان به صورت تمام وقت و در سه شیفت کاری، اقدام کنند.

    وی با تأکید بر این که هزینه‌ آزمون‌های معاینه فنی در اروپا به طور متوسط 80 یورو معادل 300 هزار تومان است، در صورتی که در تهران این رقم بسیار ناچیز و تنها 3 درصد این مبلغ، یعنی 10 هزار تومان است که حتی هزینه برق مصرفی مراکز معاینه فنی را نیز تأمین نمی‌کند، اعلام کرد: امسال دستگاه‌های موجود در مراکز معاینه فنی را به روز کرده‌ایم و در حال راه‌اندازی دستگاه‌های جدید با استانداردهای روز دنیا هستیم.

    39 درصد خودروها عیوب ظاهری دارند

    مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در خصوص احتمال تخلف صدور برچسب معاینه فنی بدون مراجعه خودرو به مراکز مکانیزه این ستاد، اظهار کرد: در تهران، میزان این تخلف صفر است، چرا که مراکز معاینه فنی پایتخت مجهز به دوربین­های پلاک‌خوان هستند و امکان صدور برچسب معاینه فنی بدون مراجعه خودرو به این مراکز صفر است.

    آذروش با اعلام این که بر اساس تصویب هیأت دولت و مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص ایجاد سامانه ملی معاینه فنی، تصریح کرد: با راه‌‌‌اندازی این سامانه به عنوان تحولی بزرگ در موضوع معاینه فنی، این امکان در تهران و اقصی نقاط کشور فراهم خواهد شد تا مراکز معاینه فنی با اتصال به مراکز پلیس راهنمایی و رانندگی، نسبت به تبادل اطلاعات اقدام کنند و به این ترتیب با افرادی که بدون مراجعه به مراکز معاینه فنی گواهی مربوطه را دریافت می‌کنند، برخورد قانونی به عمل خواهد آمد.

    وی در پایان با تأکید بر این که با وجود تردد صدها هزار دستگاه موتورسیکلت در تهران، سال گذشته تنها 100 دستگاه موتورسیکلت به خطوط 10 گانه معاینه فنی موتورسیکلت مراجعه کردند، خاطرنشان کرد: به طور متوسط 27 درصد خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند، به خاطر آلایندگی بیش از حد، 18 درصد به علت عدم هم­راستایی چرخ‌ها و 11 درصد دیگر نیز به دلیل نامناسب بودن عملکرد ترمزشان رد می‌شوند، ضمن این که 39 درصد خودروها دارای عیوب ظاهری هستند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو