فونیکسریمکسبهتام

کنفرانس مطبوعاتی مدیر عامل ایرتویا (۱)

دولت باید تعریف خودرو‌های لوکس را تغییر دهد

عصر خودرو: در روزهایی که بیشتر واردکنندگان و خودروسازان ترجیح می‌دهند سیاست سکوت را در مقابل پرسش‌های خبرنگاران در پیش بگیرند، ایرتویا به‌عنوان نماینده رسمی تویوتا ژاپن در برنامه‌ای خبری میزبان اصحاب رسانه بود تا به پرسش‌های آن‌ها پاسخ دهد.

دولت باید تعریف خودرو‌های لوکس را تغییر دهد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵:۰۰
  • کنفرانس مطبوعاتی مدیر عامل ایرتویا
  • کنفرانس مطبوعاتی مدیر عامل ایرتویا
  • دولت باید تعریف خودرو‌های لوکس را تغییر دهد
  • کنفرانس مطبوعاتی مدیر عامل ایرتویا

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در ابتدا این برنامه، عبدالرضا فهیمی، مدیر عامل ایرتویا با اشاره به لزوم بازتعریف مفهوم خودروهای لوکس در ایران گفت:"به نظر می‌رسد برداشت ناصحیحی از گفته‌های مقام معظم رهبری در زمینه خودروهای لوکس وجود دارد و در بدنه دولت فرمایشات ایشان به شکل نادرستی تفسیر شده است. نظر رهبری در گفته‌هایشان در زمینه خودروهای لوکس کاملا روشن بود و باید در این زمینه ابعاد اقتصادی واردات خودرو نیز مدنظر قرار گیرد اما در حال حاضر معیار لوکس بودن یک خودرو، حجم موتور آن است که بر اساس تعاریف بین‌المللی مبنای صحیحی نیست و می‌شد تفسیر بهتری از خودروی لوکس ارائه کرد."
مدیر عامل ایرتویا افزود:"تعاریف خودروهای لوکس در جهان مشخص و مدون است و نیازی نیست ما از ابتدا تعریف خودمان را ارائه دهیم. به‌عنوان مثال بر مبنای تعریف فعلی در ایران، خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی خودروهای لوکس شناخته می‌شوند. این در حالی است که ممکن است خودروهایی با حجم موتور کمتر از این قیمت بالایی داشته باشند و در مقابل خودروهایی هم باشند که با قیمت‌های کمتر، حجم موتور بالاتری دارند."

وی در ادامه با اشاره به تعریف موجود برای خودروهای لوکس در جهان گفت:"جمع‌بندی تعاریف خودروی لوکس به این شکل است که یک سدان سایز متوسط با قیمت بالای 70 هزار دلار خودروی لوکسی است اما اگر همین قیمت را برای یک خودروی شاسی‌بلند در نظر بگیریم ممکن است خودرویی غیر لوکس به‌حساب آید. به این ترتیب برای هر کلاس خودرو باید تفکیکی جداگانه را در نظر بگیریم."

فهیمی در پاسخ به سوالی در زمینه سفر هیات مدیران ارشد تویوتا به ایران در روزهای اخیر و تاثیر آن بر ادامه همکاری ایرتویا با تویوتا ژاپن گفت:"در طول بیش از چهل سال فعالیت ایرتویا هیچ‌گاه رابطه کاری ما با تویوتا ژاپن قطع نشده است و همواره رفت‌وآمد هیات های مدیریتی میان دو مجموعه وجود داشته. البته در زمینه هیاتی که به‌تازگی به ایران آمده بودند با توجه به رده بالای مدیران حاضر در هیات و زمان حضور آن‌ها در ایران، ورود این هیات بیشتر مدنظر رسانه‌ها قرار گرفت. درمجموع اعضا این هیات از عملکرد ایرتویا در زمینه فروش و خدمات محصولات تویوتا رضایت داشتند."
وی در پاسخ به سوالی در زمینه تعرفه‌های پیشنهادی برای واردات خودرو که مدتی قبل از سوی عصر خودرو منتشر شد و تاثیر آن بر روند فعالیت‌های ایرتویا گفت:"آنچه برنامه شرکت‌ها را مشخص می‌کند میزان تقاضا در بازار است و طبیعی است اگر تقاضا برای خودروهای ارزان قیمت تقویت شود بازار هم به آن سمت گرایش پیدا می‌کند. قیمت خودروهای وارداتی به دلیل شفاف بودن هزینه‌های واردات، کاملا تابع قوانین دولتی است اما با تعرفه‌های پیشنهادی عملا محصولات ایرتویا نمی‌توانند با قیمت کمتر از 100میلیون تومان به بازار عرضه شوند."

وی در زمینه تاثیر تعرفه‌ها بر واردات خودرو و حمایت از خودروسازان داخلی با نظام تعرفه‌ای گفت:"محصولات تویوتا و بسیاری دیگر از برندها عملا در کلاس خودروهای تولید شده در داخل کشور نیست و رقابتی میان آن‌ها به وجود نمی‌آید اما بر اساس نظام تعرفه‌ای پیشنهادی، عملا تعرفه خودروهایی با حجم موتور کم و قیمت پایین، کم در نظر گرفته شده است که بیشتر به نفع واردکنندگان خودروهای چینی است و عملا خودروهای ارزان قیمت راحت‌تر می‌توانند وارد کشور شوند. اتفاقا به نظرم این نظام تعرفه‌ای درست نیست چراکه خودروهای ارزان قیمت وارداتی می‌توانند رقیب خودروهای تولید داخل باشند. به نظرم برعکس باید تعرفه خودروهایی را کاهش دهیم که رقیب مستقیمی در داخل کشور ندارند."

فهیمی در زمینه کمپین تحریم خرید خودرو از تولیدکنندگان داخلی و شایعات حمایت واردکنندگان از این کمپین نیز گفت:"خودروهای وارداتی اروپایی، کره‌ای و ژاپنی در کلاسی متفاوت با خودروهای داخلی جای می‌گیرند و عملا رقابتی میان ما وجود ندارد. به‌عنوان شخصی که تحصیلات دانشگاهی اقتصادی دارم می‌گویم سطح سیاست زدگی در اقتصاد ما خیلی بالا است و بخشی از رکود بازار خودروی کشور هم نتیجه همین سیاست زدگی است. در این کمپین هم ابعاد سیاسی در حال غلبه بر ابعاد اقتصادی است و به این ترتیب ممکن است به نتیجه‌ای که مردم به دنبالش هستند نرسد. با تعرفه‌های نسبتا بالایی که در حال حاضر برای واردات خودرو وجود دارد و درحالی‌که قوانین جاری در کشور اجازه واردات می‌دهند نمی‌توان در این زمینه اتهام‌زنی کرد."

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو