فونیکسریمکسبهتام

رسوایی بزرگ فولکس واگن(۳)

فولکس واگن چطور تقلب کرد و رسوا شد؟

عصر خودرو : این روزها حتما خبر رسوایی شرکت فولکس واگن در آمریکا و سقوط سهام این شرکت بزرگ خودروسازی را شنیده‌اید. اما فولکس واگن چه گناه نابخشودنی انجام داده که این طور مجازات شده است ؟

فولکس واگن چطور تقلب کرد و رسوا شد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین، مقام‌های فولکس واگن حالا به صورت رسمی گناه‌شان را قبول کرده‌اند و همین مسئله باعث شده که سهام این شرکت در بورس 20 درصد سقوط کند. این شرکت مجبور شده فروش برخی خودروهای دیزلی خود را هم متوقف کند و حداقل 500 هزار دستگاه از خودروهای فروخته شده در آمریکا قرار است به کارخانه بازگردند. همه این مسائل به خاطر تقلب در آزمایش آلایندگی خودروهای این شرکت بوده است.

    آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا شرکت فولکس واگن را متهم کرده که در نزدیک به 500 هزار دستگاه از خودروهای دیزلی خود از نرم‌افزار ویژه‌ای استفاده کرده که در هنگام معاینه فنی میزان آلاینده‌ها را کمتر از اندازه واقعی نشان می‌دهد. به این ترتیب خودروهای دیزلی فولکس‌واگن با موفقیت آزمایش‌های معاینه‌فنی مربوط به آلایندگی هوا را پشت سر می‌گذارند، اما در شرایط واقعی در خیابان‌ها بیشتر از حد مجاز آلاینده تولید می‌کنند.آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) خاطرنشان کرده بود که این دستکاری و تخطی از عمدی بوده است.

    فولکس واگن چطور تقلب کرده است ؟

    برای کاهش آلاینده‌های هوا که از سال 2008 در آمریکا و اروپا اجباری شده اکثر تولید کننده‌های خودروهای دیزلی از محلولی مشهور به ادبلو استفاده می‌کنند. ادبلو یا مایع اگزوز دیزل (Diesel Exhaust Fluid DEEF) یک محلول اوره می‌باشد که از 32٫5٪ اوره خالص (AUS 32) و 67٫5٪ آب دیونایز تشکیل شده  است. ادبلو به طور کسترده در خوردوهای دیزل یورو 5 و یورو 6 مورد استفاده دارد. این محلول یک مایع مصرفی در قسمت کاتالیست انتخابی (Selective Catalytic Reduction-SCR) خودروهای دیزل بوده و میزان گازهای سمی اکسیدهای نیتروژن NOx را به میزان بسیار بالای کاهش می‌دهد.

    در بسیاری از موتورهای با حجم بالا از جمله در خودروهای تولید آئودی و مرسدس بنز  و بی‌ام‌و از این راهکار استفاده می‌شود. فولکس واگن اما اعلام کرده بود که موتور با حجم 2000 سی‌سی این شرکت نیاز به تزریق ادبلو ندارند که مایه تعجب خیلی‌ها شد. حالا آمریکایی‌ها فهمیده‌اند که این شرکت در مقابل برای دور زدن تست‌های آلایندگی از نرم‌افزاری با الگوریتمی پیچیده استفاده می‌کرده است تا به جای ادبلو میزان آلاینده را پایین نشان دهد. به صورت ساده این کار به معنای این است که شما ارقام آزمایش آلایندگی را به وسیله این نرم‌افزار خودتان تعیین کنید و سیستم آزمایش را گول بزنید.

    اهمیت این تخطی برای حفظ محیط زیست آن قدر زیاد است که در صورتی که اتهامات فولکس واگن اثبات شوند، این شرکت مجبور به پرداخت جریمه‌ای تا سقف 18 میلیارد دلار خواهد شد. همچنین رئیس شرکت فولکس واگن ممکن است زیر فشارها مجبور به استعفا از مقامش شود.

    به گفته مقام‌های آمریکا بیش از نیم میلیون از خودروهای تولیدی شرکت فولکس واگن که از سال 2009 وارد بازار شده اند، به دلیل نصب نرم افزاری که میزان واقعی آلایندگی را نشان نمی‌دهد با این مشکل مواجهند و منجر به آلایندگی بیش از 40 برابر حد مجاز می شوند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو