فونیکسریمکسبهتام

با اجرای طرح «ال‌ای‌زد» از ابتدای دی سال‌جاری

تهرانگردی با تاکسی پیکان؛ شاید وقتی دیگر...

عصر خودرو : این روزها اگر یک تاکسی پیکان در خیابان‌های پایتخت جلوی پای‌تان ترمز زد، بی‌معطلی سوار شوید و به جای عصبانی شدن از خرابی درها، خستگی صندلی‌ها، سر و صدای موتور و بی‌اعصابی راننده، از پیکان سواری خود لذت ببرید؛ شاید این آخرین تاکسی پیکان پایتخت باشد.

تهرانگردی با تاکسی پیکان؛ شاید وقتی دیگر...
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، آنطور که از ماه‌ها پیش از سوی مدیران شهری پایتخت عنوان شده، از دی سال‌جاری طرح «ال‌ای‌زد» یا همان طرح «محدوده کم‌آلایندگی» جایگزین طرح زوج و فرد خواهد شد؛ طرحی که در آن میزان آلایندگی خودروها، ملاک تردد آنها در محدوده زوج و فرد است و بر همین اساس، تاکسی‌های فرسوده از جمله تاکسی‌های پیکان، دیگر نمی‌توانند در این محدوده تردد داشته باشند.
    از میان 17 هزار تاکسی فرسوده تهران که شامل سمند، پژو، پراید و هیوندا است، بیش از 6هزار و300 دستگاه تاکسی پیکان در ناوگان تاکسیرانی تهران وجود دارد که مدت‌هاست در نوبت نوسازی قرار دارند. حال با توجه به اجرای طرح «ال‌ای‌زد» اگرچه در کنار نوسازی تاکسی‌های دیگر، تاکسی‌های پیکان از اولویت نوسازی برخوردارند، اما آنطور که سیدجعفر تشکری‌هاشمی می‌گوید، از آذر سال گذشته روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده، متوقف شده و تاکسیرانان و شهروندان، تاوان ناهماهنگی بین‌بخشی را می‌دهند. وی با اشاره به این وضعیت باز هم تاکید می‌کند که شهرداری تهران تا دی، همه تاکسی‌های پیکان پایتخت را نوسازی خواهد کرد.
    بر اساس مصوبه 2-2 شورای حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، مصوب 6 دی 93 هیچ کدام از تاکسی‌های پیکان، از دی سال‌جاری مجاز به تردد در محدوده طرح زوج و فرد نیستند و با همکاری پلیس راهور، از تردد آنها جلوگیری خواهد شد. این را میثم مظفر، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، در روزهای گذشته اعلام و تاکید کرد: دارندگان تاکسی پیکان باید در نخستین فرصت ممکن به شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی در همه مناطق شهرداری تهران مراجعه و برای تحویل تاکسی پیکان و نوسازی آن اقدام کنند.


    نوسازی هنوز آغاز نشده است
    این اظهارات در حالی بیان می‌شود که نوسازی تاکسی‌های پیکان مانند سایر تاکسی‌های فرسوده تهران، نیازمند هماهنگی میان چند نهاد از جمله ستاد حمل‌ونقل و سوخت کشور، اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری و سازمان تاکسیرانی تهران است؛ مسئله‌ای که به نظر می‌رسد هنوز محقق نشده است.
    مهدی ابراهیمی، معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی تهران در گفت‌وگو با صمت، این مطلب را اظهار و یادآوری می‌کند: در صورتی که همه ارگان‌ها به تعهدات خود عمل کنند، نوسازی تاکسی‌های پیکان تا پایان سال اتفاق خواهد افتاد.
    این سخن به معنی آن است که هنوز روند نوسازی تاکسی‌های پیکان آغاز نشده است. ابراهیمی با تاکید بر اینکه برای نوسازی تاکسی‌های پیکان، تنها اراده سازمان تاکسیرانی کافی نیست و باید همه این نهادها به وعده‌های خود عمل کنند، می‌افزاید: اگر تا زمان اجرای طرح «ال‌ای‌زد» نوسازی تاکسی‌های پیکان با موفقیت پیش نرود، می‌توان برای فعالیت تاکسی‌هایی که در محدوده زوج و فرد کار می‌کنند، در منطقه دیگری برنامه‌ریزی کرد تا تنها تاکسی‌هایی در محدوده «ال‌ای‌زد» تردد کنند که مشمول شرایط باشند. وی البته تاکید می‌کند که هنوز به آغاز روند نوسازی این تاکسی‌ها در آینده نزدیک، امیدوار است.
    آنطور که معاون فنی و بهره‌برداری تاکسیرانی تهران توضیح می‌دهد، میزان تسهیلاتی که به رانندگان تاکسی‌های پیکان ارائه خواهد شد، حداقل 20 میلیون تومان و جایگزین تاکسی‌های پیکان، تاکسی‌های 2گانه‌سوز یا هیبریدی خواهد بود. او تاکید می‌کند که این روند هنوز آغاز نشده است.
    به گفته او، در بحث نوسازی مشکلاتی وجود دارد. به عنوان نمونه، ستاد حمل‌ونقل سوخت در شیوه‌نامه جایگزینی تاکسی‌های فرسوده تغییراتی ایجاد کرد، به طوری که کار نوسازی در سال‌جاری پیچیده شده و تاکنون حتی یک تاکسی هم نوسازی نشده است. وی پیش‌تر اعلام کرده بود که بعد از عقد قرارداد با خودروسازان، امیدواریم تا پایان شهریور نوسازی را آغاز کنیم اما اکنون با شرایط موجود به نظر می‌رسد این نوسازی تا پایان شهریور امکان‌پذیر نباشد.


    اجرای «ال‌ای‌زد» قطعی نیست
    با همه این تفاسیر، یکی از اعضای کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران یادآوری می‌کند که ممکن است تاکسی پیکان حالا حالاها در تهران تردد کند زیرا هنوز نوسازی آغاز نشده است. او در واقع در اجرای طرح «ال‌ای‌زد» شک و شبهه مطرح می‌کند و معتقد است این طرح، هنوز به مرحله پختگی نرسیده و شاید اصلا اجرایی نشود.
    ابوالفضل قناعتی در گفت‌وگو با صمت، اظهار می‌کند: قبل از اینکه تکلیف نوسازی تاکسی‌های پیکان روشن شود، ممنوعیت تردد اتفاق نخواهد افتاد. زیرا ابتدا باید تکلیف طرح جایگزینی تاکسی‌های پیکان با تاکسی‌های نو روشن و به طور شفاف به مالکان تاکسی اعلام شود و در صورتی که آنها برای این نوسازی مراجعه نکردند، محدودیت تردد اعمال شود.
    به گفته او، در راستای نوسازی تاکسی‌های پیکان، سازمان تاکسیرانی، باید تاکسی فرسوده را به قیمت حدود 6 میلیون تومان خریداری کرده و تسهیلات حدود 20 میلیون تومانی به مالکان بدهد. مالکان همچنین حدود 4 میلیون تومان آورده داشته باشند و در مجموع با ارائه حدود 30 میلیون تومان، هزینه خرید تاکسی صفر فراهم خواهد شد.
    گرچه مسئولان تاکسیرانی خبر از قطعی بودن اجرای طرح «ال‌ای‌زد» می‌دهند، اما قناعتی معتقد است این طرح هنوز نیاز به پختگی دارد تا اجرایی شود. بدین ترتیب وی حتی احتمال اجرا نشدن آن را می‌دهد و می‌افزاید: در این باره هنوز شورای شهر تصمیم نهایی را نگرفته و نمی‌توان با صراحت اظهارنظر کرد اما به هر حال ابتدا باید تبدیل تاکسی‌های فرسوده را آغاز کنیم و بعد از ممنوعیت تردد بگوییم.


    قناعتی با این سخنان، موضوع خداحافظی تاکسی پیکان با خیابان‌های تهران، یعنی موضوع اصلی این گزارش را زیر سوال می‌برد. او می‌گوید: موضوع نوسازی تاکسی‌های پیکان و ممنوعیت تردد آنها هنوز در شورای شهر مطرح نشده و چنین تصمیماتی باید در شورا مصوب شود، بنابراین بهتر است سخن از ممنوعیت یا آزادی تردد این خودروها را به بعد از تصمیم شورا واگذار کنیم.
    در کنار این سخنان، بررسی میدانی صمت از تاکسی‌های پیکانی که در سطح شهر تهران تردد می‌کنند، نشان می‌دهد، با وجود اینکه تنها 3 ماه به آغاز طرح «ال‌ای‌زد» و آغاز ممنوعیت تردد این گروه از تاکسی‌ها باقی مانده، هنوز برخی رانندگان از این طرح اطلاع درستی ندارند و شاید هم اطلاع‌رسانی مناسبی در این زمینه نشده و برخی دیگر نیز از مراحل نوسازی اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. بنابراین شاید به گفته قناعتی، باید همچنان منتظر بمانیم و ببینیم تاکسی‌های پیکان، رنگ زمستان پایتخت را خواهند دید یا نه....

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو