فونیکسریمکسبهتام

کاهش قاچاق سوخت با طرح پیمایش امکان پذیر است ؟

عصر خودرو : سوخت کامیون‌ها از امروز با هدف کاهش قاچاق سوخت و صرفه جویی در مصرف انرژی آغاز گردید، البته امیدوار هستیم این طرح بتواند هدف اصلی خود را که کاهش قاچاق سوخت است را اجرایی کند.

کاهش قاچاق سوخت با طرح پیمایش امکان پذیر است ؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، طرح پیمایش سوخت از امروز با هدف کاهش قاچاق سوخت و صرفه جویی در مصرف انر‍ژی در این حوزه آغاز گردید.

     
    براساس این گزارش طرح تخصیص سوخت براساس پیمایش، بارنامه و راه‌نامه‌های بین المللی پیمایش سوخت توسط هیأت وزیران به ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای ابلاغ شد و طبق این طرح  از امروز تمامی سوخت ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای توسط پیمایش توزیع می‌شود و ناوگان حمل‌ونقل به اندازه مسیری که طی می‌کند سوخت تحویل می‌گیرد. 
     
    گفتنی است کارت سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی دیزلی از این پس با استفاده از اطلاعات الکترونیکی که از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای شرکت نفت فرستاده می‌شود، شارژ خواهد شد. البته یک سهمیه پایه برای کل ناوگان در نظر گرفته شده است اما بیش از آن با استفاده از اطلاعات پیمایش هر وسیله نقلیه، سوخت اختصاص خواهد یافت.
     
    براین اساس، جدول قواعد در دو جدول تعریف شد که جدول اول پایگاه قواعد برای خودروهای با بار و جدول دوم پایگاه قواعد برای خودروهای بدون بار است. بنابراین اگر تردد در مسیرهایی بدون بارنامه باشد، فقط سوخت پایه به این خودروها تعلق می‌گیرد.
     
    در گام نخست، سهمیه‌بندی سوخت ناوگان عمومی جاده‌ای و درون‌شهری اعم از کامیون، اتوبوس و وانت‌بار در 9 بند و براساس تناژ طبقه‌بندی شد و سهمیه‌ها نیز براساس ناوگان‌ اختصاص یافت‌.
     
    براساس این گزارش مسئولان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سهمیه پایه در دو تا سه ماه آینده هم یک پایش اساسی داده خواهد شد و رانندگان حمل و نقل عمومی گازوئیلی درون شهری هم باید برای ثبت نام دریافت این سهمیه به مراکز و سایت‌های ثبت نام مراجعه کنند. رانندگان با مراجعه به سایت سازمان راهداری استعلام کارت هوشمند خود را می‌توانند انجام دهند، همچنین مراکز صدور کارت هوشمند هم دریافت اطلاعات پیمایش را انجام می‌دهند و در هر استان مراکز پاسخگویی مستقر شده است.
     

    سهمیه سوخت

    سهمیه سوخت

    سهمیه سوخت

    فروش سوخت گازئیل در ایران 10 برابر کمتر از کشورهای همسایه 

    براساس این گزارش به گفته بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس این طرح نقش موثری در کاهش قاچاق سوخت در کشور دارد ،قاچاقی که متاسفانه سالیانه خسارت های بسیاری به کشور وارد می کند.
     
    در همین راستا جلیل جعفری بنه خلخال عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اجرای طرح پیمایشی گازوئیل در کشور گفت: به طور یقین اجرای این طرح می‌تواند از قاچاق سوخت با ارزش کشور جلوگیری نماید.
     
    وی تصریح کرد: در حال حاضر این سوخت گرانبها در کشور 10 برابر کمتر از کشورهای همسایه به فروش می‌رسد و متأسفانه مصرف‌کنندگان این سوخت ازنحوه مصرف آن سوء‌استفاده کرد و با پر کردن باک‌های خود سوخت را از کشور خارج کرده و به قیمت گزاف در مرزها به فروش می‌رسانند.
     
    عضو کمیسیون انرژی مجلس تأکید کرد: اجرای طرح پیمایشی برای خودروهای سنگین راهکار عملی است که می‌تواند علاوه بر کنترل کمک بزرگی به حفظ این سوخت با ارزش در کشور نماید چرا که در مقوله بنزین نیز افراد سودجو با استفاده از کارت سوخت از این محصول استراتژی سوء‌استفاده می‌کردند.
     
    با توجه به اینکه دولت در گذشته طرحهای زیادی را برای مبارزه با قاچاق سوخت در کشور اجرا کرده و در برخی مواقع با کم و کاستیهایی مواجه بود به طوری که نه تنها قاچاق کاهش نیافته بلکه افزایش نیز داشته است. حال باید دید طرح پیمایش سوخت گازوئیل در کشور چقدر موفقیت آمیز خواهد بود تا بتوانیم ضمن کنترل مصرف از قاچاق این سوخت با ارزش در کشور جلوگیری کنیم.
    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو