فونیکسریمکسبهتام

رانندگان سرویس مدارس فورا به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند

عصر خودرو : مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران هم‌زمان با آغاز سال جدید تحصیلی، لزوم انجام معاینه فنی برای عموم خودروها به ویژه خودروهای سرویس مدرسه را مورد تأکید قرار داد.

رانندگان سرویس مدارس فورا به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  مهر، ولی آذروش با اعلام این مطلب افزود: برای اینکه خودروهای سرویس مدرسه  در انتظار انجام معاینه فنی نمانند، یک خط ویژه در همه مراکز مکانیزه به این منظور اختصاص داده‌ شده تا آنها خارج از نوبت خدمات دریافت کنند.

    وی با اعلام این که تعداد خودروهای سرویس مدرسه تهران در سال جدید تحصیلی بالغ بر 16 هزار دستگاه است، تأکید کرد: یک سوم این خودروها تاکسی هستند که عموما به مراکز مکانیزه مراجعه کرده‌اند اما خودروهای غیر تاکسی، مراجعه چندانی به این مراکز نداشته اند که انتظار می‌رود در هفته جاری، شاهد انجام معاینه فنی خودروهای شخصی سرویس مدرسه نیز باشیم.

    آلایندگی بالا اصلی‌ترین ایراد خودروهای داخلی است

    مدیر عامل ستاد معاینه فنی تهران با اشاره به این که 27 درصد از خودروهایی که به مراکز مکانیزه مراجعه می‌کنند، در تست آلایندگی، 18 درصد در آزمون هم‌راستایی چرخ‌ها و 11 درصد در عملکرد ترمز مردود می‌شوند، اظهار کرد: 39 درصد خودروها نیز دارای عیوب ظاهری هستند.

    آذروش با بیان این که با وجود رشد تکنولوژی ساخت خودرو در جهان، کماکان شاهد عیوب فنی و ظاهری خودروهای تولید داخل هستیم، تصریح کرد: در این میان، همواره شاخص میزان آلایندگی در صدر ایرادات اصلی خودروهای داخلی بوده است.

    وی با تأکید بر این که خودروسازان از سال‌ها قبل در تولیدات خود، هیچ اهمیتی به ایمنی خودرو و سلامتی مردم نداده‌اند، اضافه کرد: به عنوان نمونه، خودروسازان در هیچ جای دنیا بدون نصب «کاتالیست» یا «کنستر» بر روی خودرو اجازه تولید ندارند، در صورتی که در کشور ما، خودروسازان نسبت به تولید انبوه خودرو بدون نصب این وسیله حیاتی اقدام می‌کنند.

    افزایش انواع سرطان از آثار آلودگی بالای خودروهای داخلی است

    مدیر عامل ستاد معاینه فنی تهران با اشاره به این که در حال حاضر انبوه خودروهای فاقد «کاتالیست» یا «کنتسر» در سطح شهر در حال تردد هستند و آثار و تبعات آن را در افزایش انواع سرطان در شهروندان می‌بینیم، اظهار کرد: این وسیله حیاتی جلوی خروج انواع آلاینده‌های سمّی از اگزوز خودرو را می‌گیرد و حذف آن باعث تولید بیش از حد آلودگی خودرو می‌شود.

    آذروش با بیان این که دولت و مجلس در یک تصمیم اشتباه، فاصله معاینه فنی را از 2 سال به 5 سال افزایش دادند، در صورتی که در کشورهای اروپایی که استاندارد بالایی در تولید خودرو دارند،‌ عمر معاینه فنی دو سال است، تصریح کرد: مشکل این است که آلایندگی بسیاری از خودروهایی که همین حالا از کارخانه‌های داخلی بیرون می‌آیند نیز بسیار بیشتر از حد مجاز است.

    وی با تأکید بر این که معاینه فنی نه الزام قانونی دارد و نه سود مادی دارد تا مجموعه‌های خصوصی ترغیب و تشویق به ورود به این عرصه شوند، اضافه کرد: در حال حاضر، تعداد مراجعات روزانه به هر یک از مراکز مکانیزه گاهی به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد و از طرفی، نرخ انجام معاینه فنی نیز آن‌قدر پایین است که انگیزه‌ای برای بخش خصوصی ایجاد نمی‌کند.

    نرخ موجود کفاف چاپ برچسب معاینه فنی را هم نمی‌دهد

    مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران با اشاره به این که 1500 تومان از 11 هزار تومانی که بابت انجام معاینه فنی دریافت شده، تحت عنوان ارزش افزوده کسر می‌شود، اظهار کرد: مابقی این پول حتی کفاف چاپ برچسب معاینه فنی را هم نمی‌هد و ما در پرداخت حقوق پرسنل و هزینه نگهداشت دستگاه‌ها و نگهداری مراکز مکانیزه خود نیز مانده‌ایم.

    آذروش با بیان این که همین بهای پایین هم مردم را ترغیب و تشویق نمی‌کند تا معاینه فنی را سر وقت و در موعد مقرر انجام دهند، تصریح کرد: قانون، الزامی برای این کار نگذاشته‌ و پلیس هم با دو و نیم میلیون دستگاه خودروی فاقد مجوز معاینه فنی که در سطح شهر تهران تردد می‌کنند، برخورد لازم را ندارد.

    وی با تأکید بر این که لایحه اجباری شدن نظارت و کنترل معاینه فنی در شورای اسلامی شهر تهران مورد تصویب قرار گرفته، اظهار کرد: در عین حال، سامانه ملی معاینه فنی هم به زودی عملیاتی می‌شود که کمک بزرگی به مراکز معاینه فنی تهران و سایر شهرها خواهد کرد و علاوه بر این‌، افزایش نرخ معاینه فنی در دولت تصویب شده که منتظر ابلاغ آن هستیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو