فونیکسریمکسبهتام

دانستنی‌هایی درباره مرسدس بنز سری ۶۰۰

اژدهـای ژرمـن‌ها

عصر خودرو: زمانی بود که شاید یکه‌تاز‌ عرصه خودروهای لوکس در جهان محصولات رولزرویس بودند. با این حال در ابتدای دهه ۶۰ میلادی ستاره‌ای از آلمان برخاست که توانست برای مدتی نزدیک به ۲ دهه بازار خودروهای لوکس را تصاحب کرده، مفهوم لوکس و اختصاصی‌بودن را دگرگون کند. این خودرو که مرسدس بنز ۶۰۰ نام داشت، امروزه به عنوان نقطه عطفی در جهان خودرو شناخته می‌شود.

اژدهـای ژرمـن‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵:۰۰
  • مرسدس بنز سری 600
  • مرسدس بنز سری 600
  • اژدهـای ژرمـن‌ها

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این مطلب قصد داریم تا به طور موشکافانه به بررسی این خودرو بپردازیم.

انواع مرسدس بنز 600

از ماه سپتامبر سال 1963 بود که اولین نمونه از سری 600 با کد رسمی W100 معرفی شد. لوکس‌ترین خودرو جهان در 3گونه اصلی ساده، کشیده و نیمه‌روباز به بازار عرضه شد. نمونه ساده که با نام 600 SWB شناخته می‌شود، 2600‌کیلوگرم وزن و طولی معادل 5.45 متر دارد. نمونه دوم مشهور به 600 پولمن یا LWB حدود 170 کیلوگرم سنگین‌تر بوده، حدود 80 سانتی‌متر نیز طویل‌تر است. دو گونه 4 و 6در از سری پولمن عرضه شده است. در کنار این دو مدل اما نمونه روبازی نیز تحت عنوان Landaulet عرضه شد که به جز یکی همه برپایه نمونه پولمن ساخته شده بودند. در کنار این گونه‌ها، نمونه کوپه در تیراژ 3 دستگاه ساخته شده‌ که یکی برای رودولف اولنهاوت و دیگری نیز به طور سفارشی ساخته شده است و نمونه سوم نیز بعدها براساس یک SWB توسط کارگاهی آلمانی ساخته و پرداخته شد.

رقبای سری 600

در زمان عرضه شاید تنها خودروهای فوق‌لوکس جهان توسط برندهای بنتلی، رولزرویس، کدیلاک، لینکلن و کرایسلر به بازار عرضه می‌شدند، اما هیچ‌یک از نظر امکانات رفاهی و عملکرد فنی با سری 600 قابل مقایسه نبودند. علاوه بر این بسیاری از رقبای این خودرو از نظر ابعاد فیزیکی نیز یک درجه از آن کوچک‌تر بودند. با تمامی این اوصاف اما باید نمونه‌های خاصی از نسل‌های دهه60 رولزرویس فانتوم، رولزرویس سیلورشدو و برادرش بنتلی سری S و T، کرایسلر امپریال، لینکلن کانتیننتال و کدیلاک فلیتوود را رقبای اصلی سری 600 دانست.

مشخصات فنی سری 600 که آن را از سایر رقبا متمایز می‌کردند
یک پیشرانه جدید در ابتدای دهه 60 برای نیروبخشیدن به این خودرو بزرگ طراحی شد. این پیشرانه 6.3 لیتری V8 با کد M100 حدود 250 اسب بخار تولید می‌کرد، اما این گشتاور مهیب 500‌نیوتن‌متری آن بود که سبب می‌شد تا خودرو در زمانی کمتر از 10 ثانیه به سرعت 100کیلومتر در ساعت رسیده، حداکثر سرعتی در حدود 205 کیلومتر در ساعت برایش متصور باشد. همین پیشرانه و مشخصات فنی در کنار سیستم فنربندی تماما هیدرولیکی آن بود که با تجارب مهندسان مرسدس بنز آمیخت تا سریع‌ترین سدان جهان متولد شود. در کنار سرعت اما همین پیچیدگی‌های فنی سری 600 سبب شد تا هندلینگ بی‌نظیر آن بیشتر به یک خودرو مسابقه‌ای غول‌آسا شبیه باشد تا یک سدان لوکس. با این حال این به معنای از بین رفتن نرمی و راحتی سواری نبود و 600 راحت‌ترین سواری جهان را داشت.

مشترکات سری 600 با سایر مرسدس‌ها چه بود؟

برخلاف ظاهر مرسدس بنز 600 و آنچه در میان خودروسازان مرسوم است، بیشتر متعلقات فنی و تزئینی این خودرو با هیچ یک از محصولات آن دوران مرسدس بنز یکسان نیست. شاید مهم‌ترین قطعه مشترک بین این خودرو و سایر مرسدس‌ها پیشرانه M100 بود که با سری 300SEL 6.3 یکسان است. تعدادی از قطعات و متعلقات فنی و تزئینی کابین این خودرو نیز با کلاس S نسل W108 مشترک است، با این حال تقریبا هیچ‌یک از بخش‌های فنی مربوط به سیستم تعلیق آن در خودرو دیگری مشاهده نمی‌شود.

صدای بوق اسرار‌آمیز

در یکی از قسمت‌های برنامه تاپ‌گیر، 2 نفر از مجریان برنامه 2 خودرو رولزرویس کورنیش و مرسدس بنز 600SWB را مورد بررسی قرار دادند. در طی این بررسی بارها به این نکته اشاره شد که صدای بوق مرسدس بنز بسیار زیاد و سرسام‌آور است. جالب است بدانید که این ماجرا کاملا حقیقی است و هیچ اغراقی در وضعیت صدای بوق مرسدس انجام نگرفته است. 2 عدد بوق بسیار بزرگ دقیقا پشت سپر جلو این خودرو نصب شده‌اند که در صورتی که بخواهید با فشردن دکمه‌ای تنها یکی از آن دو با صدایی ملایم به کار می‌افتد. این در حالی است که در صورت لزوم و با فشردن همان دکمه در جهت عکس هر دو بوق به کار می‌افتند و صدایی هولناک و بسیار بلند ایجاد خواهد شد که از نظر بم بودن و حجم صدا با بوق خودروهای سنگین قابل مقایسه است!

شیشه‌های قاتل و در صندوق اتوماتیک
شیشه بالابرهای مرسدس 600 همانند بیشتر ادوات خودرو به سیستم هیدرولیکی مادر متصل هستند. این بدین معناست که این شیشه‌ها می‌توانند نیرویی فوق‌العاده داشته باشند. در صورتی که دکمه شیشه بالابر را به آرامی فشار دهید، شیشه همانند آنچه انتظار داریم بالا می‌رود؛ این در حالی است که با فشردن محکم دکمه، شیشه به سرعت بالا می‌رود. در این حالت خاص شیشه به قدری نیرو دارد که می‌تواند بازوی یک مرد بالغ را قطع کند! علاوه بر این، صندوق عقب خودرو با فشردن یک شاسی و به صورت اتوماتیک بسته می‌شود، چرا‌که لولاهای ظریف و انعطاف‌پذیر صندوق تاب فشارهای بالایی که ممکن است دست انسان ایجاد کند را ندارد.

مشهورترین مالکان سری 600
برخی از مشهورترین و شناخته‌شده‌ترین مردمان تاریخ حداقل یک دستگاه از این خودرو داشته‌اند. از رهبران کمونیست همانند مائو، کیم‌جونگ ایل و فیدل کاسترو گرفته تا دیکتاتورهایی همانند صدام، شاه مخلوع و ایدی امین. علاوه بر این عده قابل توجهی از سران مافیای مواد مخدر آمریکای جنوبی و هنرمندان مشهوری همانند کوکو شانل، جک نیکلسون، الویس پریسلی و جان لنون و حتی جرمی کلارکسون نیز مالکین مشهور 600 هستند.

داستان 600 در ایران
تنها رقیب حقیقی رولزرویس‌های محبوب شاه مخلوع در ناوگان دربار ایران، مرسدس‌های 600 بوده‌اند. تعداد قابل توجهی از انواع پولمن، ساده و حتی Landaulet این خودرو برای استفاده تشریفاتی به کشورمان وارد شدند که بیشتر آنها در اواخر دهه 40 و به منظور برگزاری جشن‌های موسوم به 2500‌ساله به ایران راه یافتند. علاوه بر این، یک 600 نیز برای کاردار ایران در هند به این کشور فرستاده شد و چند نمونه نیز در شهرهای کوچک‌تر ایران خدمت کردند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی تمامی 600‌ها جز همان نمونه هندی و یک دستگاه دیگر مصادره شدند. 600 هندی در همان کشور ماند و نمونه دوم برای مدتی به عنوان خودرو تشریفات مورد استفاده قرار گرفت. امروزه بیشتر 600‌های ایران در موزه تماشاگه خودرو و مجموعه سوله‌های مرتبط با آن در وضعی نه‌چندان مناسب آرمیده‌اند، جز یک نمونه مشکی‌رنگ که به صورت مزایده‌ای به فروش رسیده و متاسفانه از نظر فنی و مدارک در وضعیتی نابسامان است. طبق یک نقل قول موثق ایران از نظر تعداد پولمن در جهان رکورد‌دار است.

 

برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

 

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو