فونیکسریمکسبهتام

صادرات خودرو و نقش آن بر اقتصاد کلان کشور

عصر خودرو : در هر کشوری رشد صادرات به ‌دلیل تأثیر آن بر تجارت داخلی و پایداری اقتصادی، بسیار مهم است.

صادرات خودرو و نقش آن بر اقتصاد کلان کشور
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از سایپانیوز ،  نرخ رشد اقتصادی و توزیع درآمد و ثروت وابسته به رشد صادرات است. رشد اقتصادی با صادرات محصولات، ارتباط مستقیمی دارد و اگر صادرات از واردات پیشی بگیرد کشور در مسیر پیشرفت و توسعه قرار می‌گیرد. از طرفی دیگر نبود ثبات و پایداری در امر صادرات، بر فرایند توسعه اقتصادی تأثیر منفی می‌گذارد. صادرات کمتر در نهایت به ظرفیت خریدوفروش کمتر یک کشور منجر می‌شود. نوسان درآمد حاصله از محل صادرات‌، نشانه‌ خوبی برای رشد اقتصادی نیست و بر رشد اقتصادی تأثیر منفی می‌گذارد.  در کشور ما که عمده صادراتمان از محل فروش نفت و فراوردهای نفتی است، صادرات غیرنفتی اهمیت ویژه‌ای دارد. صنعت خودرو در سال‌های اخیر براساس شرایط خاص تحریم و نوسان در تیراژ تولید دچار نوسان در صادرات بوده است؛ به‌نحوی‌که از سال ١٣٨٩ تا ١٣٩٣ در برخی از سال‌ها رشد و در برخی از سال‌ها با افت صادرات خودرو روبه‌رو بوده‌ایم و این افت صادرات تحت‌تأثیر کاهش و افزایش تیراژ تولید خودروسازان بوده است؛ چنان‌که رشد صادرات ارتباط مستقیمی با افزایش تیراژ تولید دارد. از طرفی نیز برخی چالش‌های ایجادشده در فضای روانی و اجتماعی کشور درباره کیفیت محصولات خودرو و نبود استراتژی دقیق و تأثیرگذار در فضای رقابتی کشورهای هدف، باعث شده است صادرات خودرو دچار چالش و نوسان شود.
    با وجود همه مشکلات دوران تحریم و شرایط نامساعد سال‌های اخیر در حوزه خودرو به ‌نظر می‌رسد گروه خودروسازی سایپا در صادرات خودرو به نسبت خودروسازهای دیگر موفق‌تر عمل کرده است. اگرچه ارزش صادرات خودرو هنوز با شرایط آرمانی بسیار فاصله دارد، ولی بررسی روند صادرات سایپا در کشورهای هدف، به‌ویژه عراق و سوریه نشان می‌دهد سایپا با بررسی بازار هدف، تلاش می‌کند به نیازهای مشتریان بیشتر توجه کند. میزان مصرف سوخت، خدمات پس از فروش و در دسترس‌بودن قطعات و همچنین قیمت مناسب در فضای رقابتی باعث شده است از محصولات سایپا در عراق و سوریه استقبال خوبی شود. هدف‌گذاری سایپا برای سال ٩٤، صادرات ٣٥ ‌هزار دستگاه است و در صورت خروج از رکود در بازار داخلی، به ‌نظر می‌رسد صادرات خودرو با شتاب بیشتری ادامه یابد و با توجه به تنوع در محصولات سایپا این شرکت خودروسازی همچنان در صادرات خودرو پیشتاز خواهد بود. انتظار می‌رود مسئولان امر با توجه به نقش و تأثیر صادرات خودرو در اقتصاد کلان کشور، ضمن حمایت منطقی از خودروسازان داخلی، به‌ویژه در صادرات، به تسهیل در تولید و صادرات خودرو کمک کنند تا خودروسازهای داخلی در شرایط فعلی و فضای رقابتی نابرابر با خودروسازان دنیا در کشورهای هدف، موفق‌تر از قبل عمل کنند و شاهد تأثیر چشمگیر آنان در رشد اقتصادی کشور باشیم. صادرات خودرو علاوه بر رشد اقتصادی، به نوعی معرف قدرت، تکنولوژی و توسعه صنعتی کشور است و شایسته است در راستای اقتصاد مقاومتی  یکایک ما به کمک صادرات غیرنفتی، به‌ویژه در حوزه خودرو بشتابیم.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو