فونیکسریمکسبهتام

قطعه‌سازان با ارائه پیشنهادهای متنوع و راهگشا اعلام کردند

مشوق‌های سرمایه‌گذاری راهکار رونق صنعت قطعه

عصر خودرو : این روزها و با بالا گرفتن شدت بحران در صنعت قطعه‌سازی یکی از راهکارهایی که منجر به رونق تولید در این صنعت می‌شود، ایجاد مشوق‌های سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه‌سازی و از بین بردن موانع تولید است که باعث جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به این صنعت می‌شود.

مشوق‌های سرمایه‌گذاری راهکار رونق صنعت قطعه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، بهبود فضای کسب‌وکار، اصلاح قوانین داخلی، پایین آمدن نرخ بهره‌های بانکی، پایدار بودن نرخ ارز، ضمانت خرید قطعات خودرو و حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی از راهکارهایی است که فعالان صنعت قطعه‌سازی برای جلب اعتماد سرمایه‌گذاران در ورود به این صنعت پیشنهاد می‌کنند. با این حال در شرایطی که کشورهای خارجی در بازدید از شرکت‌های قطعه‌سازی وضعیت بازار ایران را رصد می‌کنند، باید به‌دنبال رفع مشکلاتی که این روزها قطعه‌سازان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، بود و با برداشتن موانع تولید و هموار کردن مسیر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، باعث رونق تولید در این صنعت شد.


    جلب اعتماد سرمایه‌گذاران
    «باید موانعی که در مسیر تولید به وجود می‌آید، برطرف شود تا سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تمایل به سرمایه‌گذاری در تمامی صنایع ازجمله صنعت قطعه‌سازی داشته باشند. » این، گفته‌های علی اکبر جوانروح، عضو انجمن قطعه‌سازان کشور  است. وی اظهار می‌کند: یک دسته از قطعه‌سازان که قطعات بازار لوازم یدکی مانند صفحه کلاچ، لنت ترمز و.. را تولید می‌کنند، براساس بررسی‌هایی که از شرایط بازار دارند، متمایل به تولید این نوع قطعات می‌شوند و برای ساخت این قطعات سرمایه‌گذاری می‌کنند. در عین حال عده‌ای از قطعه‌سازان نیز براساس قراردادهایی که با آنها منعقد می‌شود، اقدام به تولید قطعات می‌کنند که در این صورت باید ضمانتی برای خرید قطعات خودرو وجود داشته باشد تا سرمایه‌گذار با اطمینان خاطر، اقدام به سرمایه‌گذاری در تولید قطعات کند. وی تصریح کرد: به‌عنوان نمونه اگر قطعه‌سازی تصمیم بگیرد یکی از قطعات وارداتی را تولید کند و برای تولید آن قراردادی با شرکت قطعه‌ساز منعقد شود اما پس از ساخت آن قطعه، تقاضایی برای خرید وجود نداشته باشد، تولیدکننده دچار زیان می‌شود. از این‌رو باید ضمانتی برای خرید قطعات وجود داشته باشد تا تولیدکننده زیان نکند که به‌طور قطع این روشی است که باعث جلب اطمینان سرمایه‌گذاران و تشویق آنها برای تولید قطعات خودرو می‌شود. عضو انجمن قطعه‌سازان کشور، یکی دیگر از مشوق‌های سرمایه‌گذاری برای تولید قطعات خودرو را نرخ بهره بانکی می‌داند و معتقد است: در صورتی که سرمایه‌گذاران تسهیلات بانکی دریافت کنند، باید با نرخ بهره‌ای، تسهیلات خود را پرداخت کرده که هم چرخ تولید آنها بچرخد و هم قیمت تولیدات آنها رقابتی باشد. بنابراین یکی دیگر از مشوق‌های سرمایه‌گذاری در بخش قطعه‌سازی، نرخ بهره بانکی مناسب برای بازپرداخت تسهیلات تولیدکنندگان است. این فعال صنعت قطعه خاطرنشان می‌کند: تغییر نرخ ارز باعث می‌شود سرمایه‌گذار تمایلی به تولید نداشته باشد، در حالی که این اطمینان باید برای سرمایه‌گذار وجود داشته باشد که نرخ ارز، در چندین سال ثابت می‌ماند. به‌عنوان نمونه اگر تولیدکننده در سال‌جاری سرمایه‌گذاری کند و نرخ ارز در سال آینده تغییری داشته باشد این روند باعث می‌شود، سرمایه‌گذار دیگری با نرخ ارز متفاوت، بازار را به دست بگیرد که این شرایط یکی از عوامل بازدارنده برای سرمایه‌گذاری در حوزه تولید است. آنطور که جوانروح می‌گوید: اوایل انقلاب گرایش زیادی به سرمایه‌گذاری در حوزه تولید وجود داشت، بنابراین باید آمار گرایش صنایع به سمت تولید را در سال‌های مختلف مقایسه و بررسی کرد که چه عواملی باعث شده سرمایه‌گذاران در این دوران گرایش به سرمایه‌گذاری در حوزه تولید داشته باشند.
    این عضو انجمن قطعه‌سازان کشور با اشاره به جلب اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی به‌منظور سرمایه‌گذاری آنها در ایران اظهار می‌کند: در سال 1337 قانونی به نام قانون حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی وجود داشت که باعث شد سرمایه‌گذاران خارجی با اطمینان اقدام به سرمایه‌گذاری در ایران کنند. به‌عنوان نمونه شرکت توشیبا در رشت کارخانه راه‌اندازی کرد که 49درصد سهام این کارخانه متعلق به توشیبا و 51درصد سرمایه‌گذاری انجام شده در آن از سوی ایران بود که تمام محصولات توشیبا در خاورمیانه به‌وسیله این کارخانه توزیع می‌شد. به گفته جوانروح، اصلاح قوانین داخلی و پایداری نرخ ارز از مواردی است که اطمینان کشورهای خارجی را به‌منظور سرمایه‌گذاری در صنایع ایران ازجمله صنعت قطعه‌سازی جلب می‌کند. وی می‌افزاید: اصلاح ساختار اقتصادی کشور باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران با اطمینان کامل در ایران سرمایه‌گذاری کنند که در این میان بهره‌گیری از کارشناسان زبده و متخصص خارجی برای مدیریت اقتصاد کشور، یکی از روش‌هایی است که به تحقق این امر کمک می‌کند.


    درمان مشکلات قطعه‌سازان
    «بی‌شک مهم‌ترین عامل برای جلب سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه‌سازی، سودآوری و بازگشت سرمایه است و تا زمانی‌که این عوامل برای سرمایه‌گذار مهیا نباشد، اقدام به سرمایه‌گذاری نخواهد کرد. » مشاور انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور با بیان این مطلب می‌گوید: درحال‌حاضر صنعت قطعه‌سازی با مشکلات زیادی مواجه شده و مانند مریضی است که ابتدا باید درمان‌های اولیه خود را انجام دهد زیرا در این شرایط سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در این صنعت تمایلی ندارد و تنها پس از بهبود شرایط قطعه‌سازی، حاضر به سرمایه‌گذاری در این صنعت است. نادر فرخ معتقد است: بسیاری از شرکت‌های خارجی از شرکت‌های قطعه‌سازی و خط تولید آنها بازدید داشته‌اند اما این شرکت‌های خارجی به دنبال این هستند که محصولات خود را در بازارهای ایران به فروش برسانند و کمتر موردی دیده شده که سرمایه‌گذاران خارجی علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه‌سازی کشور داشته باشند و حتی اگر این شرکت‌ها تمایلی به سرمایه‌گذاری در ایران داشته باشند، بیشتر در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی سرمایه‌گذاری می‌کنند زیرا سرمایه‌گذاری در این زمینه برای آنها سودآور است. به گفته عضو هیات‌مدیره شرکت آذین خودرو، باید شرایط تولید در کشور تسهیل شود و به سمت و سویی حرکت کنیم که صادرکننده قطعات خودرو باشیم. در این صورت سرمایه‌گذار خارجی وارد صحنه می‌شود و به سرمایه‌گذاری در ایران تمایل نشان می‌دهد. آنطور که مشاور انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور می‌گوید، با اصلاح قوانین داخلی سرمایه‌گذاری راحت‌تر انجام می‌شود. در این زمینه لازم است قوانین به گونه‌ای تغییر کند که امکان ورود ماشین‌آلات و انتقال دانش فنی به کشور فراهم شود و نرخ تعرفه گمرکی به‌منظور واردات ماشین‌آلات و فناوری‌های جدید به کشور کاهش پیدا کند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۳
        • خودرو امروز ۶۷۲
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        آخرین بروزرسانی ۲ روز پیش
        آرشیو