فونیکسریمکسبهتام

سرنوشت «پژو» در ایران معلوم شد؟

عصر خودرو- پس از کش و قوس‌های فراوان درباره همکاری ایران و فرانسه در زمینه صنعت خودرو، حالا هاشم یکه‌زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو می‌گوید که پژو تمام شروط جدید ایران را پذیرفته است.

سرنوشت «پژو» در ایران معلوم شد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، روزنامه ایران آورده است: مدیرعامل گروه پژو سیتروئن چندی پیش گفته بود این شرکت به طور رسمی شرایط مذاکرات با ایران خودرو را اعلام خواهد کرد تا طرف ایرانی خود را تحت فشار قرار دهد. در واقع پژو می‌خواهد به اقدامات تحریک‌آمیز ایران خودرو در زمینه شراکت دوباره با پژو پایان دهد. این صحبت‌ها با اَشکال مختلف طی چند روز اخیر از سوی مدیران پژو اعلام شده است. همین گفته‌ها سبب شد برخی از کارشناسان توصیه کنند که خودروسازان نباید به سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی دل‌بسته وخوشبین باشند و باید بیش از گذشته روی پای خود بایستند.

    استادان دانشگاهی هم معتقدند، همکاری ایران خودرو با شریک قبلی‌اش کار اشتباهی است و نباید پژو به جایگاه قبلی خود بازگردد. مدیرعامل ایران خودرو نیز برای خاتمه دادن به صحبت‌های مدیران پژو در گفت‌و‌گوهایش اظهار کرد که هیچ خودرو‌سازی حق ندارد خط و نشان بکشد و حال نوبت ایران است که شروط جدید بگذارد.

    ایران رجزخوانی نمی‌کند

    بیوک علیمرادلو مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اتفاق‌های جدیدی که از سوی مدیران پژو رخ داده است و آنها ایران را به همکاری‌نکردن متهم می‌کنند، گفت: برندهای متعددی برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام آمادگی کردند؛ بنابراین اگر پژو تصور می‌کند که ایران رجزخوانی می‌کند، چرا برای حضور در کشورمان پای میز مذاکره نشسته است؟ آنها هنوز تصور می‌کنند صنعت خودروسازی کشور ضعیف است و هیچ کشوری تمایل به همکاری ندارد. اما آنچه بعد از توافق هسته‌ای رخ داد گویای آن است که ایران مورد استقبال سرمایه‌گذاران متعدد است.

    وی افزود: با توجه به گفته‌های اخیر مدیران پژو، به مدیران خودروسازی توصیه می‌کنم که بهترین شریک را برای خود انتخاب کنند تا صنعت خودرو بتواند رشد قابل توجهی کند.

    علیمرادلو تأکید کرد: تولید خودرو مانند سال‌های گذشته به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد و خودروسازان باید به سمت و سویی بروند که تولید مشترک به معنای واقعی رخ دهد. ما نباید مصرف‌کننده خودروهای خارجی باشیم.

    مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در سال 1404 ایران باید سالانه سه میلیون دستگاه خودرو تولید کند، بنابراین باید با شرکت‌های مختلفی همکاری و از بازارهای آنها برای توسعه صادرات محصولات مشترک استفاده کرد. در این صورت صنعت خودرو در مدت کوتاهی می‌تواند به اهداف ترسیم شده در سند چشم‌انداز بیست ساله برسد.

    رفتار پژو خارج از قواعد بین‌المللی است

    هاشم یکه‌زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو درباره صحبت‌های اخیر مدیران پژو مبنی بر اینکه مذاکرات خود را با ایران رسانه‌ای خواهند کرد و اینکه تصمیم‌گیری درستی از سوی شرکت ایران خودرو صورت نمی‌گیرد، به «ایران» گفت: شرکت پژو سیتروئن حق خط و نشان کشیدن برای ایران ندارد. این شرکت باید قبول کند که کشورمان را در شرایط بحرانی ترک کرد و باعث شد صنعت خودروسازی و به تبع آن مردم با مشکل مواجه شوند. از این رو پس از برداشته شدن تحریم‌ها شرایط یقیناً تغییر قابل توجهی خواهد کرد.

    وی افزود: در شرایطی که شرکت پژو باید نسبت به پرداخت غرامت اقدام کند رفتارهایی را از خود بروز می‌دهد که خارج از قواعد بین‌المللی است.بدین جهت به نظر می‌رسد این شرکت باید برای اصلاح رفتارهای خود در رابطه با ایران اقدام کند.

    یکه‌زارع اظهار کرد: شروط ایران در همکاری با پژو تغییر نکرده است و ما همچنان معتقدیم که این شرکت باید با وضعیت جدید ایران قراردادها را امضا کند. در زمان مذاکرات مدیران پژو قبول دارند که اشتباه کردند اما زمانی که به کشور خود بازمی‌گردند، صحبت‌هایی می‌کنند که تنها برای مردم کشورشان مصرف دارد.

    وی با بیان اینکه "شرکت پژو از همکاری نکردن با ایران متضرر شد و اکنون نیز نگران آن است که سایر شرکت‌های خودروسازی شریک اول ایران شوند"، تأکید کرد: از وقتی مذاکرات گروه 1+5 به نتیجه رسیده است، چندین شرکت برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام آمادگی کردند. بر این اساس اگر هر کدام از شرکت‌ها با چارچوب‌هایی که ما دنبال آن هستیم قرارداد ببندد، آن مجموعه شریک اول ایران خودرو خواهد شد.

    مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اضافه کرد: در حال حاضر مذاکرات ما با چندین خودروساز جهانی نهایی شده است. بر این اساس بعد از برجام، ایران خودرو با چند شرکت می‌تواند همکاری و یک شرکت را شریک اول خود کند.

    یکه‌زارع با بیان اینکه "سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران صددرصد اتفاق خواهد افتاد"، گفت: صنعت خودرو ایران برای خیلی از کشورهای تولیدکننده جذاب است، بنابراین نخستین صنعتی که سرمایه‌گذاران خارجی در آن حضور گسترده خواهند یافت بخش خودرو است. البته این حضور به معنای آن نیست که خودروسازان برای شرکت‌های خارجی فرش قرمز پهن کنند. شاید در دوره‌های گذشته چنین اتفاقی رخ می‌داد اما با توجه به رشد صنعت خودروسازی ایران و تقاضاهای متعدد ما تعیین‌کننده نهایی خواهیم بود.

    مدیرعامل ایران خودرو در پاسخ به اینکه "به نظر می‌رسید دو کشور برای شروع دوباره مذاکراتی خوبی انجام داده‌اند ولی به یکباره مدیر پژو سیتروئن تهدید کرد"، گفت: شرکت پژو از سوی سهامدارانش تحت فشار است که چرا تاکنون نتوانسته مجدداً وارد بازار بزرگی چون ایران شود. حال ترس سهامداران از اینکه ایران را از دست بدهند باعث شد که موضع‌گیری‌های اینچنینی شکل بگیرد.

    یکه‌زارع با بیان اینکه "پژو تمام شروط جدید ایران را پذیرفته است"، اظهار کرد: ایجاد شرکت مشترک با سهامداری 50 درصدی دو مجموعه ایران خودرو و پژو، تبدیل ایران به مرکز صادرات منطقه‌ای پژو، انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری توسط این شرکت فرانسوی مورد قبول واقع شده است، بنابراین در شرایط جدید می‌توان همکاری برد - برد را دنبال کرد.

    وی همچنین در گفت‌و‌گویی با ایسنا خاطرنشان کرده بود: خودروسازان جهانی از جمله پژو باید بدانند آن دوران که خودروسازان خارجی هر زمان که دوست داشتند وارد ایران می‌شدند و هر زمان که دوست داشتند به بهانه‌هایی چون تحریم، کار را متوقف می‌کردند، گذشته است.

    یکه‌زارع خاطرنشان کرده بود: ایران خودرو همچنان به مذاکرات خود هم با پژو و هم با سایر خودروسازان جهانی ادامه خواهد داد. همان‌گونه که اعلام شده، ایران خودرو چهار شریک مهم خواهد داشت و اینکه این شرکا، کدام شرکت‌ها هستند، بستگی به عملکرد خودروسازان خارجی و پذیرش شروط تعیین شده از سوی ما برای همکاری خواهد داشت.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو