فونیکسریمکسبهتام

نمایشگاه خودرو توکیو۲۰۱۵ ( ۱۶)

نمایش فناوری‌های دوستدار محیط‌زیست در توکیو

عصر خودرو: در دومین روز از چهل و چهارمین دوره نمایشگاه خودرو توکیو که با توجه ویژه به خودروهای اتوماتیک و فناوری‌های دوستدار محیط‌زیست آغاز به کار کرده، از خودروهای‌ با فناوری‌های نوین رونمایی شد.

نمایش فناوری‌های دوستدار محیط‌زیست در توکیو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، در این نمایشگاه که تا هشتم نوامبر ادامه دارد، 160 شرکت‌کننده از جمله غول‌های خودرو‌ جهانی و تامین‌کنندگان قطعات از ده‌ها کشور حضور دارند و آخرین تولیدات خود را به نمایش گذاشته‌اند.


    رونمایی از خودرو برقی اتوماتیک نیسان
    در این زمینه نیسان در تلاش برای عقب نماندن از رقیبان خود در عرضه نسل آینده خودروهای خودران، مدل برقی اتوماتیک مفهومی «نیسان‌ای دی اس» را در نمایشگاه توکیو رونمایی کرد.
    خودرو‌ مفهومی «آی دی اس» نام خود را از سیستم رانندگی هوشمند گرفته که شامل مجموعه‌ای از فناوری‌های طراحی شده از سوی نیسان است. داخل این خودرو به شکلی طراحی شده که با توجه به وضعیت رانندگی، مانند یک ربات تغییر شکل می‌دهد.
    انتظار می‌رود، فناوری طراحی و مهندسی این مدل مفهومی در خودروهای آینده نیسان گنجانده شود. نمونه اولیه نسل جدید باتری یون لیتیومی با تراکم انرژی 2 برابری باتری خودرو‌ برقی لیف، از جمله این فناوری‌هاست.
    نیسان اعلام کرده این خودرو‌ برقی اتوماتیک روابط میان خودرو، راننده و تحرک آینده را متحول خواهد کرد. کارلوس قصن، مدیرعامل نیسان با رونمایی این خودرو اعلام کرد، نیسان در مسیر عرضه فناوری رانندگی اتوماتیک در خودروهای متعدد تا سال 2020م است و این شرکت قصد دارد تا سال آینده یک خودرو‌ خودران را در بزرگراه‌های ژاپن آزمایش کند.
    مدیرعامل نیسان گفت: خودروهای خودران خطای انسانی را که عامل بیش از 90 درصد از تصادفات است، جبران می‌کنند و در نتیجه نشستن پشت فرمان ایمن‌تر و سرگرم کننده‌تر می‌شود.
    نیسان درصدد است امکانات رانندگی اتوماتیک را تا سال آینده در بعضی بازارها عرضه کند. این خودروساز با عرضه فناوری اتوماتیک و هوش مصنوعی در مدل‌های خود، انتظار دارد تا سال 2020م خودروهایی که به طور کامل و بدون دخالت راننده انسانی قادر به حرکت هستند را معرفی کند.
    رقیبان ژاپنی نیسان شامل تویوتا و هوندا هم اعلام کرده‌اند تا سال 2020م خودروهای خودران را به بازار عرضه خواهند کرد، در حالی‌که غول‌های فناوری امریکایی شامل گوگل به همراه خودروسازانی مانند تسلا و جنرال موتورز سرگرم آزمایش خودروهای خودران هستند.


    نمایش نیسان «گرن توریسمو» جدید
    نیسان نیز در نمایشگاه خودرویی توکیو جدیدترین گرن توریسمو خود را رونمایی کرد.
    این کانسپت که براساس خودروی مسابقه‌ای فانتزی موجود در بازی رایانه‌ای گرن توریسمو است، به‌وسیله نیسان و شرکت پولیفونی دیجیتال سازندگان شبیه‌ساز بازی‌های مسابقات اتوموبیلرانی پلی‌استیشن ساخته شده است. اگرچه این خودرو نخستین بار در فستیوال سرعت گودوود 2014 رونمایی شد، در نمایشگاه توکیو تغییرات اندکی را به خود دیده است، به طوری که در این نسخه رنگ خودرو از نقره‌ای تیره به قرمز تند و تیز که نیسان آن را شوالیه آتش نامیده تغییر کرده است.
    «یاماها» خودروساز شد
    شرکت یاماها در میان انبوه موتورسیکلت‌هایی که در نمایشگاه خودرویی توکیو به نمایش گذاشته، یک کوپه کانسپت به نام اسپرت راید را نیز رو کرد.
    هدف یاماها از عرضه این خودرو اسپرت کوچک، ارائه تجربه راندن یک موتورسیکلت اما در یک وسیله 4چرخ است. مهندسان یاماها روی سبکی وزن این خودرو تمرکز کرده‌اند، در حالی‌که طراحان در طراحی آن از موتورهای یاماها الهام گرفته‌اند.
    چراغ‌های جلو ال‌ای‌دی باریک این مفهومی چراغ «‌وای‌زداف‌ـ‌آر» پرچمدار اسپرت یاماها را در ذهن تداعی می‌کند. نمای عقب خودرو نیز از همین فرمول پیروی کرده و اگزوز خودرو به‌جای اینکه در گوشه‌ای قرار گیرد، وسط و بین 2 چراغ تعبیه شده است.
    یاماها این خودرو را با کمک گوردون مورای، طراح خودروهای فرمول یک خلق کرده است. یاماها هنوز جزییات فنی این کوپه دیفرانسیل عقب را منتشر نکرده است اما گمان می‌رود که موتور این خودرو اسپرت نیز الهام گرفته از یک موتورسیکلت باشد. این کوپه با وزن تنها 750 کیلوگرم از خودرو مفهومی ایکس‌ال اسپرت دوکاتی سبک‌تر است.
    شرکت ژاپنی یاماها برنامه‌ای را برای تولید انبوه این مفهومی اسپورت اعلام نکرده است.


    احیای موتورهای دورانی با نسل جدید مزدا آر‌ایکس
    مزدا نیز در جریان برگزاری نمایشگاه توکیو، از جدیدترین خودرو مفهومی خود در قالب یک خودرو اسپرت کوپه با نام «آر ایکس-ویژن» پرده‌برداری کرد که نسل تازه موتور‌های دورانی را با آن معرفی کرده است. نخستین چیزی که در این خودرو سوپر اسپرت آسیایی توجه‌ها را به خود جلب می‌کند، طراحی ظریف، اما عضلانی و خشمگین آن است که به سبک و شکل و شمایل مرسدس بنز‌های اس‌ال‌اس یا‌‌ آ‌ام‌جی‌ـ‌جی‌تی طراحی شده و به تکامل رسیده است، اما برخلاف ‌اس‌ال‌اس، به لطف چراغ‌های پیشانی تمام ال‌ای‌دی اخم کرده، جلوپنجره‌ای بی‌نظیر، مجموعه سپری آیرودینامیکی با تیغه‌ای در زیر آن، رینگ‌های بزرگ آلیاژی مشکی رنگ و خروجی‌‌های اگزوز دوبل کرومی رنگ، یک طراحی شیک و جذاب را به نمایش گذاشته‌اند. برای بخش مولد قدرتی خودرو نیز مزدا اعلام کرده که از پیشرانه‌های نسل جدید دوار اسکای اکتیو با کارکردی شبیه به موتورهای «وانکل» استفاده خواهد کرد، اما هنوز اطلاعاتی از مقدار قدرت و گشتاور تولیدی آن منتشر نکرده و اعلام کرده که در حال تکمیل و تقویت آن است. موتورهای وانکل نوعی موتور درون‌سوز است که به جای حرکت رفت و برگشتی پیستون‌ها، از یک طراحی دوار با دایره‌ای بیرون از مرکز برای تبدیل فشار به نیروی چرخشی استفاده می‌کند. اجزای اصلی موتور را هم روتور، محفظه روتور، محور خروجی، شمع جرقه‌زنی، قطعات آب‌بندی تشکیل می‌دهند که همانند موتورهای بنزینی 4 زمانه، مخلوط هوا و بنزین وارد محفظه بزرگی از موتور می‌شود و سپس با کوچک شدن حجم آن مخلوط هوا و بنزین زیر‌فشار قرار گرفته و با ایجاد جرقه به وسیله شمع، انفجار حاصل می‌شود. مولکول‌های گاز نیز در اثر احتراق منبسط می‌شوند و فشار محفظه تراکم به شدت بالا می‌رود و نیروی حاصل از آن به روتور اعمال شده و به علت اختلاف مرکز دوران بین روتور و میل‌لنگ، نیروی چرخشی در روتور ایجاد می‌شود. این نیروی چرخشی نیز به بادامک محور لنگ که در داخل روتور قرار دارد، وارد شده و در نهایت به فلایویل و سیستم انتقال قدرت می‌رسد.


    پیش‌نمایشی از نسل آینده «ال‌اس»
    لکسوس هم در نمایشگاه توکیو، کانسپت سدان خود را با نام «ال‌اف‌ـ‌اف‌سی» معرفی کرد، کانسپتی که پس از اتمام مراحل تحقیقاتی و رسیدن به مرحله تولید، قرار است نسل جدید و جایگزینی برای لکسوس ال‌اس و ادامه‌دهنده راه این نشان(برند) در بازارهای جهانی باشد. طول 5300 میلیمتری، عرض 2000 میلیمتری و ارتفاع 1410 میلیمتری، ابعادی است که لکسوس برای تکامل لکسوس «ال‌اف‌ـ‌اف‌سی» در نظر گرفته و با نصب قطعاتی براق و پر زرق و برق در دور تا دور آن، باعث به‌وجود آمدن چهره‌ای خشن و جذاب در کنار زیبایی و ظرافت شده است. با ورود به داخل کابین هم مثل همیشه وارد دنیایی از زیبایی و کیفیت و مهم‌تر از همه‌ دریایی از فناوری خواهید شد که آدم را تا ساعت‌‌ها مجذوب خود می‌کند. روکش‌های سرتاسر کشیده شده روی قطعات، چوب‌های سیقل داده شده در پنل‌های درها، کنسول میانی، روی فرمان و مهم‌تر از همه، حذف کلید‌های فیزیکی و نصب صفحه نمایشگرهای‌ لمسی به جای آنها، نوید یک خودرو‌ کاملا آینده نگرانه را با زیبایی و ظرافت مختص محصولات لکسوس می‌دهد.
    لکسوس به جای پیشرانه‌های سنتی درون‌سوز بنزینی یا دیزلی، از پیشرانه‌های نسل جدید سلول سوختی یا همان پیشرانه‌های هیدروژنی استفاده کرده که در نیم‌تنه عقبی نصب شده و وظیفه چرخاندن چرخ‌های محور عقب را برعهده گرفته‌اند، اما لکسوس گفته که یک سیستم درایور نوآورانه روی محورهای جلویی نصب کرده که نیرو را از پیشرانه نصب شده در عقب خودرو گرفته و به چرخ‌های جلویی ارسال می‌کند که باعث هندلینگ فوق‌العاده و ثبات بی‌نقص آن روی سطح جاده شده است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم