فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۲۵۷»

بسر آمدن دوران ارزانی بنزین در کشورهای عربی

عصر خودرو- پایگاه خبری اخبارالساعه امارات روز شنبه در گزارشی به تحلیل آثار منفی افزایش قیمت سوخت بر سطح زندگی مردم در کشورهای عربی بخصوص در عربستان سعودی پرداخت.

بسر آمدن دوران ارزانی بنزین در کشورهای عربی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، علی النعیمی وزیر نفت عربستان اخیرا اعلام کرد که این کشور موضوع افزایش قیمت انواع مختلف انرژی در داخل را در دست بررسی دارد.
    عربستان که از ششم فروردین گذشته عملیات پرهزینه نظامی هوایی و زمینی علیه مردم یمن را به بهانه بازگردان منصورهادی رییس جمهور مستعفی و فراری یمن به حکومت آغاز کرد، اکنون با کسری بودجه شدید مواجه شده و میلیاردها دلار از ذخیره های خود در داخل و خارج برداشت کرده است.
    براساس این گزارش، افزایش قیمت سوخت در عربستان شامل بنزین و انواع دیگر حامل های انرژی و گاز نیز خواهد شد که تاکنون از کمک های بالای دولتی برخوردار بوده است.
    هم اکنون قیمت هر لیتر بنزین در عربستان حدود 15 سنت آمریکا است.
    عربستان که بیش از 93 درصد درآمدش از فروش نفت است با کاهش جهانی قیمت نفت با کسری شدید در بودجه سال جاری با حدود بیش از یکصد میلیارد دلار روبه رو شده است.
    صندوق بین المللی پول هفته گذشته اعلام کرد که ذخایر هنگفت مالی عربستان روبه کاهش است و در پنج سال آینده به حداقل خود خواهد رسید.
    کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کنند که کاهش حمایت دولت از انواع سوخت در این کشور تاثیر زیادی بر کاهش کسری بودجه در عربستان خواهد داشت.
    صندوق بین المللی پول نیز اعلام کرده که عربستان سالانه بیش از 107 میلیارد دلار (86 میلیارد دلار برای بنزین و 10 میلیارد دلار برای گاز طبیعی) یارانه پرداخت می کند.
    این کارشناسان پیش بینی کردند در بودجه سال آینده، سرمایه گذاری های زیربنایی این کشور کاهش چشمگیری داشته باشد.
    میزان مصرف داخلی سوخت در عربستان حدود 2/4 میلیون بشکه در روز است و میانگین افزایش سرانه مصرف سوخت در این کشور، بالاترین سطح مصرف سوخت در جهان محسوب می شود و همچنین میانگین مصرف برق هر فرد عربستانی نیز دو برابر استاندارد جهانی است.
    براساس این گزارش، عربستانی ها روزانه به طور متوسط 3 میلیون بشکه نفت مصرف می کنند که این میزان سالانه پنج درصد افزایش می یابد.
    میزان تولید روزانه نفت در عربستان حدود 10 میلیون بشکه است.
    براساس تحقیقات انجام شده در زمینه انرژی، هر هزار نفر عربستانی روزانه حدود 110 بشکه نفت مصرف می کنند در حالی که در آمریکا همین تعداد آمریکایی 60 بشکه و در چین شش بشکه مصرف می کنند.
    برهمین اساس، افزایش قیمت سوخت در عربستان تاثیرات فاحشی بر زندگی عربستانی ها خواهد داشت که طی سال های طولانی گذشته به مصرف سوخت بسیار ارزان قیمت در مقایسه با قیمت های جهانی عادت کرده اند.
    در این گزارش آمده است: افزایش قیمت سوخت بطور مستقیم به افزایش هزینه تولید انواع کالاهای محلی بخصوص تولیداتی که با سوخت ارتباط دارند منجر خواهد شد.
    عربستان از ماهها قبل خود را وارد جنگی خانمان سوز و پرهزینه در یمن کرده است و با تشکیل ائتلافی با برخی کشورهای عربی علیه این کشور وارد جنگ شد، این جنگ تاکنون میلیاردها دلار برای این کشور هزینه داشته است؛ عربستان همچنین با حمایت های مالی و سیاسی از گروه های تروریستی از جمله داعش در سوریه و عراق در چند سال گذشته، دهها میلیارد دلار به این گروهک ها برای کشتار مردم این دو کشور کمک کرده است.
    بدون شک افزایش قیمت سوخت برای ساکنان عربستان که حدود 30 میلیون نفر هستند تاثیر مستقیم و آشکاری بر سطح زندگی طبقات متوسط و فقیر این کشور که کم هم نیستند و زندگی آنها بر مصرف سوخت و برق ارزان قیمت بنا شده خواهد، گذاشت.
    براساس این گزارش، با کاهش سرمایه گذاری های جدید دولت آل سعود در بخش اقتصاد که بزرگترین دستگاه جذب کارگران خارجی است، بر اقتصاد این کشور تاثیر منفی زیادی خواهد گذاشت.
    اداره مرکزی آمار عربستان اعلام کرده که ذخایر ارزی این کشور تنها در ماه فوریه سال 2015 میلادی 20 میلیارد دلار کاهش داشته است.
    اخبارالساعه با طرح چند سئوال در پایان نوشت: با افزایش قیمت سوخت در عربستان، چه کسی هزینه حذف یارانه های حمایتی از سوخت را خواهد پرداخت؟ و آیا این اقدام، تاثیری بر ثبات و آرامش در این کشور نخواهد گذاشت؟ وضعیت کارگران خارجی مقیم در این کشور چه خواهد شد و آیا دوران ارزانی و فراوانی سوخت در کشورهای عربی خلیج فارس به پایان رسیده است.
     

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو