فونیکسریمکسبهتام

پارس‌خودرو ۱۰۰۰ میلیارد تومان می‌ارزد

رونمایی از بمب ایران خودرو

عصر خودرو- خودروسازی ایران هفته گذشته را با حواشی خاصی پشت سر گذاشت. در این هفته بود که ارزش کارخانه پار‌خودرو هزار میلیارد تومان عنوان شد، رئیس شورای رقابت اعلام کرد می‌خواهند از قیمت‌گذاری خودرو بیرون بیایند و ایران خودرو نیز از بمب خود رونمایی کرد.

رونمایی از بمب ایران خودرو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز،  رویارویی رسانه ای ایران خودرو و پژو را می‌توان حاشیه‌ای ترین خبر هفته گذشته صنعت خودرو کشور دانست، اتفاقی که نشان داد این دو خودروساز بزرگ چندان از روند مذاکرات با یکدیگر راضی نیستند.

    جرقه این جنگ لفظی را فرانسوی‌ها زدند، چه آنکه پایگاه خبری چلنج فرانسه در مطلبی مدعی شد که «شرکت پژو سیتروئن از مذاکره بی پایان با ایران خودرو به ستوه آمده بنابراین تصمیم گرفته تا کمتر از دو هفته دیگر، پرونده این مذاکرات را به‌صورت علنی روی میز بگذارد.» این پایگاه خبری در ادامه آورده بود که «شرکت پژو سیتروئن به‌طور رسمی وضع مذاکرات با ایران خودرو را اعلام خواهد کرد تا طرف ایرانی خود را تحت فشار قرار دهد؛ در واقع پژو می‌خواهد به رجزخوانی‌ها و اقدامات تحریک‌آمیز ایران خودرو (در مورد شراکت دوباره با پژو) پایان دهد.»

    چلینج در ادامه گزارش خود، به نقل قولی از کارلوس تاوارس، مدیرعامل پژوسیتروئن اشاره کرده که گفته «من مشکلات را مشاهده می‌کنم؛ به ما حمله می‌کنند و مقالات بسیار تهاجمی علیه مان در مطبوعات منتشر می‌شود، تنها به این دلیل که ایران را ترک کرده‌ایم.»

    انتشار این مقاله در حالی بود که مدیرعامل ایران خودرو بلافاصله پاسخ فرانسوی ها را داد و تاکید کرد پژو تنها در صورت رعایت شروط موردنظر، می تواند به «جاده مخصوص» بیاید. هاشم یکه‌زارع با بیان اینکه اظهارات فرانسوی ها مصرف داخلی دارد، تاکید کرده بود که سهامداران پژو، این شرکت را بابت تاخیر در آمدن به ایران، تحت فشار شدید قرار داده اند.

    جنگ لفظی پژو و ایران در حالی است که به گفته منابع آگاه، دو طرف بر سر مسائل کلی به توافق رسیده‌اند، اما ایران‌خودرو اخذ غرامت از پژو را (به دلیل قطع ارتباط ناگهانی در سال 2012)، به نوعی پیش شرط نهایی شدن قرارداد و آغاز همکاری‌ها عنوان کرده است.

    استفاده از قطعات چینی در پژوهای ایران‌خودرو
    اما پایگاه خبری چلنج در گزارش هفته گذشته خود به یک نکته باریک اشاره کرده بود که اگر صحت داشته باشد، میزان اعتماد مشتریان به صنعت خودرو کشور به خصوص ایران خودرو کاهش خواهد یافت.

    این پایگاه خبری در ادامه انتقادهایش از ایران خودرو، از به کار رفتن قطعات تقلبی در پژوهای تولیدی در ایران خبر داده است.

    پایگاه خبری چلنج در گزارش خود به نقل از یک کارشناس بی نام، عنوان کرده که پس از رفتن پژو از ایران، قطعات محصولات این شرکت بلافاصله و به راحتی با قطعات تقلبی ساخت چین جایگزین شد. این ادعا در حالی است که پژو اوایل سال 2012 و پس از فروش بخشی از سهام خود به جنرال موتورز آمریکا، ناگهان ارتباطش با ایران خودرو را قطع کرد.

    پس از این اتفاق، اگرچه تولید برخی محصولات این شرکت مانند 207 و 206 اتومات در ایران متوقف شد، اما ایران خودرویی ها همچنان به تولید پژو 206 های معمولی ادامه دادند و همان زمان نیز بحث هایی مبنی بر استفاده از قطعات چینی در این خودروها مطرح شد. ایران خودرویی ها هنوز واکنشی به این اتهام نشان نداده اند و دلیل این سکوت مشخص نیست.

    پارس‌خودرو چقدر می‌ارزد؟
    اما رنوی فرانسه در حالی همچنان خواهان خرید پارس خودرو است که به گفته یکی از اعضای انجمن قطعه سازان، این شرکت هزار میلیارد تومان ارزش دارد.

    این عضو انجمن قطعه سازان هفته گذشته تاکید کرده بودکه رنو به شدت به دنبال خرید پارس خودرو است و طبق برآوردهای انجام شده، این شرکت هزار ملیارد تومان می ارزد.

    گفته های وی در در شرایطی است که سایپا به عنوان مالک، حاضر نیست پارس خودرو را به رنو بفروشد. گفته می‌شود دلیل بی‌میلی سایپا این است که رنو می‌خواهد بخشی از پول خرید پارس خودرو را با طلب‌هایش از این شرکت تهاتر کند. پارس خودرو در حال حاضر زیرمجموعه سایپا به شمار می رود و به اعتقاد برخی کارشناسان، اگر به رنو واگذار شود، شرایط بهتری را در مقایسه با وضع فعلی اش خواهد داشت.

    شورای رقابت از بازار خودرو می رود
    دیگر خبر مهم هفته گذشته خروج احتمالی شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو به روایت رییس این شورا بود. رضا شیوا با اعلام اینکه بازار خودرو از انحصار درآمده ،تاکید کرده بود که در جلسه جدید شورای رقابت، اعضا در مورد تکلیف بازار خودرو تصمیم گیری خواهند کرد، چه آنکه امروز شرکت‌های خودروساز نمی‌توانند نقشی انحصارگرایانه در سطح بازار داشته باشند و عرضه خودرو بیش از تقاضا است.

    به گفته شیوا، اگر اعضا معتقد باشند بازار خودرو انحصاری نیست شورای رقابت فعلاً در قیمت گذاری خودرو ورود پیدا نمی‌کند. اظهارات رییس شورای رقابت در حالی بود که برخی کارشناسان معتقدند بازار خودرو هنوز در انحصار قرار دارد، زیرا نه هنوز خودروساز جدیدی اضافه شده و قیمت ها در اثر رقابت، تغییر کرده‌اند. اگر شورای رقابت از بازار خودرو کنار برود، به احتمال زیاد، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان افسار قیمت‌گذاری خودروهای داخلی را در دست خواهد گرفت، گزینه ای که در مقایسه با شورای رقابت، بیشتر باب میل خودروسازان است.

    بمب ایران خودرو چه بود؟
    اما مدیرعامل ایران خودرو در حالی چندی پیش از انفجار بمب خبری در این شرکت خبر داد که به نظر می رسد با توجه تصمیمات جدید دولت برای بازار خودرو، این بمب خنثی شده است.

    منابع آگاه تاکید می کنند که بمب خبری ایران خودرو مربوط به کاهش قیمت برخی از محصولات این شرکت بوده است. به گفته آنها، ایران خودرو قصد داشته برای رهایی از رکود و خالی کردن پارکینگ هایش، قیمت برخی محصولات خود را کاهش دهد تا از این راه مشتریان را جذب کند. این در حالی است که ظاهرا ایران خودرویی ها با توجه به تصمیم دولت مبنی بر ارائه تسهیلات 25 میلیون تومانی به مشتریان، از این تصمیم خود منصرف شده اند.

    در واقع ازآنجا که تسهیلات موردنظر احتمالا بازار خودرو را تکان خواهد داد، مسوولان ایران خودرو از کاهش قیمت محصولات خود منصرف و چشم به تسهیلات موردنظر دوخته اند. حالا باید منتظر ماند و دید تسهیلات 25 میلیون تومانی می تواند ایران خودرو را از رکود نجات دهد، یا اینکه این شرکت مجبور به منفجر کردن بمب وعده داده شده اش خواهد شد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو