فونیکسریمکسبهتام

مقایسه مرسدس بنز CLS۵۰۰ و پورشه پانامرا ۴S در بازار خودروهای لوکس دست دوم به بهانه کاهش قیمت پانامرا

موشک های لوکس خیابانی ایران

به گزارش عصر خودرو: مرسدس بنز CLS و پورشه پانامرا، هر دو به عنوان خودروهایی لوکس و متفاوت شناخته می شوند که به نوعی، بنیان گذار یک کلاس و سبک جدید در دنیا خودروسازی بوده اند. برخی از کارشناسان معتقدند که این دو خودرو از لحاظ ساختار بدنه در یک کلاس قرار نمی گیرند زیرا پانامرا یک سدان فست بک و CLS نیز یک سدان کوپه است که بر پایه مدل E-Class تولید می شود اما شباهت های بسیاری هم وجود دارد که این دو مدل را به عنوان رقبایی سرسخت در مقابل یکدیگر قرار می دهد، به عنوان مثال؛ هر دو خودرو دارای ظرفیت حمل ۴ سرنشین هستند، خصوصیاتی مشابه با یک سدان اسپرت دارند، طول آنها تقریبا یکسان است و ضمنا طیف وسیعی از تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی را در اختیار شما قرار می دهند، هرچند که بعضی ها پانامرا را به عنوان یک مدل مجلل، با مرسدس بنز S-Class نیز مقایسه می کنند.

موشک های لوکس خیابانی ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰:۰۰
  • موشک های لوکس خیابانی ایران
  • موشک های لوکس خیابانی ایران
  • موشک های لوکس خیابانی ایران
  • موشک های لوکس خیابانی ایران

 به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، به هر حال، اکنون و در بازار داخلی، پانامرا 4S از لحاظ رنج قیمت و مشخصات فنی به عنوان رقیب CLS500 شناخته می شود که اگرچه در مدلهای صفرکیلومتر، اختلاف قیمت چشمگیری با یکدیگر داشتند اما فعلا با وجود ممنوعیت واردات خودروهایی با حجم موتور بالای 2500 سی سی، می توانید نمونه های کارکرده این دو خودرو را با قیمتی نسبتا مشابه پیدا کنید که البته با توجه به سال ساخت و سطح تنوع آپشن ها، رنج قیمت وسیعی را شامل می شوند. طبیعتا هریک از این سدان های لوکس، سلیقه های خاصی را به سمت خود جلب می کنند و اگر می خواهید بدانید که کدام یک به سلیقه شما نزدیک تر است، در ادامه این مطلب با ما همراه باشد.

طراحی ظاهری :

به عقیده خیلی ها CLS از لحاظ ظاهری، جذابترین و به نوعی خواستنی ترین مدل مرسدس بنز است و تقریبا کمتر کسی را می‌توان یافت که دیدگاه مثبتی نسبت به چهره این خودرو نداشته باشد،‌خصوصا با وجود فرم کوپه بدنه و گرافیک دلربا چراغ های LED جلو و عقب که انصافا جذاب هستند، اما بحث در مورد طراحی ظاهری پانامرا بسیار است و اگرچه از نظر بعضی ها، خودروی چندان زیبا و چشم نوازی نیست اما همگان بر این قضیه توافق دارند که پانامرا با وجود بدنه پهن و سبک طراحی خاص و اسپرت، توجه زیادی را به سمت خود جلب می کند و در واقع چهره ای متفاوت و منحصربفرد را به نمایش می گذارد. حدود 99 درصد CLS های (مدل 2011 الی 2013) وارد شده به ایران از نوع AMG Sport Package هستند که یعنی از کیت بدنه اسپرت، رینگ های 5 پره AMG و همچنین برخی جزئیات و تزئینات داخلی متفاوت بهره می گیرند و ضمنا تعداد محدودی از آنها نیز از نوع سفارشی Designo هستند که با رنگ‌های منحصربفرد بدنه، مانند مشکی مات، بژ مات، صدفی مات، آبی کاربنی و یا سرمه ای تیره شناخته می شوند. همچنین برخی از پانامرا های موجود در بازار نیز دارای پکیج ظاهری Sport Design هستند که شامل سپرها و دیفیوزرهای اسپرت می شود و البته بعضی از فروشندگان به اشتباه، نام "کیت توربو" را برای این مدلها به کار می برند در صورتی که هیچ شباهتی به سپرهای مدل Turbo ندارد و حتی مدلهای توربو نیز ممکن است دارای پکیج Sport Design باشند. لازم به ذکر است که در حال حاضر مدل فیس لیفت CLS و پانامرا در بازارهای جهانی عرضه می شود.

کابین و امکانات رفاهی :
طراحی داخلی هر دو خودرو، زیبا و جذاب است و در این میان،‌پانامرا با وجود انبوه کلیدهای کنترلر بر روی پانل و کنسول مرکزی و همچنین فرم جالب توجه اهرم تعویض دنده، جلوه ای شبیه به کاکپیت هواپیما های مدرن مسافربری را به نمایش می گذارد که شاید در نگاه اول، کمی گیج کننده به نظر برسد اما در CLS با فضایی نسبتا کلاسیک تر روبرو هستیم، ضمن اینکه اهرم تعویض دنده آن در سمت راست غربیلک فرمان نصب شده است و ساعت آنالوگ آن در در وسط داشبورد، جلوه ای شکیل را به پدیدار کرده است. کیفیت ادوات و پوشش های داخلی در هر دو مدل، بسیار خوب و رضایت بخش است، خصوصا اگر پانامرا دارای پوشش چرم طبیعی و CLS نیز از نوع Designo با چرم بسیار مرغوب و دوخت های منحصربفرد این پکیج باشد. فضا سرنشینان جلو در هر دو خودرو کاملا راحت و جادار است اما در ردیف عقب علیرغم فرم راحت صندلی ها و فضا نسبتا خوب برای پا، با کمی محدودیت دید و کاهش ارتفاع سقف مواجه هستیم و حتی سوار و پیاده شدن برای سرنشینان عقب (خصوصا اگر بلند قد باشند) ممکن است چندان راحت صورت نگیرد. البته صندلی های CLS کمی نرم تر به نظر می رسند و تجربه نشان داده است که در سفرهای طولانی مدت، نسبت به صندلی های اسپرت پانامرا راحت تر هستند. از جمله تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی مشترک این دو خودرو در حالت فول آپشن می توان به سیستم ورود بدون کلید، تنظیم برقی صندلی های جلو با حافظه، گرم کن و تهویه (سردکن) صندلی های جلو، گرم کن صندلی های عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با تنظیم مستقل برای ردیف عقب، نمایشگر مرکزی و TV دیجیتال، DVD چنجر، سیستم صوتی هارمن‌کاردن برای مرسدس و سیستم صوتی BOSE یا بورمستر برای پورشه، بلوتوث هندزفری، اتصال USB و AUX، کنسول عقب با جالیوانی و ورودی 12 ولت،‌نمایشگرهای ردیف عقب (در CLS به صورت تجهیزات جانبی)،‌سانروف برقی، پرده برقی شیشه عقب، کروز کنترل هوشمند با رادار تنظیم فاصله، سیستم هشدار نقطه کور، سنسورهای پارک و دوربین دید عقب و همچنین درب برقی صندوق عقب اشاره کرد، اما پانامرا تجهیزات ویژه ای مانند تنظیم برقی صندلی های عقب، سیستم تهویه (سردکن) صندلی های عقب، گوشی تلفن پورتابل، یخچال، پرده برقی شیشه های جانبی عقب و همچنین شیشه های دودی عقب را در اختیار شما قرار می دهد و در مقابل، CLS نیز امکاناتی مانند استارت دکمه ای، ماساژور صندلی های جلو، صندلی های دینامیک جلو (مولتی کنتور فعال)، سیستم Ambientlight با قابلیت تغییر رنگ نورپردازی داخلی، سیستم پیشگیری از تصادف، سیستم فعال حرکت بین خطوط، سیستم فعال هشدار نقطه کور، نایت ویژن و همچنین سیستم پارک اتوماتیک را دارا است.

سواری و مشخصات فنی :
به هنگام رانندگی با پانامرا، بزرگ بودن ابعاد آن تا حد زیادی محسوس است و از آنجایی که نسبت به CLS، نقطه کور بیشتر و میدان دید نسبتا محدودتری دارد، ممکن است در ابتدا با احتیاط بیشتری رانندگی کنید. مشخصات فنی هر دو خودرو روی کاغذ، نسبتا مشابه به نظر برسد با این تفاوت که CLS500 از سیستم توربوشارژ نیز بهره می گیرد اما در عمل، تفاوت هایی وجود دارد که هریک در نوع خود جالب توجه است. به عنوان مثال؛ پانامرا 4S به لطف تعویض های بسیار سریع گیربکس مشهور PDK و سیستم لانچ کنترل، شتاب گیری اولیه سریعتری را به نمایش می گذارد اما مرسدس بنز می تواند با 100 نیوتن متر گشتاور بیشتر، در شتاب گیری ثانویه تقریبا پا به پای 4S حرکت کند و در کل، کشش موتور و شتاب گیری هر دو خودرو بسیار خوب و رضایت بخش است. عملکرد فرمان در پانامرا نسبت به CLS اندکی اسپرت تر و دقیق تر به نظر می رسد و ضمنا با وجود سامانه حرکتی چهار چرخ متحرک و مدیریت شاسی پورشه (PDCC)، چسبندگی و پایداری بیشتری را در مانورهای ناگهانی و همچنین مسیرهای لغزنده به نمایش می گذارد اما در CLS500 با وجود گشتاور بیشتر و سیستم حرکتی دیفرانسیل عقب، احتمال سر خوردن انتها خودرو بیشتر است و ضمنا می توانید دود بیشتری از لاستیک ها خارج کنید! هرچند که در کل و خصوصا با انتخاب وضعیت اسپرت، به عنوان یک سدان بزرگ و نسبتا سنگین وزن، هندلینگ و پایداری خوبی را ارائه می دهد اما باز هم به پای پانامرا 4S (خصوصا در حالت Sport Plus) نمی رسد. در حالت عادی، سواری پانامرا نسبت CLS خشک تر است و تکان های بیشتری را چاشنی کار می کند اما با وجود سیستم تعلیق PASM و انتخاب حالت Comfort می توان عملکرد نرم تری را برای سیستم تعلیق به وجود آورد، همین طور که در CLS و با وجود سیستم تعلیق Airmatic نیز می توان حالت های Sport یا Comfort را انتخاب کرد. هر دو خودرو مجهز به پدالهای تعویض دنده در پشت فرمان هستند اما پورشه جهت افزایش لذت رانندگی، یک آپشن هیجان انگیز یعنی کیت اگزوز اسپرت را نیز در اختیار شما قرار می دهد که انصافا صدای غرش آن حتی در دورهای پایین نیز جذاب و گوش نواز است. البته اگر بخواهید چنین صدایی را برای CLS500 نیز مهیا کنید باید به سراغ کیت و منبع اگزوزهای مشهور و گران قیمت بروید که طبیعتا نصب آنها باید به درستی و توسط افراد مجرب انجام شود.
در کل، CLS500 نسبت به پانامرا 4S، مصرف سوخت کمتر و استهلاک پایین تری دارد و ضمنا هزینه سرویس ها و قیمت لوازم یدکی آن نیز نسبت به پورشه کمتر است اما برای افرادی که طالب یک رانندگی اسپرت هستند، شاید پانامرا 4S گزینه رضایت بخش تری باشد.

برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم