فونیکسریمکسبهتام

تجربه رانندگی با آئودی Q۳ دیزل ۲۰۱۵ فرمان‌‌راست در شیراز

ملاقات با کوچک‌ترین شاسی‌بلند آئودی

عصر خودرو: چشیدن طعم یک رانندگی متفاوت برای هر کس بسیار لذتبخش است مخصوصا زمانی‌که خودرو مقابل شما محصول تازه‌وارد گذر موقت باشد‌. فرض کنید تا به امروز فقط تجربه رانندگی با خودرو شخصی‌تان یعنی فرمان‌چپ داشتید و حال بخواهید در یک خودرو فرمان‌راست بشینید‌، احساس کمبود و قرینگی پیش می‌آید و اگر سرنشین کنار راننده باشید، استرس هر لحظه وجودتان را فرا می‌گیرد اما اگر خودتان راننده باشید خیلی بهتر درک خواهید کرد‌. جالب است بدانید تنها ۳۴درصد از مردم جهان خودروهای فرمان راست سوار می‌شوند که جمعیتی در حدود ۱,۹۳۹,۸۵۴,۵۲۴ نفر است و تقریبا ۷۵ کشور را در‌برمی‌گیرد و همچنین ۳,۸۲۴,۵۶۲,۶۷۰ نفر یعنی ۶۶درصد باقیمانده تشکیل شده از ۱۶۶ کشور فرمان چپ (خودروهای موجود در کشورمان) سوار می‌شوند.

ملاقات با کوچک‌ترین شاسی‌بلند آئودی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، .حال وقت آن رسید که برای اولین‌بار تجربه سواری با یک خودرو آلمانی فرمان راست را قلم بزنیم تا حس و حال سواری با آن را به شما منتقل کنیم و تیغ جراحی به دل آئودی Q3 2015 زنیم. از طراحی Q3 توسط Julian Hoenig حدود 9 سال می‌گذرد تا اینکه نمونه مفهومی آن با موتور 4 سیلندر 2 لیتری دیزل 201 اسب بخار در نمایشگاه 2007 خودرو شانگهای چین به نمایش گذاشته و سال 2011 استارت تولید آن زده شد‌.

قلب کوچک ارباب حلقه‌ها

تنوع موتورهای آئودی Q3 به دو دسته دیزل و بنزین تقسیم می‌شود. موتورهای بنزینی 1.4 و 2 لیتری 4سیلندر خطی هستند و 2.5 لیتر بنزینی آن در ردیف موتورهای 5 سیلندر خطی قرار می‌گیرد. موتور دیگر آن با حجم 2 لیتر در دسته دیزل 4سیلندر قرار می‌گیرد و خودروی مورد آزمایش به همین پیشرانه تجهیز شده است‌. گیربکس‌های آن در 2 دسته معمولی و اتوماتیک قرار می‌گیرند و تنها گیربکس 7 سرعته اتوماتیک به‌علاوه 6 سرعته معمولی روی این خودرو نصب می‌شود. با گشودن در محفظه موتور یک پیشرانه 4 سیلندر توربو دیزل با حجم 1968 سی‌سی را مشاهده می‌کنید که می‌تواند حداکثر قدرت 148 اسب بخار در دور موتور 4000 دور در دقیقه را تولید کند‌. حداکثر گشتاور آن با وجود چهارچرخ متحرک بودن (Quttro) و گیربکس 7 سرعته شیفت‌ترونیک دو‌کلاچه در حد فوق‌العاده 340 نیوتن‌متر در دور موتور 2000-1750 دور در دقیقه است‌. عملکرد گیربکس دو‌کلاچه این خودرو اینگونه است که کلاچ اول که بزرگ‌تر است، روی صفحه کوچک‌تر قرار گرفته و توسط یک شفت ثابت به چرخ‌دنده برای درگیر کردن دنده 1 ، 3 و 5 برنامه‌ریزی شده و یک شفت به دور آن می‌چرخد و برای کنترل چرخ دندانه‌دار جهت دنده 2 ، 4 ، 6 و همچنین عقب و این عمل به‌طور مستمر فعال است. به‌طور مثال، اگر دنده 5 درگیر باشد چرخ‌دنده 6 برای انتقال قدرت مشغول است که بدون وقفه در چند صدم ثانیه سریع انجام می‌شود.
راننده این خودرو می‌تواند در صورت تمایل حالت گیربکس را از اتوماتیک به دنده دستی تغییر دهد و توسط شیفتر پشت فرمان دنده‌ها را تعویض کند. اگر یک خودرو آئودی در خیابان مشاهده کردید که نام Quttro را یدک می‌کشد و روی خودرو چسبانده شده بود در دسته خودروهای چهار چرخ متحرک قرار می‌گیرد‌، شتاب صفر تا 100کیلومتر این خودرو طبق اعلام رسمی آئودی برابر 9.3‌ثانیه است و حداکثر سرعت آن به 200 کیلومتر در ساعت می‌رسد‌.

تخم مرغ آلمانی

یکی از تغییرات کارآمد در چهره Q3، سیستم روشنایی زنون و چراغ LED ا (Daylight) است که از 27 LED با انرژی و نوردهی بالا استفاده شده است‌. چراغ‌های عقب هم به همین ترتیب از لامپ‌های‌ هالوژنی با تکنولوژی LED ساخته شدند و هنگام ترمزگیری ناگهانی (شدید) با پالس تطبیقی به میزان 4 هرتز به رانندگان هشدار می‌دهد.
شاسی آئودی Q3 با نوعی طراحی ترکیبی دارای یک ایمنی عالی و افزایش راحتی در تردد‌های مختلف جاده‌ای است‌، سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و همچنین چهار نقطه‌ای طبق‌دار دوبل(wishbone) پایین‌تر و ساب فریم ساخته شده از آلیاژ آلومینیوم درعقب امتیاز فوق‌العاده‌ای برای توزیع وزن روی محور جلو و عقب محسوب می‌شود؛ یعنی تقسیم وزن 42/58 و البته فراموش نکنید نسبت دقیق‌تر بستگی به حجم موتور و نوع آن دارد.
در انتهای روی سقف خودرو برای افزایش نیروی رو به پایین یک اسپویلر 32 سانتی‌متری با فیبرکربن نصب شده است. اگر به نقاط مختلف بدنه دقت کنید کاور فیبرکربنی را مشاهده خواهید کرد که زیبایی خودرو را دو چندان کرده اما مبلغ 4000 پوند پای مالک آب خورده است و نمای داخلی هم از این تزئین نوین بی‌نصیب نمانده است.

خوش نقش و ساده
آئودی در کابین Q3 با تجهیزات محدود یک طراحی اسپرت و دوست‌داشتنی طراحی کرده است. قوس ظریف روی داشبورد، داشبورد خوش‌نقش‌، فرمان اسپرت و لوگوی کروم‌رنگ آئودی روی آن در عین سادگی، زیبا جلوه می‌کند. با وجود آنکه خودرو فرمان‌راست بود اما شکل داشبورد به طرف راننده مایل‌تر بود تا کارکرد با ابزارآلات در زمان رانندگی به‌راحتی صورت گیرد. به غیر از تنظیم‌کننده جداگانه سیستم تهویه‌، دکمه‌های کنترل‌کننده سیستم ESP خودرو و کنترل حالت رانندگی در وسط داشبورد جاسازی شده‌اند. راننده می‌تواند این خودرو را در 4 حالت عملکردی Comfort، اتوماتیک (Auto‌ ،‌(Dynamic‌ و ‌Efficiency‌ تنظیم کند‌‌.
فرمان خودرو Q3 در دو نمونه 3 و 4 پره با پوشش‌های مختلف و متضاد دوخت‌، روی این محصول نصب می‌شوند و دکمه‌های چند‌منظوره روی آن از یکنواختی فرمان می‌کاهد‌. این خودرو دارای یک صفحه نمایش 6.5 اینچی فشاری روی داشبورد است که می‌توان از طریق آن رادیو‌، مسیریاب‌، حالت رانندگی‌، سیستم بلوتوث و عملکرد خودرو را مشاهده و کنترل کند‌.
با اینکه آئودی Q3 در کلاس شاسی‌بلندهای کامپکت قرار می‌گیرد اما فضای بار آن راضی‌کننده است و شما در حالت استاندارد می‌توانید 460 لیتر برای جا دادن چمدان در اختیار داشته باشید و حتی در صورت لزوم می‌توانید با خواباندن صندلی‌های ردیف عقب این اندازه را به 1365 لیتر تغییر دهید و اندازه حالت استاندارد آن به‌صورت طولی 880 میلی‌متر، عرضی 1067 میلی‌متر و از نظر ارتفاع 675 میلی‌متر است. یک نکته جالب اینکه شما می‌توانید با پرداخت 1390 یورو یک چادر بزرگ، یک پشه‌بند‌، کف چادر‌، سایه‌بان و یک کیت اتصال به خودرو را خریداری کنید تا برای یک پیک‌نیک و ماجراجویی سود کرده باشید زیرا این چادر کمپینگ برای آب و هوای سخت و نامناسب طراحی شده و در باد 70کیلومتر به‌علاوه هوای بارانی دوام می‌آورد.

حس غریب اما مهیج
در نخستین ملاقات با کابین Q3 عادت کردن به نشستن روی صندلی راست برای رانندگی اندکی زمان نیاز داشت اما به مرور حتی کار با کلید‌ها و دنده با دست چپ، عادی شد. صدای موتور دیزل آن و ناله آرام سیستم اگزوز آنچنان هیجانی از یک آلمانی نمی‌داد و با شیطنت می‌خواستیم خودمان را سرگرم کنیم‌. این خودرو نمونه Quattro بود یعنی تمام چرخ‌ها به‌صورت دائم درگیر هستند و چهارچرخ متحرک محسوب می‌شود که ثبات در رانندگی برای افزایش ایمنی نتیجه آن بود. البته در حالت رانندگی عادی بیشتر قدرت به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و اگر کشش خودرو کاهش یابد کلاچ چند صفحه می‌تواند در عرض چند میلی ثانیه محور عقب را تحریک کند‌.
فرمان آئودی Q3 از نسل فرمان برقی است و توسط یک موتور الکتریکی به طور مداوم فعال است و با افزایش سرعت نیروی آن کم می‌شود. سواری خودرو کمی اسپرت بود اما در عین حال بازهم سرنشینان احساس آرامش می‌کردند و با فشردن دکمه حالت رانندگی به راننده اجازه داده می‌شود شتاب و قدرت فرمان را به دلخواه تغییر دهد و حتی گیربکس را از حالت اتوماتیک به حالت تعویض دستی یا S جابه‌جا کند و توسط شیفترها دنده را تعویض کند‌.
در حالت لانچ دور موتور روی 2500 دور در دقیقه آماده شلیک شد و با رها کردن پدال ترمز ابتدای حرکت کمی سخت آغاز شد تا اینکه روی دور افتاد و کیلومترسنج سریع‌تر اعداد را طی می‌کرد‌. زمانی‌که گیربکس را در حالت‌های اسپرت یا دستی قرار می‌دادیم قبل از رسیدن دور موتور به خط قرمز (RedLine) دنده تعویض می‌شد تا اینکه فشار به گیربکس و موتور وارد نشود.
بار اول آنچنان راضی‌کننده نبود تا اینکه حالت اسپرت را فعال کردیم و ESP غیرفعال شد‌، این‌بار هم آماده لانچ شدیم و بازهم ‌روی عدد 2500 دور ایستاد‌، استارت زدیم و دنده یک خودرو در دور موتور 4500 دور در دقیقه با سرعت 35 کیلومتر تعویض شد و همچنان کار ادامه داشت تا دنده 2 با 62 کیلومتر سرعت در دور موتور 4250 در دقیقه وارد مرحله سوم یعنی دنده 3 شدیم و تا آخرین حد آنهم 93 کیلومتر در ساعت رقم خورد و دنده 4 بالاخره عدد 62 مایل (100 کیلومتر) را بروی صفحه نمایش مشاهده کردیم‌. این مدت زمان 10 ثانیه به طول انجامید تا اینکه سرعت خودرو از صفر به 100 کیلومتر رسید‌. سیستم ترمز خودرو در ترمزگیری‌های ناگهانی حتی در مانورهای شدید عملکرد موفقی داشت و خوشبختانه می‌توان به آن اطمینان کرد‌.‌
سیستم ترمز آن در جلو از دیسک 312 میلی‌متر با خنک‌کننده و دیسک عقب از 282 میلی‌متر به 300 میلی‌متر تغییر کرده است‌. ترمز دستی الکترومکانیکی آنهم کنترل 100‌درصد روی چرخ‌های عقب دارد و تحولی در کنترل ثبات الکترونیکی (ESC) ایجاد شده است‌. با غیرفعال کردن سیستم ESC بازهم شاهد مداخله سیستم کنترل ثبات و قفل دیفرانسیل الکترونیکی (EDL) برای کنترل بهتر خودرو خواهید بود و همچنان فعال باقی می‌ماند‌.
مصرف سوخت جاده‌ای این خودرو به ازای هر 100 کیلومتر با وجود مخزن 64 لیتری گازوئیل برابر 4.2 لیتر و مصرف شهری آن 6.5 لیتر است که تا اینجا واقعا دلگرم‌کننده است‌.  اگر عاشق خودروسازهای آلمانی هستید و دنبال یک خودروی خاص می‌گردید، پیشنهاد می‌کنم یکبار سواری با این خودرو شاسی بلند تجربه کنید چون همیشه نباید بهترین‌ها را کنار هم جمع کرد حتی می‌توان با کمترین امکانات سرنشین و راننده را از سواری با یک خودرو راضی نگه داشت البته آئودی Q3 موتور بنزینی قانع‌کننده‌تر است تا دیزل.
در پایان از مالک این خودرو متفاوت، دوست عزیزمان آقای پژمان رخساری جهت در اختیار گذاشتن خودروشان تشکر و قدردانی می‌کنیم.

برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط