فونیکسریمکسبهتام

بزرگراهی که البرزی ها را به کام مرگ می کشاند

عصر خودرو- عبور پرترددترین بزرگراه کشور از میان کلانشهر کرج مرکز استان البرز باعث شده تا آمار قربانیان ناشی از کمبود پل عابر پیاده و کامل نبودن دیوار حائل بر در این آزادراه رو به افزایش باشد، تا جایی که رییس پلیس راه البرز می گوید، مرگ عابران در این استان بیداد می کند.

بزرگراهی که البرزی ها را به کام مرگ می کشاند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، نیم قرن پیش وقتی بزرگراه تهران – کرج به عنوان اولین اتوبان کشور ساخته و به بهره برداری رسید کسی گمان نمی کرد کرج که در آن زمان شهر به نسبت کوچک و کم جمعیتی بود آنقدر گسترش یابد و بزرگ شود که این اتوبان به نوعی به یکی از خیابان های اصلی آن تبدیل شود.
    اکنون اما این بزرگراه، کلانشهر کرج مرکز نوپاترین استان کشور را به دو نیم تقسیم کرده، ویژگی خاصی که هیچ شهر و کلانشهر و مرکز استانی در کشور آن را ندارد و به قول یکی از شهروندان خوش ذوق، کرج که در روزگار نه چندان دوری دارای رودخانه و طراوات و زیبایی بود، اکنون رود خروشانی از ماشین ها دارد که نتیجه آن آلودگی و هوای ناسالم و خطر تصادف و مرگ است.
    البته هرچند که ادامه بزرگراه تهران – کرج بعدها ساخته شد و به قزوین و زنجان و غرب کشور رسید، اما حدود 65 کیلومتر آن در استان البرز واقع است و اکنون ناکافی بودن پل های عابر پیاده در این مسیر، جان بسیاری از کارگران و ساکنان اطراف این بزرگراه را در معرض خطر قرار داده است.
    براساس یک قاعده کلی، در هر یک کیلومتر از جاده ها و بزرگراه ها که دارای مناطق مسکونی و واحدهای تولیدی و صنعتی هستند، بایدحداقل یک پل عابر پیاده ساخته شود، در حالی که اکنون تعداد اینگونه پل ها در جاده ها و بزرگراه های استان البرز هنوز یک رقمی است.
    این در حالی است که در دو طرف اتوبان تهران - کرج و دیگر جاده های این استان کارخانه های بزرگ و کوچک بسیاری ایجاد شده و به تبع آن عده ای به عنوان کارگر در حاشیه ان ساکن شده اند و از این رو طی سال های اخیر استان البرز به لحاظ شمار عابران جان باخته در تصادف های رانندگی، همواره در صدر جدول قرار داشته است.
    بنابراین، با توجه به شرایط خاص استان البرز، علاوه بر ساخت پل های عابر پیاده، ایجاد حصار در وسط جاده ها و بزرگراه های این استان بسیاری ضروری است، تا عابران حتی در صورت تمایل نتوانند از آنها عبور کنند و البته آموزش و فرهنگ سازی نیز از دیگر نیازهایی است که اهمیت آن از اقدام های سلبی و اجباری کمتر نیست.
    نکته جالب توجه در این میان این است که ساخت پل عابر پیاده از جمله اقدام هایی است که دو منظوره تلقی شده و در عین ایجاد امنیت برای عابران، می تواند درآمدزا هم باشد، تا جایی که اغلب قبل و حین ساخت پل های عابر پیاده بخش تبلیغاتی آن را به مزایده می گذارند.
    به عبارت دیگر بازگشت سرمایه در ساخت پل های عابر پیاده در همان چند سال اول به خاطر نصب تابلوهای تبلیغاتی امکان پذیر است و مسئولان ذیربط که در این زمینه وزارت راه و شهرسازی و سازمان پایانه ها هستند، چنانچه بخش خصوصی را در این امر مشارکت دهند، بی تردید مفید فایده بوده و بسیار موثر خواهد بود.
    از طرفی هزینه های مترتب بر جان باختن عابران در تصادف رانندگی اعم از بیمه و دیه و لطمه های جبران ناپذیر برای خانواده ها، چه آنهایی که عضوی از خانواده را از دست داده اند و چه راننده ای که مرتکب حادثه مرگ شده، ایجاب می کند، پل های عابر پیاده به خصوص روی جاده ها و بزرگراه های پرتردد در حد نیاز ساخته شود، اتفاقی که دستکم تاکنون در استان البرز رخ نداده و برخی مسئولان را به واکنش واداشته است.
    آمار عابرانی که در نیمه نخست سال جاری بخاطر کمبود پل در بزرگراه ها و جاده های البرز جان خود را از دست داده اند نسبت به سال دو برابر شد، این تازه ترین اظهارنظر رئیس پلیس راه این استان است.
    سرهنگ رضا اکبری چندی پیش نیز برای نشان دادن عمق این فاجعه به ایرنا گفته بود، آمار تصادف های وسیله نقلیه با عابران در البرز جای تاسف است.
    وی یادآور شد: در شش ماه نخست سال گذشته 16 عابر پیاده در البرز براثر تصادف جان باختند که در نیمه نخست امسال این رقم به 31 نفر رسیده است.
    وی با تاکید براینکه شمار جان باختگان عابر پیاده دراین استان سه برابر متوسط کشوری است، گفت: 72 درصد از متوفیان عابر پیاده در البرز در آزاد راه های این استان جان خود خود را از دست داده اند.
    سرهنگ اکبری ادامه داد: ازمجموع کشته شدگان امسال 10 نفر در بزرگراه تهران - کرج ، 11 نفر در آزاد راه کرج - قزوین، هفت نفر جاده کمالشهر، 2 نفر درجاده ماهدشت و یک نفر درجاده چالوس دچار حادثه شدند.
    رئیس پلیس راه البرز افزود: از مجموع این کشته شده ها سه نفر در حاشیه کارخانه ماموت، هفت نفر پل حصارک، سه نفر پل مهرشهر، پنج نفر پل فردیس، سه نفر گرمدره و بقیه در حاشیه سایر راه های استان جان باختند.
    اکبری، قرار گرفتن آزاد راه و بزرگراه تهران ، کرج - قزوین در محدوده شهری را از عوامل افزایش مرگ و میر عابران پیاده در البرز مورد تاکید قرار داد.
    وی گفت: عدم حصارکشی مناسب درآزادراه ها، کم بودن پل های عابر پیاده، نا آشنایی مردم با خطرات عبور از عرض آزاد راه ها و بزرگراه ها، نبود تابلوهای اخباری و اخطاری از علل اصلی تصادفات عابران پیاده است.
    وی بیان داشت: عابران پیاده به استناد ماده 4 قانون ایمنی راه ها و راه آهن در حوادث اینگونه مناطق مقصر شناخته می شوند که البته باید این موضوع به صورت گسترده اطلاع رسانی شود.
    رئیس پلیس البرز افزود: به منظور جلوگیری از تصادفات خودرو با عابر پیاده می بایستی اقدامات جدی دراین زمینه صورت گیرد که مهمترین آن نصب پل عابرپیاده بر روی آزاد راه ها و بزرگراه ها به فاصله هریک کیلومتر در محدوده شهری و مسکونی است.
    اکبری بیان کرد: بزرگراه و آزاد راه تهران - کرج - قزوین ازشهرک خاتم تا پیشاهنگی کرج به طول 15 کیلومتر باید محصور شود تا عابران پیاده از عرض این مسیر عبور نکنند ضمن آنکه تعداد پل های عابر پیاده نیز باید افزایش یابد.
    وی با یادآوری اینکه این استان در مسیر تردد مسافران 14 استان کشور قرار دارد، گفت: علاوه بر تعداد جان باختگان، حدود یکصد نفر نیز در این استان براثر تصادفهای راننگی دچار مصدومیت می شوند.
    استان البرز دارای یک هزارو 500 کیلومتر آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی است که 18درصد ترافیک کشور مربوط به جاده های این استان است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو