فونیکسریمکسبهتام

۱۰ روش برای کاهش وزن

رژیم لاغـری بـرای خودرو

عصر خودرو: یک رویه ثابت در بین محصولات تولیدی کمپانی‌های خودرو‌سازی وجود دارد. اینکه از یک طرف هر روز محصولات تولیدی به خاطر استفاده از انبوه تجهیزات رفاهی و ایمنی، بزرگ‌تر و سنگین‌تر می‌شوند و در مقابل با افزایش وزن آنها، تلاش گسترده‌ای برای به‌کار‌گیری مواد اولیه سبک‌تر و تکنولوژی‌های گوناگون برای کاهش وزن آنها می‌شود.

رژیم لاغـری بـرای خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  این اتفاق در دنیای خودرو‌های سنگین نیز افتاده است. هر ساله به خاطر استفاده از تکنولوژی‌های گوناگون و استاندارد‌های آلایندگی سخت‌تر، وزن خودرو‌های کار و تجاری سنگین‌تر می‌شود و از طرفی ابعاد آنها بزرگ‌تر. از آنجایی که هنوز هم حمل و نقل جاده‌ای مهم‌ترین عنصر جابه‌جایی بار در دنیا به شمار می‌رود، حتی یک درصد کاهش مصرف سوخت می‌تواند نتایج بسیار درخشانی را در حجم گسترده به بار آورد. در این مطلب 10 راهکاری که اروپاییان برای کاهش وزن در پیش گرفته‌اند را مرور می‌کنیم.

    کامیونی متناسب با کاربری :

    همیشه داشتن انبوهی از امکانات به معنی سود بیشتر نیست. گاهی برخی از وسایل نصب شده‌ روی خودرو فقط منجر به افزایش هزینه‌های جانبی می‌شود. بهتر است تا همیشه خودرویی که متناسب با نیاز و کاربری ماست را انتخاب کنیم. به این معنی که لازم نیست برای کار در اطراف شهر یک کشنده با اتاق بسیار بلند و وسایل زیاد خریداری کنیم که به معنی اضافه وزن خواهد بود.

    قطعات آیرودینامیک :

    قطعات آیرودینامیک روی خودرو برای تردد در مسیر‌های بزرگراهی و برای سرعت‌های بالاست. اگر کار در مناطقی است که به این قطعات نیاز نیست، بهتر است تا آنها را از روی اتاق باز کنیم. به طور متوسط این قطعات بین 200 تا 300 کیلوگرم وزن دارند.

    موتور‌های کوچک‌تر:

    امروزه یکی از مهم‌ترین حجم‌های تولیدی پیشرانه‌ها، نمونه‌های 13 لیتری است که دارای توانی بین 400 تا 500 اسب بخار هستند. همچنین امروزه می‌توان ‌روی یک کشنده حدود 50 تن نیز یک موتور قوی‌تر و حتی بالای 600 و 700  اسب بخار نیز سفارش داد. به همین خاطر باید دید که پیشرانه مناسب برای نوع کاربری و به منظور تردد در مسیر‌هایی که قرار است در آن کار کنیم، چه پیشرانه‌ای است تا بیهوده به جای یک موتور 400 اسبی، یک پیشرانه سنگین وزن بالای 500 اسب بخاری خرید نکنیم.

    لوله اگزوز افقی :

    داشتن لوله اگزوز‌های عمودی، امروزه به معنی اضافه وزن برای داشتن نمایی زیباتر است؛ چرا‌که اگر لوله اگزوز از پشت اتاق بیرون بیاید، لازم است تا برای آن قاب‌های فلزی و محافظ قرارداده شود. ضمن اینکه بالا رفتن اگزوز از پشت اتاق یعنی چند متر خروجی بلند‌تر و باز هم وزن بالاتر.

    لوازم تزیینی اضافه :

    نصب گارد‌ها و انواع پروژکتور‌های اضافه هر چند نمای زیباتری به کشنده و کامیون می‌دهند اما همیشه به عنوان یک اضافه بار چند کیلویی همراه خودرو خواهند بود.

    محور‌های به تعداد کافی :

    تناژ کاری و مجاز خودرو متناسب با تعداد محور‌های آن است. این قضیه در مورد تریلر‌ها و کشنده‌ها بسیار مهم است. چون هر محور و هر خودرویی، ظرفیت مجاز و استاندارد به‌خصوصی دارد، پس نمی‌توان با بستن یک تریلر چند‌محوره به یک کشنده 44 تن، بار بیش از 44تن را با آن حمل کرد. همچنین تا زمانی که خودرو‌های با تیپ محوری 2×6 وجود دارند، لازم نیست تا برای داشتن یک نمونه سه‌محوره، بیش از 400 کیلو اضافه وزن را با داشتن مدل 4×6 همیشه همراه خود داشته باشیم. امروزه کشنده‌های 2×6 نیز به وفور در اروپا دیده می‌شوند.

    سیستم تعلیق و شاسی سبک‌تر :

    شاسی و سیستم تعلیق در کمپانی‌ها توسط مهندسین و با استفاده از نرم‌افزار‌های بسیار پیشرفته طراحی می‌شوند. پس لازم نیست تا با اضافه‌کردن لایه‌های فنر یا ضخیم‌تر کردن و قوی‌تر کردن آنها در کنار تقویت شاسی، در این محاسبات دقیق دست ببریم. امروزه شرکت‌های خودروسازی در حال رفتن به سمت سیستم پنوماتیک برای کاهش وزن و افزایش لذت رانندگی و آسایش بالاتر راننده هستند.

    چرخ پنجم کامپوزیت :

    چرخ پنجم یا همان صفحه ریش، یکی از سنگین‌ترین بخش‌های متصله به شاسی است که باید به طرز صحیحی نیز روانکاری و گریس‌کاری شود. امروزه کمپانی‌ها به سمت استفاده از نمونه‌های کامپوزیتی رفته‌اند که هم وزن بسیار کمتری دارد و هم بدون نیاز به گریس‌کاری هستند.

    مخزن سوخت کوچک‌تر :

    هر گالن سوخت در حدود 4 کیلوگرم وزن دارد؛ یعنی در حدود یک کیلوگرم برای هر لیتر. پس می‌توان با یک محاسبه ساده به این نتیجه رسید که حتی 200 کیلوگرم سوخت بیش از نیاز به معنی حمل بیهوده یک بار روی خودرو است. حتی امروزه سعی می‌شود تا اگر خودرویی قرار نیست در مسافت‌های بلند تردد کند، به اندازه نیاز و کاربری مورد نظر آن، مخزنش حجم داشته باشد تا از اضافه وزن مخزن خالی نیز صرف‌نظر شود.

    چرخ‌های عریض تکی :

    امروزه در تریلر‌ها، چرخ‌های عریض تکی جای نمونه‌های قدیمی دوبل را گرفته‌اند و با استفاده از رینگ‌های یکپارچه سبک موجب کاهش وزن شده‌اند. همچنین این سیستم باعث می‌شود تا درگیری باد در بین تایر‌ها کم شده و از این نظر مقاومت در برابر حرکت نیز کاسته شود که خود باز هم باعث کاهش مصرف سوخت خواهد شد. چند سال قبل کمپانی MAN حتی در برخی‌ مدل‌هایش امکان سفارش چرخ‌های پهن تکی را برای محور عقب کشنده‌هایش نیز ممکن کرده بود. استفاده از چرخ‌های تکی در تریلر‌ها بسته به نوع تریلر و تعداد آن می‌تواند بین 50 تا 100 کیلوگرم کاهش را به همراه داشته باشد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو