فونیکسریمکسبهتام

سازمان مالیاتی:

پرداخت خسارت بیمه خودرو مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیست

عصر خودرو- سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به سئوالات سرویس مشکلات مردم، جوابی کارشناسی تهیه کرده که در آن تاکید شده است پرداخت خسارت بیمه خودرو، مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیست.

پرداخت خسارت بیمه خودرو مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین، بحث درباره موضوع مالیات بر ارزش افزوده و صنعت بیمه، موضوع پیچیده و تخصصی ای است که همه مردم نیز با آن درگیرند.

    در همین ارتباط، مکاتبه سرویس مشکلات مردم با سازمان امور مالی کشور و پاسخ این سازمان در ارتباط با تعلق گرفتن مالیات بر ارزش افزوده به بیمه نامه های خودرو (شخص ثالث) و همچنین اخذ مالیات در هنگام پرداخت خسارت تصادف را در ادامه می خوانید:


    سئوال از سازمان امور مالیاتی کشور
    مدیر کل محترم روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور
    با سلام
    احتراما اعلام شکایت یکی از مشتریان بیمه خودرو که به سرویس مشکلات مردم خبرگزاری خبرآنلاین ارجاع و در لینک ذیل درج شده است، تقدیم می شود.
    این مخاطب در کامنت خود نوشته: من تصادف کردم مقصر نبودم رفتم بیمه آسیاکه خسارت بگیرم هزینه ها را دادم و از کل فاکتور 9درصد کم کردن پرسیدم چرا میگه ارزش افزوده کم کردم گفتم هیج یک از فاکتورها ارزش افزوده نداره که شما کم کردین گفت قانون میگه گفتم کدام قانون دیدم جواب نداره .به کارمنده گفتم اگر هم فاکتور ارزش افزوده داشته باشه باز طلب شما از دولت میشه فرض کنید یک هزینه 1میلیون توامانی 90تومان کم می کنند و اگرهزینه ها با ارزش افزوده باشه 90تومان از دولت طلب کار میشن در عمل 180تومان سود کردن به خدا نمی دونم چی بگم

    اکنون این پرسشها مطرح می شود:
    آیا دریافت مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی در هنگام پرداخت هزینه خسارت قانونی است؟
    آیا این مالیات در حین انعقاد قرارداد بیمه، از بیمه گذار دریافت نمی گردد؟
    در صورت غیرقانونی بودن پرداخت این مبلغ، بیمه گذاران یا صاحبان حق (دریافت کنندگان خسارت) باید چه کنند؟
    آیا در صورتی که حین دریافت خدمت تعمیرات خودروی تصادفی، این مالیات از صاحب خودرو دریافت شده، بیمه مجاز است مجددا این مالیات را از صورتحساب پرداخت خسارت کم کند؟

    با سپاس


    جواب سازمان امور مالیاتی کشور به پرسشهای فوق

    بسمه تعالی

    به استناد نص صریح ماده (1) قانون مالیات بر ارزش افزوده، عرضه کالاها و ارائه خدمات در ایران و همچنین واردات آن‌ها (به استثنای موارد معاف مصرح در ماده 12) با رعایت ترتیبات پیش بینی شده در قانون و دستورالعمل‌های صادره، مشمول پرداخت مالیات و عوارض می‌باشد. به موجب بند (18) بخشنامه شماره 28004 مورخ 12/11/1388 درآمد حاصل از خسارت دریافتی از بیمه، تسعیر دارایی‌های ارزی، جوایز و سود سپرده بانکی، سود دریافتی اوراق مشارکت، سود حاصل از سرمایه ‌گذاری از پرداخت مالیات و عوارض معاف است.
    بر این اساس صرفاً فعالان اقتصادی که طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده و ضوابط مقرر توسط سازمان امور مالیاتی به عنوان مؤدی ملزم به ثبت نام و اجرای مقررات قانون مزبور شده‌اند، مکلفند بابت عرضه کالاها و ارائه خدمات مشمول این قانون، مالیات و عوارض ارزش افزوده را از خریداران کالا و خدمات وصول نمایند، که در این راستا و بموجب بخشنامه صادره به شماره 86882 مورخ 28/08/1387 شرکت های بیمه گر به هنگام صدور انواع بیمه نامه ملزم به رعایت قوانین و مقررات مربوط در قانون مذکور از جمله مطالبه مالیات وعوارض موضوعه می باشند.
    لیکن جبران خسارت وارده بیمه گذاران به اشخاص ثالث توسط شرکت های بیمه گر مطابق تعهدات مربوط از مصادیق عرضه کالا و ارائه خدمات موضوع قانون مزبور و به تبع آن مشمول مالیات و عوارض نمی‌باشد.
    علیرضا طاری بخش
    معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو