فونیکسریمکسبهتام

اتوبوس ایدز، تابوی بیماری را می شکند

عصر خودرو- عضو کمیته کشوری ایدز وزارت بهداشت گفت: ۷۰ هزار فرد مبتلا به ویروس ایدز از ترس انگ این بیماری در کشور ناشناخته مانده اند و حرکت اتوبوس ایدز اقدام بسیار مهمی است که می تواند تابو و انگ این بیماری را بشکند.

اتوبوس ایدز، تابوی بیماری را می شکند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از ایرنا،مسعود مردانی افزود: حرکت اتوبوس ایدز در تهران که به ابتکار یک سازمان مردم نهاد انجام شده،اقدام بسیار ارزشمندی است که می تواند انگ و تابوی این بیماری را که عامل مهم پنهان کاری مبتلایان آن است،از بین ببرد.
    اتوبوس ایدز روزهای 18 و 19 آبان در کنار مجتمع میلاد نور شهرک غرب مستقر بود.
    این اتوبوس 20 و 21 آبان در فرحزاد، 22 و 23 آبان در پارک شهرآرا، 25 و 26 آبان در پارک المهدی میدان آزادی، 27 و 28 آبان در بزرگراه خیلج فارس، 30 آبان و اول آذر در اکباتان، دوم و سوم آذر در میدان صادقیه، چهارم و پنجم آذر در یافت آباد بازار قائم و ششم و هفتم آذر در میدان پونک مستقر می شود.
    وی ادامه داد: همه افراد عادی به خصوص کسانی که در گذشته رابطه جنسی غیر محافظت شده داشته اند، می توانند با مراجعه به اتوبوس ایدز و انجام آزمایش سریع و رایگان، پس از چند دقیقه از وجود یا نبود ویروس ایدز در بدن خود مطلع شوند.
    وی گفت: از زمان بروز اولین مورد بیماری ایدز در کشور در سال 65 تاکنون حدود 29 هزار فرد مبتلا به این ویروس در کشور شناسایی و ثبت شده اند اما وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده اند که حدود 100 هزار نفر در کشور به این ویروس مبتلا هستند.
    استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: این آمار نشان می دهد که حداقل 70 هزار نفر در کشور هستند که یا از ابتلای خود به ویروس ایدز خبر ندارند یا آن را پنهان می کنند تا از جامعه طرد نشوند.
    مردانی گفت: حرکت اتوبوس ایدز به خصوص اگر با حضور جوانان و حتی افراد مبتلا به این ویروس باشد، می تواند انگ این بیماری را در کشور از بین ببرد و همه مردم عادی می توانند به راحتی ببینند که این بیماری هیچ تفاوتی با مثلا بیماری دیابت ندارد.
    وی ادامه داد: مردم باید بدانند که ویروس ایدز با معاشرت، دست دادن و بوسیدن منتقل نمی شود و فقط از طریق تزریق مشترک و رابطه جنسی بدون کاندوم منتقل می شود و نباید افراد مبتلا به این بیماری را از خود دور کنند.
    عضو کمیته کشوری HIV/ایدز وزارت بهداشت گفت: همه افراد مبتلا به ویروس ایدز حتی اگر در فاز بروز علایم بیماری ایدز قرار بگیرند می توانند با مصرف یک قرص در روز که از ترکیب سه قرص دیگر ساخته شده است، این بیماری را کنترل کنند.
    مردانی افزود: همه افراد مبتلا به ویروس ایدز اگر بیماری آنها به موقع تشخیص داده شود با درمان به موقع می توانند عمر طبیعی داشته باشند و مانند افراد عادی زندگی کنند.
    وی گفت: حتی آمپول جدیدی برای درمان بیماری ایدز در دنیا عرضه شده است که با تزریق هر دو ماه یکبار آن، این بیماری کنترل می شود.
    ویروس ایدز از طریق رابطه جنسی، تزریق با سرنگ مشترک، خون آلوده و از طریق مادر مبتلا به جنین منتقل می شود، شایعترین علت انتقال این بیماری در کشور ایران، اعتیاد تزریقی است که بیش از 60 درصد موارد ابتلا را شامل می شود اما بر اساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت،انتقال جنسی رو به گسترش است و در یکی دو سال اخیر بیشتر موارد ابتلا از طریق رابطه جنسی غیر ایمن بوده است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
        آرشیو