فونیکسریمکسبهتام

لکسوس NX رقیب سرسخت ژرمنها

لکسوس NX، خودرویی که رکود بازار را می شکند

عصر خودرو- در سال ۱۹۸۳ مدیرعامل و رییس هیئت مدیره وقت شرکت تویوتا، ایجی تویودا، جلسه‌ای فوق‌العاده با مدیران ارشد کمپانی تویوتا ترتیب داد و در آن جلسه از آنان پرسید، که آیا امکان دارد که تویوتا بتواند وارد کلاس خودروهای لوکس شده و با نام‌های بزرگ این کلاس رقابت کند؟! در نهایت و در سال ۱۹۸۹ برند دوم تویوتا یعنی لکسوس در ایالات متحده آمریکا پا به عرصه وجود گذاشت و خیلی سریع تبدیل به برندی جهانی در زمینه طراحی، تولید و توزیع خودرو های تویوتا شد.

لکسوس NX، خودرویی که رکود بازار را می شکند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» ، امروزه پس از گذشت 26 سال، لکسوس توانسته به چالشی بزرگ برای تولید کنندگان خودرو های لوکس بخصوص رقبای آلمانی خود تبدیل شود. تولیدات لکسوس با نوآوری های در خور توجه، کیفیت ساخت فراتر از حد انتظار و همچنین هزینه نگهداری پایین تر از رقبای ژرمن خود تبدیل به اسطوره ای در کلاس خودرو های لوکس و سفارشی شده است. در این مطلب بازنویسی شده قصد داریم تا نگاهی مجدد به لکسوس NX بیندازیم. خودرویی که  اندازه کوچک، موتوری با مصرف سوخت مناسب و لیستی طویل از امکانات رفاهی دلایل فروش بالای این ژاپنی زیبا هستند. در تائید این مدعا می توان به پرفروش ترین خودرو در بین همکلاسان خود در بازار آمریکا اشاره کرد. این خودروساز ژاپنی با عرضه مدل جدید NX، به دنبال کسب موفقیت در بازار خودروهای کراس اوور  می‌باشد.  این خودروی زیبا، با ابعادی کوچکتر نسبت به RX و برخورداری از ویژگی های داخلی و خارجی بیشتر، جایگاه لکسوس را به عنوان رهبر خودروهای لوکس در میان رقبا تثبیت کرده است. لکسوس NX در سال 2015 با چهره ای کاملا جدید و با دو سیستم انتقال قدرت، به صورت دیفرانسیل جلو و چهار چرخ محرک و همچنین قابلیت حمل پنج سرنشین، به خریداران ارائه می‌شود. دو مدل مجزا – 200t و 300h – با عرضه محدوده وسیعی از آپشن ها و پکیج های مختلف، توجه خریداران را به سوی این کراس اوور زیبا جلب می‌کنند.
    کمپانی سازنده با فروش NX در بیش از 80 کشور، شهرت جهانی برای خود کسب کرده است.. در تستی که روی این خودرو در تپه های نشویل در تنسی صورت پذیرفته است؛ هندلینگ قابل قبول و لذت رانندگی در  کنار دیگر ویژگی ها و مزایای این خودرو، از جمله ویژگی های قابل ملاحظه این زیبای ژاپنی محسوب می‌شوند.
    طراحی منحصر به فرد بدنه لکسوس NX در میان همکلاسان خود، کمترین چیزی است که در نگاه اول توجه همه را به خود جلب می‌کند. در این میان، جلوپنجره مشبک با گوشه های تیز و چراغ های حرکت در روز LED آن، بیش از هر چیز جلب توجه می‌کند. لکسوس NX با دو جلو پنجره منحصر به فرد به خریداران می‌نمایاند : طراحی جلو پنجره استاندارد و F Sport. جو پنجره استاندارد در مدل های 200t و 300h  هیبریدی گونه ای است که خشونت کمتری را به بیننده القا می‌کند؛ در حالی که F Sport از جلو پنجره ای بزرگ تر و مقتدرانه تر بهره می‌برد. همچنین چراغ های جلوی LED در هر دو مدل وجود دارد و در تیپ های بالاتر جزو تجهیزات استاندارد محسوب می‌شود.
    شیشه جلو شیب دار و منحنی که به سمت عقب خودرو کشیده شده و ظاهر یک کوپه را به NX بخشیده است، به همان نسبت، موجب خمیدگی شیشه های کناری خودرو و تناسب آنها با یکدیگر شده است. در بدنه این زیبای ژاپنی از زوایا و خطوط شکسته و منحنی که ظاهری زیبا به آن می‌بخشد، استفاده شده است؛ البته طراحان این خودروی ژاپنی می‌گویند که در طراحی بدنه آن از ساختار الماس الهام گرفته‌اند. قسمت پشتی این خودرو نیز، همانند جلو دارای جذابیت است؛ چراغ های عقب LED برجسته از ساختار قدرتمند سه بعدی با پوشش لنزهای قرمز رنگ بهره می‌برند. در تیپ F-Sport از رینگ های 18 اینچی خاکستری رنگ سفارشی نیز، استفاده می‌شود که بر زیبایی ظاهری NX می‌افزاید. گفتنی است مدل های این خودرو بسته به تیپ انتخابی از رینگ های 17 یا 18 اینچی بهره می‌برند. مدل های غیر هیبریدی از سیستم اگزوز منحصر به فردی نیز، بهره می‌برند که باعث جذابیت بصری هرچه بیشتر این خودرو می‌شود. وجود کروز کنترل تطبیقی در لکسوس NX، رانندگی روزانه با این خودرو را به کاری لذت بخش برای راننده تبدیل می‌کند. سیستم هشدار برخورد از جلو، سیستم هشدار نقاط کور، سیستم هشدار ترافیک عقب، و سیستم هشدار عبور از خط رانندگی ایمن را برای شما به ارمغان می‌آورد؛ این در حالی است که وجود هشت  کیسه هوا  به صورت استاندارد و بدنه فولادی محکم، از سرنشینان در هنگام تصادف محافظت می‌کند.
    کابین این خودرو برای افرادی که از سایر محصولات این کمپانی استفاده کرده‌اند، کاملا آشنا است. طراحی مشبک کنسول مرکزی و دیگر المان های طراحی این خودرو در دیگر مدل های این خودروساز از جمله IS  سدان نیز، دیده می‌شود. با چرخاندن اهرم گردشی می‌توانید یکی از حالت های رانندگی Eco، نرمال، اسپرت یا اسپرت + را انتخاب کنید. یک پد لمسی نیز که وظیفه موس را در دیگر محصولات لکسوس ایفا می‌کند، کنترل سیستم اطلاعات-سرگرمی Enform را بر عهده دارد. پد لمسی موجود در این خودروی زیبا، نسبت به ضربات وارد شده بر آن واکنش مناسبی از خود نشان می‌دهد و راننده می‌تواند اطلاعات را به صورت دقیق وارد کند؛ درست پشت این قسمت محفظه ای برای نگهداری عینک آفتابی تعبیه شده که در قسمت زیرین آن یک آینه نیز قرار گرفته است؛ گفتنی است، این محفظه به صورت کشویی طراحی شده است. در مجموع می‌توان گفت که کمپانی لکسوس هیچ محدودیتی از نظر تجمل گرایی ندارد.
    صفحه کیلومترشمار با چهار کیلومترشمار عقربه ای، نشانگر میزان سوخت و دمای سیستم خنک کننده، به همراه یک تاکومتر و سرعت سنج، لذتی وصف ناپذیر را به راننده این خوردوی زیبا می‌دهد. نمایشگر TFT قرار گرفته بین دو کیلومترشمار بزرگ، امکان مشاهده اطلاعاتی شامل G-meter و فشار توربو را برای راننده خود فراهم می‌آورد. با وجود ظاهر زیبای کیلومترشمار، ای کاش سرعت سنج قادر به نمایش ارقام جزیی تری بود. چه کسی جرات رانندگی با سرعت 256 کیلومتر بر ساعت با یک کراس اوور دارد؟ یکی دیگر از خصوصیات این زیبای ژاپنی وجود رادیوی ضبطی است که می‌تواند در حالت سکوت، حدود 15 دقیقه موسیقی ضبط کند؛ این سیستم هوشمند، درست همانند سیستم های DVR خانگی عمل می‎کند و پس از قطع یک تماس تلفنی مخل می‌تواند پخش ایستگاه های رادیویی مورد علاقه کاربر را از سر بگیرد.
    به دلیل وجود قابلیت تنظیم صندلی راننده، غربیلک فرمان کاملا راحت در دستان وی قرار دارد؛ همچنین طراحی تلسکوپی با قابلیت خم شدن به بالا و پایین فرمان، موجب فراهم شدن حالت های نشستن متعدد برای راننده می‌شود. از دیگر خصوصیات NX می‌توان به دسترسی راحت راننده به کنسول مرکزی و تمامی ابزارهای موجود روی آن اشاره کرد؛ البته ممکن است استفاده از سیستم HVAC به دلیل قرارگیری آن در ارتفاع بالاتر نسبت به سایر قسمت ها، کمی مشکل باشد. پد زیر آرنجی و کفی صندلی مناسب از دیگر نکات رضایت بخش در این خودرو است. تیپ های F-Sport مجهز به صندلی هایی منحصر به فرد با بالشتک های بیشتر و ضربه گیر می‌باشند و راحتی بسیار مطلوبی را برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد.
    فضای پا و شانه مناسب و احساس راحتی ارمغان NX برای سرنشینان صندلی های عقب خود است؛ اما فضای سر به دلیل وجود سقف شیب دار برای افرادی بلندتر از 1.83 متر بسیار کم و فشرده می‌باشد. تا شدن صندلی های عقب با نسبت 60/40، فضای بار مناسبی را برای این زیبای ژاپنی موجب می‌شود؛ اما برخلاف RX که قابلیت حمل اجسام بزرگ را دارد، NX در حمل اشیایی با اندازه متوسط کاملا مناسب است.
    لکسوس NX مدل 2015 با دو موتور مختلف به خریداران عرضه می‌شود. پیشرانه استاندارد این خودرو یک موتور کاملا جدید چهار سیلندر خطی 2.0 لیتری مجهز به توربوشارژر است و پیشرانه دوم یک موتور چهار سیلندر خطی 2.5 لیتری مجهز به سیستم هیبریدی تویوتا می‌باشد. امکان سفارش خودرو با هر یک از این موتورها، به صورت دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ محرک امکانپذیر می‌باشد.
    پیشرانه چهار سیلندر خطی 2.0 لیتری مجهز به توربوشارژر موتوری کاملا جدید در خط تولید لکسوس محسوب می‌شود و در حقیقت می‌توان گفت که این پیشرانه، نخستین پیشرانه بنزینی مجهز به توربوشارژر در کمپانی لکسوس به شمار می‌رود. خودروساز ژاپنی در اولین گام قصد دارد با استفاده از آخرین تکنولوژی های روز دنیا، عملکرد خودرو را بهبود و مصرف سوخت آن را کاهش دهد. استفاده از سیستم تزریق سوخت مستقیم و چرخه Atkinson ،مصرف سوخت را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. در این پیشرانه، مانیفولد اگزوز که مستقیما درون سرسیلندر قرار گرفته است. توربوشارژر نیز، به سرسیلندر پیچ شده که همین امر، کمترین تاخیر را برای آن به همراه می‌آورد. همچنین در موتور این خودرو شاهد استفاده از اینترکولر آب - خنک نیز، هستیم. سیستم کنترل گازهای خروجی نیز، در دورهای پایین موتور فشار خروجی را کاهش می‌دهد. به لطف موارد ذکر شده موتور 2.0 لیتری مجهز به توربوشارژر این خودرو قادر به تولید نیرویی معادل 235 اسب بخار در دور 5,600 و گشتاوری برابر با 350 نیوتن متر می‌باشد. توربوشارژر در حالت باز بودن کامل دریچه گاز می‌تواند فشاری برابر با 17 psi تولید کند. همچنین گیربکس شش سرعته اتوماتیک کاملا جدید نیز، در تمامی مدل های NX 200t در دسترس می‌باشد.
    تیپ 300h هیبریدی از موتور چهار سیلندر خطی 2.5 لیتری بهره می‌برد که همچنان توانایی خود را به رخ می‌کشد. استفاده از چرخه Atkinson ، مصرف سوخت این پیشرانه را نیز به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد و عملکرد بسیار خوبی را برای آن به ارمغان می‌آورد که مصرف سوخت مناسب ارمغان این پیشرانه برای خودرو است. استفاده از سیستم هیبریدی تویوتا موجب کاهش هر چه بیشتر مصرف سوخت در این زیبای ژاپنی شده است. کمپانی سازنده پک باتری این خودرو را به دو قسمت تقسیم کرده و آنها را در زیر نشیمنگاه صندلی های عقب قرار داده است؛ وزن این باتری حدود 40 کیلوگرم می‌باشد و ترکیب آن با موتور بنزینی قدرتی معادل 194 اسب بخار را به ارمغان می‌آورد. اگرچه، این تیپ عملکرد 200t را ندارد اما کمپانی لکسوس مدعی است که 300h در 9.1 ثانیه به شتاب 0 تا صد کیلومتر بر ساعت دست می‌یابد. امکان سفارش سیستم چهار چرخ محرک برای تیپ های 300h نیز، وجود دارد؛ به جای استفاده از میل گاردان و دیفرانسیل عقب که در سیستم های چهار چرخ محرک تیپ های 200t به کار می‌رود، تیپ 300h از موتور الکتریکی برای به حرکت درآوردن چرخ های عقب استفاده می‌کند. لازم به ذکر است که در این موتور هیچ اتصالات مکانیکی مشاهده نمی‌شود. همچنین سیستم های هیبریدی از گیربکس اختصاصی خود که یک گیربکس متغیر پیوسته  الکتریکی با قابلیت تعویض دنده دستی می‌باشد، بهره می‌برند.  
    در حال حاضر این خودرو توسط شرکت ایرتویا ارائه می گردد و علاقه مندان می توانند با حضور در نمایشگاههای شرکت ایرتویا این خودروی زیبا را از نزدیک مشاهده نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر از آدرس نمایشگاهها، قیمت و شرایط فروش اینجا را کلیک کنید.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو