فونیکسریمکسبهتام

معاون سازمان مالیاتی پاسخ داد

چرایی دریافت مالیات از وام‌گیرندگان خودرو

عصر خودرو- در حالیکه وام ۲۵ میلیونی خودرو با عدم موافقت بانک مرکزی پس از اجرای یک هفته‌ای متوقف شده و هنوز تکلیف تسهیلاتی که بیش از سقف تعیین شده از سوی بانک مرکزی به مشتریان داده شده است روشن نیست، گیرندگان این وام با مشکل تازه مالیات بر ارزش افزوده مواجه شده‌اند، که معاون سازمان امور مالیاتی در این باره توضیحاتی ارائه داد.

چرایی دریافت مالیات از وام‌گیرندگان خودرو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، مالیات بر ارزش افزوده خودرو زمانی که خدمات تسهیلاتی به آن تعلق می گیرد برای کسانی که سراغ لیزینگ‌ها رفته‌اند مسئله تازه‌ای نیست، چرا که این افراد علاوه بر آنکه باید یک بار مالیات بر ارزش افزوده را بابت خرید خودرو پرداخت کنند لازم است برای دریافت «خدمات» تسهیلات نیز یک بار دیگر مالیات بر ارزش افزوده بپردازند.

    این پرداخت دوباره مالیات بر ارزش افزوده یک بار برای «کالا» و بار دیگر برای «خدمات» بارها مورد انتقاد کانون شرکت‌های لیزینگ قرار گرفته و شیروانی، رییس این کانون امیدوار است که در بازبینی قانون مالیات بر ارزش افزوده لیزینگ‌ها نیز مانند بانک‌های مجاز در لیست معافان از مالیات بر ارزش افزوده تسهیلات قرار گیرند.

    اما این بارجریان متفاوت است چراکه طبق قانون فعلی مالیات بر ارزش افزوده بانک ها و موسسات مالی دارای مجوز از سوی بانک مرکزی و مشتریان آن ها از پرداخت مالیات معاف شده‌اند و این یکی از مزایای استفاده از خدمات مجازها برای مشتریان به حساب می‌آید.

    این درحالی‌است که روز گذشته بحث دریافت مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی آن هم بابت دریافت تسهیلات خودرو از بانک‌های مجاز مطرح شد. مشتریانی که به خودروسازان برای ثبت نام خودرو و دریافت وام مراجعه کردند در پیش پرداخت و اقساط خود با مالیات بر ارزش افزوده نیز مواجه شده‌اند.

    معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی  در توضیح مسئله پیش‌آمده با تاکید بر اینکه دریافت هر گونه مالیاتی از تسهیلاتی که بانک‌های مجاز پرداخت می‌کنند غیرقانونی است، به بند 11 ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده استناد کرده و تصریح کرد: مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده 101 قانون مالیات بر ارزش افزوده به سود و تسهیلاتی که موسسات مالی و بانک‌های مجاز به مشتریانشان می‌دهند، تعلق نمی‌گیرد.

    اما طاری‌بخش درتوضیح علت دریافت مالیات 9 درصدی از گیرندگان تسهیلات خودرو تصریح کرد: این مالیات همان مالیات خرید خودرو است و نه مالیات دریافت وام؛ درواقع خریدارانی که از تسهیلات استفاده می‌کنند درست مانند خریداران عادی باید مالیات بر ارزش خرید «کالا» را پرداخت کنند و اگر تحت عنوان مالیات برای دریافت تسهیلات از این افراد مالیات بر ارزش افزوده گرفته می‌شود غیرقانونی است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو