فونیکسریمکسبهتام

پنج «چرا»ی تویوتا برای تولید بهتر

عصر خودرو- تویوتا یک شرکت معمولی تولید خودرو نیست؛ از همان آغاز راه‌اندازی شرکت، اصول و مبانی بکر مدیریتی در شرکت به کار گرفته شد و ثمره این تلاش‌ها را می‌توان در بهره‌وری بالای تولید و کیفیت محصولات این شرکت دید.

پنج «چرا»ی تویوتا برای تولید بهتر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، این اصول از همان زمان آغاز شد که کیشیرو تویودا جوان در کارخانه ریسندگی پدرش ساکیشی تویودا، با ایده گیری استفاده از نوار نقاله، خط مونتاژ تولید موتور گازوئیلی کوچکی را با کمک مهندسان جوان دیگر راه انداخت. پدر کیشیرو معتقد بود، هیچ فرایندی را نمی‌توان کامل نامید و همیشه جایی برای بهبود وجود دارد و همین اندیشه بهبود بود که فرایند کایزن یا بهبود مستمر را در تویوتا نهادینه کرد.
    ماجرای تولد شرکت جدید تولید خودرو در گوشه کوچکی از کارخانه ریسندگی پدر، اندیشه ساده و جمع‌وجور کار کردن و بی‌ریخت و پاش بودن و آراستگی محیط کار را در ذهن و دل کارکنان شرکت جدید جای داد و به این ترتیب شرکت خودروسازی تویوتا، مدل سیستم تولیدی خاص خود را به دنیا عرضه کرد.
    بنیان سیستم تولید تویوتا، فلسفه حذف کامل اتلاف‌هاست؛ کیشیرو معتقد بود، شرایط ایده آل برای تولید وقتی است که ماشین‌آلات و افراد باهم کار کنند تا بدون هیچ‌گونه اتلافی ارزش‌افزوده ایجاد شود.
    اونوتایشی، مهندس جوانی که در سال 1932 به تویوتا پیوست در توسعه اندیشه کایزن در تویوتا نقش مهمی داشت. او با ابداع سیستم کانبان، بُعد دیگری از سیستم تولید تویوتا را عرضه کرد و با دمینگ و ایشیکاوا همکاری نزدیکی داشت.
    تایچی اونو، پیشتاز سیستم تولید تویوتا در دهه 1950، بر این باور بود که بزرگ‌ترین مشکل وقتی است که هیچ‌گونه مشکلی وجود نداشته باشد. او به‌طور مستمر به کارکنان می‌گفت به هر موضوعی که برخورد می‌کنید پنج بار بپرسید «چرا؟» تا بتوانید به ریشه مشکل برسید. مثالی که خود او می‌زد همیشه این بود؛ یک روبات جوشکاری در وسط کار متوقف می‌شود و با این پنج پرسش، ریشه مشکل به دست می‌آید:
    چرا روبات متوقف شد؟
    زیرا مدار آن بیش‌ازحد بار کشید و فیوز سوخت.
    چرا مدار بیش‌ازحد بار کشید؟
    زیرا یاتاقان‌ها به‌خوبی روان کاری نشده بودند.
    چرا یاتاقان‌ها خوب روان کاری نشده بودند؟
    زیرا گردش پمپ روغن ناقص صورت می‌گیرد.
    چرا گردش روغن به‌خوبی صورت نمی‌گیرد؟
    زیرا خروجی آن با آشغال‌های فلزی مسدود شده است.
    چرا خروجی آن مسدود شده است؟
    زیرا فیلتری روی پمپ وجود ندارد.
    بدین ترتیب پاسخ مشکل پیدا می‌شود. گرچه ابداع‌گر اصل پنج «چرا»، ساکیشی تویودا بود، ولی اونو این اصل را توسعه داد. اونو معتقد بود، علت ریشه‌ای مشکلات را کشف کردن، خود عامل و کلید حل مشکلات بعدی است. داده‌ها در تولید مهم است، اما واقعیت مهم‌تر است و پس باید عمیق نگاه کرد و به ریشه رسید.
    برای آشنایی با نماینده تویوتا در ایران اینجا را کلیک کنید.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو