فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۲۹۲»

هزینه‌ سنگین تعلل در حفظ مهم‌ترین اطلاعات سوخت حمل و نقل کشور

عصر خودرو- کاهش شفافیت اطلاعات در حوزه سوخت و حمل و نقل و کاهش توانایی دولت برای مدیریت مطلوب عرضه بنزین در شرایط بحران از جمله هزینه‌های نابودی سامانه هوشمند سوخت بعد از اتمام مهلت استفاده از سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی در پایان آبان ماه است.

هزینه‌ سنگین تعلل در حفظ مهم‌ترین اطلاعات سوخت حمل و نقل کشور
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، با تک نرخی شدن بنزین در خردادماه امسال، انگیزه مردم برای استفاده از کارت سوخت شخصی و در نتیجه، استفاده از این کارت ها در جایگاه ها کاهش یافت زیرا در شرایط جدید، مردم می توانند با استفاده از کارت سوخت جایگاه‌ها سوخت‌گیری کنند و انگیزه ای برای استفاده از کارت سوخت شخصی خود ندارند.

    با تداوم این روند در ماه های اخیر و عدم اتخاذ سازوکارهایی انگیزشی برای حفظ این کارت ها توسط وزارت نفت، استفاده از کارت‌های سوخت شخصی صرفا به گروه اندکی از مردم که هنوز ذخیره سهمیه بنزین 700 تومانی دارند، محدود شد.

    کمتر از یک هفته بعد، یعنی پایان آبان ماه، مهلت مردم برای استفاده از سهمیه های بنزین 700 تومانی باقی مانده در کارت های سوخت خود به اتمام می رسد.

    با از بین رفتن این سهمیه‌ها، بزرگترین سامانه اطلاعاتی کشور در حوزه سوخت و حمل و نقل، در آستانه نابودی قرار می گیرد، زیرا دیگر هیچ کس انگیزه ای برای استفاده از کارت سوخت شخصی ندارد و لذا این کارت‌ها در خانه‌ها بایگانی خواهند شد.

    با این وجود، هم‌چنان وزارت نفت صرفا به خواهش و تمنا از مردم برای استفاده از کارت های سوخت اکتفا کرده است و برنامه مشخصی برای حفظ آن‌ها ندارند. تعلل وزارت نفت در اتخاذ سازوکار مشخص با هدف افزایش انگیزه های مردم برای استفاده از کارت های سوخت در حالی صورت می گیرد که از دست رفتن این سامانه اطلاعاتی هزینه‌های سنگینی به اقتصاد کشور تحمیل می کند که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    الف- کاهش قابل توجه شفافیت اطلاعات در حوزه سوخت و حمل و نقل: وجود کارت سوخت، بازار عرضه و تقاضای بنزین را شفاف کرده است. در نتیجه، این ابزار، مانع مهمی بر سر راه قاچاق بنزین ایجاد نموده و زمینه هدررفت سرمایه های ملی را به حداقل کاهش داده است.

    همچنین کارت سوخت، یک بانک اطلاعاتی به روزی از مشخصات خودروها و موتور سیکلت ها، مالکان آن‌ها و میزان مصرف هر یک برای دولت فراهم کرده است. با از بین رفتن کارت های سوخت، تمامی این اطلاعات ارزشمند که نیازمند به روز رسانی مداوم هستند، از دست خواهد رفت و در این صورت، شرایط برای افزایش قاچاق بنزین فراهم می شود.

    ب- کاهش توانایی دولت برای مدیریت مطلوب مصرف بنزین در شرایط مختلف: تا پیش از سال 86، اطلاعی از وضعیت دقیق مصرف بنزین به تفکیک مصرف کنندگان در دسترس دولت نبود و به همین دلیل، دولت نمی‌توانست سیاست جزئی درباره مصرف بنزین اعمال کند. اما کارت سوخت سطح جدیدی از دانایی سیستماتیک را ایجاد کرد و به دولت این توانایی را داد که بتواند سیاست‌های قیمتی را برای مصارف مختلف، خودروهای مختلف و زمان‌های متفاوت اعمال کند.

    به عبارت دیگر، امکان مدیریت مطلوب در عرضه بنزین با سهمیه بندی آن در بستر کارت سوخت فراهم شد تا در صورت وقوع هرگونه مشکلی در تامین بنزین، عرضه آن بدون ایجاد شرایط بحرانی ادامه یابد. اهمیت این موضوع در شرایط سیاسی امنیتی منطقه برای متولیان امر به خوبی قابل درک است.

    در نتیجه، با از بین رفتن کارت های سوخت، دولت زیر ساخت مربوط به عرضه بنزین در شرایط بحرانی را از دست می دهد و به نوعی خود را در برابر نوسان احتمالی و مشکلات موجود در تولید یا واردات بنزین خلع سلاح می‌کند.

    بنابراین ضروری است مسئولان وزارت نفت با هدف حفظ این سامانه مهم اطلاعاتی کشور، در اسرع وقت سازوکارهای انگیزشی مناسب را برای تداوم استفاده از کارت‌های سوخت توسط مردم اتخاذ کنند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط