فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا «۱۱۹۳»

سهم خودروها از آلودگی صوتی در شهرها

عصر خودرو- ایجاد آلودگی صوتی اگرچه تنها مختص خودروها نیست و عوامل مختلفی در ایجاد آلودگی صوتی در شهرهای بزرگ موثرند اما کارشناسان معتقدند خودروها و وسایل موتوری یکی از عوامل اصلی ایجاد آلودگی صوتی در این شهرها هستند .

سهم خودروها از آلودگی صوتی در شهرها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» ، بر اساس آمارهای ارایه شده  در شهر تهران، سهم انتشار آلودگی صدا توسطموتورسیکلت ها 49 درصد، خودروهای سواری 30 درصد، ماشین های سنگین 20 درصدو اتوبوس های شرکت واحد یک درصد است.
    همچنین مقادیر تراز صدا در بدنه بزرگراه های تهران در روز حدود  70 الی80 دسیبل است که این رقم 15 دسیبل از حد مجاز مناطق مسکونی (55 دسیبل)بالاتر است و 76 درصد مراکز درمانی و 32 درصد مراکز آموزشی دارای آلودگیصوتی بالاتر از حد مجاز و در شرایط بحرانی آلودگی صوتی قرار دارند.
    چندی قبل علی محمد شاعری رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداریتهران با ارایه این آمار و بیان این که آلودگی صوتی در شهر تهران 15 تا25 دسیبل فراتر از حد مجاز است گفت: شهر تهران در شرایط اضطرار آلودگی صوتی قرار دارد.به گفته وی در حال حاضر، بیشترین سهم آلودگی صوتی در کلان شهر تهران ناشی از سیستم حمل و نقل موتوری است به طوری که موتورسیکلتها به میزان 83دسیبل آلودگی صوتی تولید می کنند و این در حالی است که میزان حد مجاز آن77 دسیبل است.
    وی با بیان اینکه 60 درصد وسایل حمل و نقل جادهای را خودروهای سواری دربر میگیرد افزود: در خیابان‏ها و اتوبانهای شهر تهران حدود 50 درصدخودروهای سواری صدایی بالاتر از 81 دسیبل ایجاد میکنند در حالی که استاندارد آلودگی صوتی برای خودروهای سواری 74 دسیبل است.
    آلودگی های صوتی در شهرها می تواند بر سلامت شهروندان اثرات منفی داشتهباشد  آنگونه که کارشناسان می گویند آلودگی صوتی فشار خون و ضربان قلب را بالا می برد و به مرور زمان باعث استرس می شود.همچنین آلودگی صوتی می تواند سبب کاهش شنوایی شده  و با توجه به سن افراد کری دائمی یا موقتی نیز ایجاد کند.
    علاوه بر این به گفته کارشناسان آلودگی صوتی ممکن است اختلالات خواب رابه همراه داشته باشد . آلودگی صوتی همچنین بررشد کودکان نیز تاثیر گذار است .با توجه به این نکات است که مقابله با آلودگی صوتی اهمیت بیشتری می یابد.با به کارگیری راهکار های مختلف  خصوصا در محیط شهری و بهره گیری ازتجهیزات و امکانات فنی برای کاهش آلودگی صوتی می توان با آن مقابله کرد.
    قربانعلی محمد پور کارشناس محیط زیست با اشاره به این موضوع  می گوید : گاهی این آلودگی ناشی از فرهنگ شهرنشینی شهروندان است . مثل به صدا در آوردن بوق به نشانه باز کردن درب منزل  از سوی اهالی خانه و یا بدرقه مهمانان شبانه به داخل کوچه وگاهی فعالیت بی وقت کارگران ساختمانی در هر ساعت روز و یا شب و گاهی کار در روزهای تعطیل که می توان از طریق راه حل های فنی و بالا بردن آگاهی مردم
    در رفتارهای اجتماعی و رشد فرهنگی ، آلودگی صوتی را کاهش داد.
    علی محمد شاعری رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران  نیزدرباره  راهکارهای کاهش آلودگی صوتی می گوید : به منظور مدیریت و کنترل آلودگی صوتی، راهکارها و روش‏های فنی و مدیریتی مختلفی وجود دارد که ازآن جمله می توان به نوسازی و جایگزین کردن خودروهای فرسوده ، جلوگیری ازتردد خودروهای سنگین غیر استاندارد و با آلودگی صوتی غیر مجاز درخیابان‏ها به هنگام شب،استفاده از پوشش گیاهی مناسب اشاره کرد.وی معتقد است: کنترل تولید آلودگی صدای ناشی از فعالیتهای صنعتی ، عمرانیو خدماتی، ، گسترش شبکه پایش آلودگی صوت و ارائه هشدارهای لازم، افزایشاطلاع و آگاهی شهروندان به منظور کنترل، کاهش و مقابله با آلودگی صوتی،الزام به رعایت مبحث 19 در ساخت و سازها و منوط نمودن پایان کار به رعایتاستانداردهای آلایندگی صوتی از دیگر راهکارهای کاهش آلودگی صوتی درشهرهاست.
     

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو