فونیکسریمکسبهتام

‌‌نحوه محاسبه نرخ‌های جدید

نرخ بلیت اتوبوس‌‌‌ برای‌‌ ایام اربعین‌ بیش از ۱۰۰درصد افزایش یافت

عصر خودرو- با توجه به افزایش تقاضا در ایام اربعین، نرخ کرایه اتوبوس‌ها برای این ایام در مسیر‌‌های اهواز و ایلام از روز آینده بیش از ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد تا طبق ادعای برخی مسئولان، هزینه ترددهای یکسر خالی‌ ناوگان جبران شود‌.

نرخ بلیت اتوبوس‌‌‌ برای‌‌ ایام اربعین‌ بیش از ۱۰۰درصد افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس،  با نزدیک شدن به ایام اربعین و اجتماع میلیونی زائران ایرانی اباعبدالله در کشور عراق، نرخ بلیت اتوبوس‌ها هم افزایش یافت.

    سال گذشته نیز زائران اباعبدالله برای استفاده از ناوگان جاده‌ای در ایام اربعین، با مشکلات زیادی در تأمین ناوگان و البته تهیه بلیت مواجه شدند؛ بازار سیاه بلیت اتوبوس بسیار داغ بود و رانندگان و شرکت‌‌ها تا جایی که سمبه‌شان زور داشت، نرخ بلیت‌ها را افزایش دادند و در این ایام خوب از مردمِ در راه مانده، پول گرفتند.

    پس از این اتفاقات و بروز بازار سیاه بلیت بود که مقرر شد در ستادی که در وزارت کشور تشکیل می‌شود، در کنار پیگیری همه مسائل مربوط به زائران اربعین حسینی، موضوع نظارت بر نرخ‌‌های ناوگان هم در دستور کار باشد و‌ بلیت با نرخ‌‌های کنترل‌شده ارائه شود.

    چندی پیش بود که رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره تأمین ناوگان و نظارت بر نرخ‌‌های بلیت به فارس گفت:‌ در 10 ماه گذشته فعالیت‌های زیر‌بنایی برای ارائه خدمات به زائران اربعین انجام شد‌ که عمده کارها در وزارت راه و شهرسازی بوده است.

    بنا به گفته داود کشاورزیان‌ مرزهای چذابه،‌ شلمچه و مهران ترمیم شده است ضمن آنکه گیت‌ها و سرویس‌های بهداشتی افزایش یافته است، همچنین با شرکت‌های تعاونی هماهنگ کرده‌ایم که در ایام اربعین درگیر دیگر مسیرها نشوند و تمرکز خود را به جابه‌جایی مسافران اربعین قرار دهند.

    وی درباره تأمین ناوگان هم به خبرنگار فارس گفت:‌ برنامه ریزی ناوگان نمی‌تواند بر مبنای تقاضایی چند روزه باشد و قطعاً نمی ‌توان هر مقدار نوسان را با ناوگان موجود پوشش داد؛ ما همه تلاش خود را برای تسهیل جابه‌جایی زائران کربلا در اربعین انجام می‌دهیم اما تضمینی برای ارائه خدمات نداریم، البته برای تأمین ناوگان تلاش می‌کنیم از ناوگان دولتی و ناوگان شهرداری‌ها نیز استفاده کنیم‌ ضمن آنکه مقرر شده است ناوگان نیروهای مسلح را نیز برای این ایام به کار ببریم.

    معاون وزیر راه و‌ شهرسازی درباره نرخ‌‌های کرایه ناوگان برای این ایام هم  تأکید کرد: ‌باید نرخ حمل با اتوبوس از مرزها به شهرها و مقاصد زائران شفاف، مصوب و در توقف‌گاه‌ها در معرض دید زائران باشد.

    بنابراین گزارش در جلسه‌ای که اخیراً انجمن‌‌های حمل و نقل مسافری جاده‌ای با رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاد‌ه‌ای داشتند، طبق اعلام رؤسای تشکل‌های صنفی حمل و نقل مسافر، برای ایام اربعین حسینی‌براساس دستورالعمل‌های ابلاغی به آنها، نرخ حمل مسافر از مرزها‌ به منظور جبران تردد یکسر خالی‌ پیشنهاد داده شد بدین مضمون که کرایه اتوبوس‌ها‌، به میزان سرجمع نرخ رفت و برگشت و با اندکی فراتر از آن باشد که با موافقت سازمان راهداری اعمال می‌شود.

    در جلسه‌ای که اخیراً انجمن‌‌های حمل و نقل مسافری جاده‌ای با رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاد‌ه‌ای داشتند، مصوب شد‌ رقم ثابت نرخ به شکل مناسب اعلام و در تابلوهای اطلاع رسانی در توقفگاه‌های پیش‌بینی شده برای توقف اتوبوس‌های آماده جابه‌جایی زائران در مرزها، نصب شود ضمن آنکه انجمن‌‌ها و تشکل‌ها نیز بر حسن اجرای آن، نظارت کامل داشته باشند‌.

    در همین جلسه همچنین رؤسای تشکل‌های صنفی حمل و نقل مسافر با استناد به تجارب اربعین سال گذشته، خواستار تمهیداتی برای پیش‌بینی راننده کمکی و مساعدت و همکاری لازم از سوی پلیس راه و ساماندهی وضعیت ترافیک راه‌ها برای انتقال سریع زائران به شهرها شدند.

    بنابراین گزارش از دیگر جزئیات این جلسه و تصویب نرخ کرایه اتوبوس‌های برای ایام اربعین از دفتر حمل مسافر سازمان راهداری به جایی نرسید و مدیران این مجموعه اعلام کردند که درباره نرخ‌‌های بلیت اتوبوس برای ایام اربعین اصلاً صحبت نمی‌کنند و این موضوع در حیطه اختیارات مدیرکل روابط عمومی وزارت کشور است.

     یکی از ‌وظایف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل جاده‌ای، ‌نظارت بر نرخ‌های بلیت ناوگان جاده‌ای و جلوگیری از ایجاد بازار سیاه بلیت است؛‌ قطعاً در بازار رقابتی نرخ‌‌های بلیت سقف و کف خواهد داشت و شرکت‌‌ها اجازه ندارند بلیت را با نرخ خارج از سقف تعیین شده به مسافران بفروشند و نظارت در این حوزه بر عهده سازمان راهداری است.

    به هر حال نرخ‌‌های بلیت اتوبوس برای ایام اربعین در راستای جبران تردد یکسر خالی افزایش یافت و افزایش آن طبق فرمول: نرخ بلیت رفت + نرخ بلیت برگشت + درصدی افزایش، انجام شده است.

    از ابتدای آذرماه‌ با مجوز سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، نرخ بلیت اتوبوس به مقاصد استان‌های ایلام و خوزستان بیش از دو برابر می‌شود، طبق معمول و نظیر دیگر ایام پیک (نوروز) این اقدام به دلیل تردد یک سر خالی اتوبوس‌ها انجام می‌شود و پس از اربعین حسینی قیمت‌ها به نرخ‌های قبلی بازمی‌گردد.

    امیدواریم با نظارت‌‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شرکت‌ها و رانندگان با افزایش منطقی نرخ بلیت و جلوگیری از سوء استفاده مالی از زائران اباعبدالله، خدمات مناسبی را در این ایام به زائران ارائه دهند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو