فونیکسریمکسبهتام

روزشمار فرصت قانونی آغاز شد

توقیف موتورسیکلت‌های فاقدپلاک

عصر خودرو- فرمانده انتظامی شهرستان کرمان با اشاره به اجرای طرح ساماندهی موتورسیکلت در کرمان گفت: موتورسیکلت هایی که دارای پلاک ملی نبوده و پلاک آنها مخدوش باشند توقیف می شوند.

توقیف موتورسیکلت‌های فاقدپلاک
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، عدم انتقال مالکیت موتورسیکلت‌ها بعد از خرید و فروش می‌تواند مشکلات جدی را برای افراد و جامعه به همراه داشته باشد که پلیس راهنمایی و رانندگی برای جلوگیری از این بروز این مشکلات طرح ساماندهی موتورسیکلت‌ها را در دستور کار قرار داده و با اجرای آن و استعلام وضعیت موتورسیکلت‌ها وسایل نقلیه از این دست را که دچار مشکلات قانونی باشد شناسایی و توقیف می‌کند.

    براساس گفته‌های فرمانده انتظامی شهرستان کرمان اطلاع رسانی در این خصوص از مهرماه آغاز شد و فرصتی دو ماهه به راکبان موتورسیکلت‌ها برای انجام اقدامات قانونی لازم داده شده است، اما این بازه زمانی تعیین شده در روزهای پایانی خود بوده و تنها یک هفته زمان برای اقدام باقی مانده است. به منظور تبیین ابعاد طرح ساماندهی موتورسیکلت‌ها با سرهنگ عبدالعلی روانبخش به گفتگو نشستیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

    *وضعیت خرید، فروش و مالکیت موتورسیکلت‌ها در کرمان چگونه است؟

    چندین سال است که بحث پلاک ملی برای موتورسیکلت‌ها مطرح شده و صاحبان این وسایل نقلیه باید در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند. در حال حاضر عمده موتورسیکلت‌ها دارای پلاک ملی هستند، اما برخی نابسامانی‌ها در این خصوص باعث ایجاد مشکلاتی در بحث جرائم، تصادفات راهنمایی و رانندگی و مزاحمت‌های سطح شهر شده است.

    برخی موتورسیکلت‌ها فاقد پلاک ملی بوده یا دارای پلاک‌های مخدوش هستند و گاهی افراد از پلاک‌هایی که قابل رویت برای پلیس نیست، استفاده می‌کنند.

    یکی از مواردی که با آن مواجه هستیم این است که موتورسیکلت دارای پلاک ملی بوده اما بعد از خرید و فروش‌های متعدد اقدامی برای انتقال مالکیت به صاحب اصلی صورت نگرفته که این امر منجر به مشکلات متعددی شده است.

    بارها مشاهده شده که بعد از وقوع جرم توسط راکبان موتورسیکلت به ویژه در بحث تصادفات و جرائم مهم، فرد خاطی متواری شده و فرد شاکی؛ پلاک موتور سیکلت را برداشته است اما پس از پی گیری موضوع متوجه شده‌ایم که موتورسیکلت فروخته شده و مشکلاتی را برای فردی که سند به نام اوست به وجود آورده است.

    *چه اقداماتی برای ساماندهی وضعیت موتورسیکلت‌ها در کرمان صورت گرفته است؟

    با توجه به وضعیت موجود و برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی اجرای طرح ساماندهی موتورسیکلت‌ها در دستور کار قرار گرفته و براساس آن پلاک ملی این وسایل نقلیه در سیستم راهور باید به نام شخص استفاده کننده باشد.

    مشخص نبودن وضعیت پلاک باعث جرائمی شده است، عمده تصادفات در حوزه موتور سیکلت ها رخ می‌دهد که با اجرای این طرح می‌توان این آمار را کاهش داد.

    *وضعیت فرهنگ استفاده از موتورسیکلت در کرمان چگونه است؟

    فرهنگ استفاده از موتورسیکلت و خودرو در بحث عبور و مرور در کرمان نسبت به سال‌های گذشته ارتقاء پیدا کرده و با بهبود شرایط انتظارات مردم نیز افزایش پیدا کرده است و طبیعی است که امنیت هر چه پایدارتر شود سطح انتظارات نیز بالاتر برود.

    تعیین وضعیت پلاک موتورسیکلت‌ها عاملی بازدارنده از بروز تخلفات است. پلیس نیز اقداماتی را برای افزایش فرهنگ ترافیک در جامعه انجام داده است.

    *چه اقدام عملیاتی برای تعیین وضعیت موتورسیکلت‌ها در حال انجام است؟

    اطلاع رسانی در خصوص طرح ساماندهی موتورسیکلت‌ها از هفتم مهرماه آغاز و فرصتی دو ماهه برای مراجعه صاحبان موتورسیکلت‌ها به مراکز تعویض پلاک تعیین شد. این طرح از 20 مهر ماه به مرحله اجرا در آمد و مردم تا 20 آذر می‌توانند برای انجام اقدامات قانونی به این مراکز مراجعه کنند.

    تمامی موتورسیکلت‌ها از هفته آینده استعلام و چنانچه به نام شخص استفاده کننده نشده باشند توقیف می‌شود، نظارت در فروشگاه‌ها نیز از طریق امکان عمومی انجام می‌شود.

    در حوزه خودرو روزانه حدود 500 دستگاه خودرو از طریق نظارت تصویری و گشت‌های انتظامی در سطح شهر استعلام و به مشکلات رسیدگی می‌شود.

    *افرادی که از صاحب اولیه موتورسیکلت اطلاعی ندارند از چه طریق می‌توانند مشکل خود را حل کنند و آیا مسئله بیمه در طرح ساماندهی موتورسیکلت‌ها دیده شده است؟

    نام صاحب اولیه موتورسیکلت‌ها در سیستم ناجا وجود دارد و افراد می‌توانند با استعلام از راهنمایی و رانندگی مالک اولیه را شناسایی و مشکل خود را حل کنند.

    بیمه در بحث تعویض پلاک اجباری بوده و این قانون به نفع شخص است. بیمه به نفع مالک وسیله نقلیه بوده چرا که در جریان تصادفات گاهی افراد متحمل هزینه‌های گزافی می‌شود که بیمه در این خصوص بسیار مشکل گشاست.

    عمر قانونی مصوب شده برای موتورسیکلت‌ها 10 سال است و بیش از این مدت از رده خارج بوده و پلاک نمی‌شود.

    *وضعیت موتورسیکلت‌های دچار مشکل قانونی که در طرح ساماندهی شرکت نمی‌کنند چگونه خواهد شد؟

    از شهروندان می‌خواهیم که در یک هفته باقیمانده تا زمان اتمام طرح در این خصوص اقدام کنند و موتورسکیلت افرادی که برای تعویض پلاک مراجعه نکنند حتی اگر پارک هم باشد توقیف شده و تا زمان انجام اقدامات قانونی به پارکینگ منتقل می‌شود.

    استعلام تمامی موتورسیکلت‌ها گرفته می‌شود و هیچ موتورسیکلتی نباید مخدوش یا غیرقابل رویت باشد و حتماً باید به نام شخص استفاده کننده و صاحب اصلی باشد.

    تعداد موتورهایی که قابل شناسایی نیستند بالا بوده و اگر مردم در اجرای این طرح همکاری کنند می‌توان ساماندهی خوبی را انجام داد. طرح ساماندهی موتورسیکلت‌ها براساس اتفاقاتی رخ داده است پایه ریزی شد.

    *واگذاری موتورسیکلت بدون انتقال مالکیت چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

    بسیاری از جرائم دارای شاکی خصوصی هستند و فرد شاکی با ارائه شماره پلاک خواستار پی گیری می‌شود که پلیس نیز براساس قانون به سراغ صاحب موتورسیکلت می‌رود و فرد ادعا می‌کند که موتورسیکلت را فروخته است.

    در چنین شرایطی صاحب موتورسیکلت تا زمان اثبات ادعایش و پیدا شدن نفر بعد متحمل مشکلات بسیاری می‌شود و گاهی حتی حکم دستگیری فرد صادر می‌شود بنابراین افراد باید خیلی مراقب بوده و در زمان خرید و فروش موتورسیکلت مالکیت آن را به نام صاحب جدیدش منتقل کنند.

    با اجرای این طرح بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود، توصیه می‌شود فروشگاه‌های عرضه موتورسیکلت و افرادی که قصد فروش دارند یا موتورسیکلت به نام خودشان نیست، حتماً با مراجعه به مرکز تعویض پلاک اقدامات قانونی را انجام دهند و تا زمان انجام اقدامات قانونی از این وسیله نقلیه استفاده نکنند.

    *این طرح هزینه‌های برای افراد به همراه دارد؟

    این طرح هزینه چندانی برای افراد به همراه ندارد و سعی شده با هماهنگی پلیس راهور در این خصوص به مردم کمک شود.

    خوشبختانه هر زمان در اجرای طرحی نیاز به مشارکت مردم بوده شهروندان نقش خود را به خوبی انجام داده‌اند و یقیین داریم در این خصوص نیز شاهد یاری مردم خواهیم بود. امیدواریم با اجرای این طرح ساماندهی موتورسیکلت‌ها در یک بازه زمانی به سرانجام رسیده و همه از منافع آن بهره مند می‌شوند.

    ساماندهی موتورسیکلت‌ها عاملی بازدارند در تصادفات راهور بوده و می‌تواند در تأمین امنیت شهر نیز بسیار تأثیرگذار است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو