فونیکسریمکسبهتام

جریمه خودروسازان بزرگ جهان در روزهای اخیر

فیات و جنرال موتورز جریمه دادند؛ بنز به دادگاه رفت

عصر خودرو- خودرو در بازارهای بین‌المللی همچنان روزهای پرخبری را می‌گذراند. علاوه بر خبر ورود مدل‌های جدید خودرویی به بازار، جریمه‌های خودروسازان بزرگ هم در صدر خبرهایی است که در چند روز گذشته بر خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفته است.

فیات و جنرال موتورز جریمه دادند؛ بنز به دادگاه رفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، در این گزارش به بررسی آخرین جریمه‌های خودروسازان در بازار بین‌الملل می‌پردازیم.

    فولکس واگن خسارت نمی‌دهد
    خسارت‌های پرداختی فولکس واگن همچنان ادامه دارد اما این‌بار تحقیقات فولکس واگن نشان داده مشکل آلایندگی دی اکسید کربنی که در ابتدا اعلام شده بود و در 800هزار خودروی این شرکت وجود دارد، به شمار کمتری از خودروهایش محدود است. بر همین اساس فولکس واگن اعلام کرده که دیگر لازم نیست 2میلیارد یورو (2/18میلیارد دلار) برای مسئله آلایندگی خودروهای بنزینی که ماه گذشته مطرح شده بود، اختصاص دهد. این خودروساز آلمانی در نوامبر اعلام کرده بود به احتمال زیاد اطلاعات نادرستی درباره میزان آلایندگی دی اکسید کربن و مصرف سوخت حدود 800 هزار خودروی بنزینی فراهم شده است. این خبر بحرانی که در پی اقرار این شرکت به تقلب در آزمون‌های آلایندگی خودروهای دیزلی در امریکا ایجاد شده بود را عمیق‌تر کرد اما اکنون تحقیقات این شرکت نشان داده که حدود 36هزار خودروی بنزینی چنین مشکلی دارند.
    این خبر خیال مدیران فولکس واگن را اندکی آسوده کرد و باعث شد ارزش سهام این شرکت 6/2درصد صعود کرده و به 131/75 یورو برسد اما این خودروساز هنوز مشخص نکرده چگونه 11میلیون خودروی دیزلی به نرم‌افزاری مجهز شده‌اند که میزان آلایندگی اکسید نیتروژن آنها را کمتر از سطح واقعی نشان می‌دهد. سازمان حفظ محیط‌زیست امریکا در سپتامبر اعلام کرد، شماری از خودروهای دیزلی فولکس واگن و آئودی برای دستکاری نتایج آزمون‌های آلایندگی، از یک نرم‌افزار غیرقانونی استفاده کرده‌اند.
    هیات نظارتی فولکس واگن در نشست اخیر خود که آخرین نشست سال جاری بود، تغییرات جدیدی را اعلام کرد. به موجب این تغییرات، فرانسیسکو خاویر گارسیا سانس مسئول نظارت بر موضوع دیزل شده و همچنان مدیر تدارکات در هیات‌مدیره فولکس واگن باقی خواهد بود. فرانک ولش، مهندس ارشد در شرکت خودروسازی اشکودای جمهوری چک، مدیر توسعه فنی در نشان(برند) فولکس واگن و رالف برنداشتاتر، مسئول تدارکات در واحد خودروهای سواری فولکس واگن شد که بزرگترین واحد این گروه خودروسازی از نظر میزان فروش و درآمد است.
    جریمه 70 میلیون دلاری فیات کرایسلر
    اگر چه فولکس واگن از پرداخت جریمه درباره ادعای آلایندگی خودروهای بنزینی فولکس جان سالم به در برد اما فیات کرایسلر نتوانست از سد تحقیقات امریکا درباره کوتاهی این خودروساز در افشای گزارش‌های کشته‌ها و مصدومان تصادف‌های خودروهایش بگذرد. بر همین اساس فیات کرایسلر موافقت کرد برای پایان دادن به تحقیقات امریکا درباره کوتاهی این خودروساز در افشای گزارش‌های کشته‌ها و مصدومان تصادف‌های خودروهایش، 70 میلیون دلار جریمه پرداخت کند.
    این خودروساز ایتالیایی ـ امریکایی در سپتامبر اذعان کرد که شماری از گزارش‌هایی که با یک قانون تصویب شده در سال 2000میلادی باید به سازمان ملی ایمنی ترافیک آزادراه امریکا تسلیم می‌کرد را ارائه نکرده است. فیات کرایسلر اوایل سال جاری به سازمان ملی ایمنی ترافیک آزادراه امریکا اعلام کرده بود، نرم‌افزار استخراج‌کننده اطلاعات از پایگاه داده این شرکت برای ارسال به این رگولاتور امریکایی مشکل دارد و در نتیجه گزارش‌های اندکی درباره کشته‌ها و مصدومان تصادف‌ها ارسال شده و این به معنای تعمد فیات کرایسلر برای پنهان کردن گزارش‌ها و نشان‌دهنده کوتاهی این رگولاتور برای کشف مشکلات ایمنی نبوده است. فیات کرایسلر در ژوئیه هم در توافق جداگانه دیگری با سازمان ملی ایمنی ترافیک آزادراه امریکا موافقت کرد، 105میلیون دلار جریمه به دلیل تاخیر در فراخوان 11میلیون خودرو پرداخت کند.
    بر اساس گزارش رویترز، فیات کرایسلر با این توافق با کنترل عملکردش در فراخوان‌ها به مدت 3سال موافقت کرد و در اکتبر سازمان ملی ایمنی ترافیک آزادراه امریکا رادنی اسلیتر، وزیر سابق حمل‌ونقل امریکا را به عنوان ناظر مستقل برای این خودروساز انتخاب کرد. سازمان ملی ایمنی ترافیک آزادراه امریکا که نظارت بر ایمنی خودروها را برعهده دارد، از سوی کنگره و بازرسان دولت به دلیل کوتاهی در اجرای قوانین ایمنی مورد انتقاد شدید قرار گرفته و از آن زمان نظارت بر خودروسازان را تشدید کرده و جریمه اخیر فیات کرایسلر هم در این زمینه صادر شده است. این سازمان ماه گذشته شرکت ژاپنی تاکاتا را به دلیل کوتاهی در افشای اطلاعات قطعات معیوب به کار رفته در میلیون‌ها ایربگ، 70میلیون دلار جریمه کرد.
    هوندا موتور برای کوتاهی در افشای بیش از 1700مورد گزارش مربوط به کشته‌ها و مصدومان تصادف‌های 11 سال گذشته، در ژانویه از سوی این سازمان به پرداخت 70میلیون دلار جریمه محکوم شد که بزرگترین جریمه ایمنی خودروی صادر شده در تاریخ امریکا در آن زمان بود. همچنین شماری از شرکت‌های کوچکتر شامل فراری و تریامف موتورسیکلت به دلیل رعایت نکردن قانون یادشده و ندادن گزارش‌های هشدار اولیه جریمه شده‌اند. کنگره امریکا پس از اینکه بیش از 270نفر در تصادفات خودروهای فورد اکسپلورر که تایر معیوب داشتند کشته شدند، قانونی را در سال 2000میلادی تصویب کرد که براساس آن خودروسازان ملزم به ارائه گزارش‌های هشدار اولیه هستند.
    جنرال موتورز 600 میلیون دلار خسارت می‌دهد
    جنرال موتورز هم حدود 600 میلیون دلار برای جبران خسارت قربانیان سوئیچ معیوب پرداخت خواهد کرد که کمتر از میزان مورد پیش‌بینی این خودروساز امریکایی است. صندوق مستقلی که از سوی جنرال موتورز برای پرداخت خسارت قربانیان تصادفات مربوط به سوئیچ احتراق معیوب تشکیل شده، پرداخت 594/5 میلیون دلار به قربانیان این مشکل ایمنی را تصویب کرد.
    کنت فاینبرگ، وکیل معروف که ریاست این صندوق را برعهده دارد، در یک گزارش نهایی اعلام کرد 124نفر در تصادفات مربوط به سوئیچ‌های معیوب خودروهای کوچک جنرال موتورز کشته شده و 275 نفر هم دچار صدمات جدی شده‌اند. این صندوق در پی فشارهای حقوقی و سیاسی که جنرال موتورز به دلیل کوتاهی از افشای این مشکل با آنها روبه‌رو شده بود، از سوی ماری باررا، مدیرعامل این خودروساز برای جبران خسارت مشتریانی تشکیل شد که بسیاری از آنها پیش از ورشکستگی سال 2009میلادی این خودروساز، خودروهای شورولت کبالت و سایر مدل‌های کامپکت را خریداری کرده بودند.
    با این همه به دلیل اینکه جنرال موتورز به واسطه سازماندهی دوباره فعالیتش، خود را از برعهده گرفتن مسئولیت‌های حقوقی مربوط به این محصولات مبرا کرد، از شکایت‌های پرداخت خسارت مصون ماند و ممکن است مجبور نباشد به شاکیانی که پیش از اعلام ورشکستگی این خودروساز در سال 2009میلادی متحمل خسارت شده‌اند، پولی پرداخت کند. بسیاری از شاکیان تلاش ناموفقی داشتند تا مصونیتی که این شرکت توسط قانون حمایت در برابر ورشکستگی به‌دست آورده بود را بشکنند و از جنرال موتورز برای خسارت‌هایی که زیرپوشش صندوق فاینبرگ قرار نمی‌گرفت شکایت کنند.
    علاوه بر 594میلیون دلاری که تیم مورد سرپرستی فاینبرگ اجازه یافت پرداخت کند، جنرال موتورز موافقت کرد 900میلیون دلار به وزارت دادگستری برای پایان دادن به تحقیقات درباره خلاف‌های این شرکت پرداخت کند. جنرال موتورز برای اصلاح سوئیچ‌های معیوب برای 2میلیون و 590 هزار خودرو فراخوان داده است. سوئیچ‌های معیوب ممکن است از وضعیت روشن خارج شده و با غیرفعال شدن باعث خاموش شدن موتور و از کار افتادن فرمان، ترمز و ایربگ‌های خودرو شوند. براساس تحقیقاتی که در سال 2014م به درخواست جنرال موتورز انجام شد، مهندسان و وکلای این خودروساز سال‌ها پیش از اعلام فراخوان سوئیچ معیوب، از این مشکل مطلع بودند. پس از انتشار این گزارش، 15 نفر از کارمندان جنرال موتورز اخراج شدند. بر اساس گزارش بلومبرگ، از زمان انجام این فراخوان، جنرال موتورز سیستم دقیقی را برای شناسایی مشکلات کیفیت خودرو و اعلام زودتر فراخوان‌ها به اجرا گذاشته است.
    اتحادیه اروپا بنز را به دادگاه کشاند
    اتحادیه اروپا نیز آلمان را به دلیل اقدام نکردن در زمینه جلوگیری از استفاده گاز آلاینده در کولرهای خودروهای بنز به دادگاه فراخواند. دلیل این اقدام اتحادیه اروپا علیه بزرگترین عضو خود، جلوگیری دولت آلمان در استفاده بنز از گازهای آلاینده هوا و اتمسفر در کولرهای تولیدی این شرکت اعلام شده است. این اقدام تنها چند ماه پس از رسوایی شرکت فولکس‌واگن آلمان و
    لو رفتن دور زدن آزمون‌های آلایندگی خودروها در خودروهای تولیدی این شرکت انجام‌شده است. بنز اعلام کرده از سال آینده استفاده از گازهای مورد تایید اتحادیه اروپا را آغاز خواهد کرد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو