فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا «۱۲۳۵»

شهرهای شمالی چین آلوده ترین نقاط جهان لقب گرفت

عصر خودرو- سازمان هواشناسی چین پس از انجام بررسی های آماری در خصوص وضعیت آلودگی هوا، شهرها و استان های شمالی این کشور را به عنوان آلوده ترین نقاط جهان به لحاظ وجود آلاینده های سمی و خطرناک معرفی کرد.

شهرهای شمالی چین آلوده ترین نقاط جهان لقب گرفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایرنا، در گزارشی که اخیرا از سوی این سازمان منتشر شده نشان می دهد که در بیش از 10 شهر در استان ها و مناطق یاد شده، آلودگی در 20 روز گذشته بعضا بیش از 1000 میکروگرم در هر متر مکعب بوده است.
    سطح آلودگی در مناطق شمالی چین تا اندازه ای بالا رفته که بارها سازمان هواشناسی مجبور به استفاده از هشدارهای مختلف از جمله هشدار قرمز - بالاترین مرز خطر - شده است.
    بخصوص در ماه گذشته میلادی این مناطق آلوده ترین روزهای خود را در طول سال های اخیر سپری کردند و ابرهایی از آلودگی و مه سمی و سنگین به همراه دود و غبار استان ها و شهرهای شمالی چین را در بر گرفت.
    تنها در یک هفته گذشته دو بار آلودگی سنگین در این مناطق از جمله در شهر پکن پایتخت چین گزارش شده و هزاران بار از طریق پیام های اینترنتی و تلفن های همراه از مردم خواسته شده بدون ماسک به خیابان ها نروند.
    در حالی که شاخص هوای پاک حدود 25 میکروگرم در هر متر مکعب است، در ماه نوامبر امسال (آبان - آذر) این میزان تا 39 درصد در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته افزایش یافته است.
    یکی از بدترین وضعیت های هوایی در شهر «شن یانگ» در استان «لیائونینگ» در شمال شرق چین گزارش شده و سازمان هواشناسی این کشور اعلام کرده است که بدترین هوا در میان 74 شهر چین در این شهر بوده است.
    استان های «خه لونگ جیانگ» و «جی لین» در شمال شرقی چین از جمله 10 استان برتر در زمینه آلودگی شناخته شده اند.
    این در شرایطی است که آمارهای سازمان هواشناسی از وضعیت آلودگی، لرزه بر اندام ساکنان شهرهای شمالی می اندازد تا جایی که در ماه گذشته میلادی ضخامت آلودگی در شهر صنعتی «شن یانگ» به 1400 میکروگرم در هر متر مکعب رسید در صورتی که حد مجاز هوای نسبتا خوب در چین 75 میکروگرم در هر متر مکعب است.
    ماه گذشته میلادی آلودگی شهر پکن نیز در برخی روزها از مرز 950 میکروگرم در هر متر مکعب فراتر رفت و به دنبال آن در روزهای نخست ماه جاری میلادی (آبان - آذر) دولت به دلیل بازگشت آلودگی و آلاینده ها سه روز تمامی مدارس پایتخت و 2 هزار و اندی کارخانه را تعطیل کرد.
    آمار نشان می دهد که در یک ماه گذشته شهرهای شمالی چین از جمله «پکن» و «تیان جین» که از بنادر مهم تجاری کشور است بیشتر از 15 روز را آلوده بوده اند و مردم بتدریج با آسمان آبی وداع کرده اند.
    عبارت «خداحافظ آسمان آبی» بتدریج در میان مردم مناطق شمالی چین جا افتاده است و مردم هر روز اخبار مربوط به آلودگی را در صدر اخبار مهم و حساس کشور در رسانه ها پیگیری می کنند.
    گسترش آلودگی در این کشور به حدی است که فقط در ماه گذشته میلادی و در روزهایی از ماه جاری میلادی، مه سنگین سمی و آلودگی بسیار بالا، فضای بیش از 70 شهر چین به وسعتی در حدود 530 هزار کیلومتر مربع را که در حدود وسعت کشور فرانسه است، فرا گرفت.
    در حالی که بسیاری گمان می کنند خودروها عامل اصلی آلودگی شهرهای چین هستند وزارت حفاظت از محیط زیست اعلام کرده است که استفاده بی رویه از سوخت زغال سنگ بزرگترین منبع آلودگی در زمستان است که برای گرما دهی از آن استفاده می شود.
    نمودار آلودگی هم نشان می دهد که شاخص هوا در ماه نوامبر (آبان - آذر) در شهرهای شمالی چین به طور میانگین روزانه بالاتر از 118 میکروگرم در هر متر مکعب بوده که 39 درصد از دوره مشابه سال گذشته بالاتر بوده است.
    با وجود این سطح بالا از آلایندگی و مشکلات آب و هوایی برای میلیون ها نفر از ساکنان شهرهای مختلف چین بخصوص در شمال این کشور که پکن پایتخت نیز در این بخش واقع است، به جز اعلام تصمیماتی چون تعطیلی مدارس و کارخانه ها و بستن آلوده کننده ها که به اطلاع مردم رسیده است، موردی که همواره در پس این اقدامات به عیان دیده شده؛ پوششی وسیع از آلودگی و مه سنگین مسموم در دهها شهر چین علی الخصوص در نواحی شمالی است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط