فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۲۴۸»

سهم ۸۰ درصدی خودروهای داخلی در آلودگی هوا

عصر خودرو- رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، معافیت پنج ساله خودروهای صفر کیلومتر از معاینه فنی را موجب نگرانی به حق دوست‌داران سلامتی محیط زیست برشمرد.

سهم ۸۰ درصدی خودروهای داخلی در آلودگی هوا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از مهر، سرهنگ مراد مرادی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ در یادداشتی با عنوان تأثیر معاینه فنی خودروها در کاهش آلودگی هوا آورده است: آلودگی هوا یکی از مهمترین معضلات زیست محیطی کلانشهر تهران محسوب می‌شود، در این شهر سالیانه بیش از 1.5 ملیون تن مواد آلاینده تولید می‌شود که منوکسیدکربن درصد زیادی از این مواد را تشکیل می‌دهد. بسیاری از خودروهای در حال تردد، فاقد مبدل کاتالیستی برای فیلتر شدن گازهای سمی خروجی از اگزوز هستند.

    در این یادداشت آمده است: نبود توجه جدی به رعایت استانداردهای فنی و زیست محیطی خودروها سبب شده وسایل نقلیه موتوری وجود در چرخه حمل و نقل و ترافیک، سهم 80 درصدی در ایجاد آلودگی هوا را به خود اختصاص داده و تهران را در ردیف آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار دهد.

    وی معاینه فنی را یکی از راهکارهای مؤثر برای کنترل خودروهای آلاینده دانسته و آورده است: تحقیقات انجام شده درباره اهمیت معاینه فنی نشان می‌دهد که انجام صحیح معاینه فنی خودروها می‌تواند سالانه مواد آلاینده را به میزان 425 هزار تن و حدود 25% از آلودگی هوای تهران را کاهش دهد. درست است که از یک طرف برخی مردم دانسته یا ندانسته به آلودگی محیط زیست توجه ندارند و با فعالیت‌های خود باعث آلودگی هوا می‌شوند، اما از طرف دیگر شایسته است قوانین و رویکرد متولیان و مسئولین هم در این باره مورد تجدید نظر قرار گیرد.

    به گفته مرادی، یکی از قوانینی که جای بحث دارد و باید بر اساس واقعیـت‌های روز مجدداً‌ کارشناسی شده و سریعا تغییر پیدا نماید، قانون معافیت پنج ساله خودروهای صفر کیلومتر از معاینه فنی است؛ این قانون موجب نگرانی به حق دوست‌داران سلامتی محیط زیست شده است.

    وی می افزاید: برخی از صاحب‌نظران حوزه محیط زیست بر این باورند که این قانون به افزایش 25 درصدی آلودگی هوای شهر کمک کرده است. توجه به این امر وقتی ضرورت اساسی پیدا می‌کند که بدانیم خودروهای داخلی در آلودگی هوا سهم 80 درصدی دارند و حتی ممکن است پس از پنج سال فرسوده و از رده خارج شوند.

    در این یادداشت همچنین آمده است: در یک نگاه مقایسه‌ای در بسیاری از کشورهای اروپایی، معاینه فنی خودروهایی که تنها یک سال از زمان ساخت آنها می‌گذرد (مانند سایر خودروها)، الزاماً سالیانه انجام می‌شود و این در حالی است که بر اساس نظر کارشناسان، کیفیت خودروهای بسیاری از کشورهای اروپایی به مراتب بیشتر از کیفیت خودروهای تولید داخلی است. همچنین آنها به اندازه ما با چالش آلودگی زیست محیطی مواجه نیستند بنابر این لازم است علاوه بر اخذ تدابیر لازم درباره معاینه فنی خودروها به زیرساخت‌هایی مانند توسعه سیستم حمل و نقل عمومی نیز توجه ویژه داشته باشیم تا مقدمات اصلی کاهش آلودگی هوای این کلانشهر فراهم شود.

    در پایان این یادداشت امده است، جای بسی نگرانی است که سالانه تعداد کثیری از هموطنان بر اثر آلودگی هوا در تهران دچار انواع و اقسام بیماری‌های تنفسی می‌شوند. نتایج یک پروژه‌ی تحقیقاتی در سال 1393 با عنوان «تدوین جداول ضرایب انتشار آلایندگی سواری‌های شخصی بنزین سوز ساخت داخل در شهر تهران» نشان می‌دهد که 60 درصد خودروهای آزمایش شده، استاندارد یورو 2 را پاس نمی‌کنند و میانگین ضرایب انتشار آلاینده‌های خودروها نشان می‌دهد که میانگین ضریب انتشار آلاینده CO (مونوکسید کربن ) در حدود 1.2 برابر استاندارد 2 و میانگین ضریب انتشار HC+NOX (هیدروکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن) در حدود 1.8 برابر استاندار یورو 2 است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو