فونیکسریمکسبهتام

در مقطع کاردانی و کار‌شناسی؛

رشته دانشگاهی تاکسی‌ران فنی در قم راه اندازی می‌شود

عصر خودرو- مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قم گفت: در آینده نزدیک رشته تحصیلی تاکسی‌ران فنی در مقطع کاردانی و کار‌شناسی در قم راه اندازی می‌شود.

رشته دانشگاهی تاکسی‌ران فنی در قم راه اندازی می‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، مرتضی عزتی با اشاره به فعالیت بیش از پنج هزار و 700 دستگاه تاکسی در قم گفت: در حال حاضر پنج هزار و 700 تاکسی از جمله دو هزار و 200 تاکسی خطی داخل شهری و دو هزار و 400 تاکسی گردشی در قم مشعول فعالیت هستند.  

    وی گفت: هم اکنون بیش از 900 دستگاه تاکسی بی‌سیم درون شهری و 270 دستگاه تاکسی بین شهری در قم مشغول خدمت رسانی به شهروندان هستند.  

    مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم ادامه داد: ناوگان‌های درون شهری قم روزانه یک میلیون و 700 هزار مسافر درون شهری را در شهر قم جابجا می‌کنند که سهم تاکسی رانی از این آمار 210 هزار نفر در روز می‌باشد.  

    عزتی خاطرنشان کرد: تاکسی بی‌سیم‌های قم روزانه به 10 هزار تن سرویس می‌دهند که این آمار در طول سال، قابل توجه می‌باشد.  

    وی همچنین گفت: علاقمندان به تاکسی رانی، طی مراحل گزینش و آموزش با تأیید مرکز بهداشت و اداره اماکن وارد ناوگان عمومی می‌شوند، این افراد باید متأهل، از نظر سنی بالای 23 سال و دارای گواهینامه «بی‌دو» باشند.  

    بیمه مشکل اصلی تاکسی داران

    وی توقف بیمه تاکسی داران را از مهم‌ترین مشکل در این حوزه ذکر کرد و گفت: در ناوگان تاکسی‌رانی مشکلات متفاوتی وجود دارد که مهم‌ترین آن، متوقف شدن بیمه این افراد است.  

    وی افزود: متأسفانه از آذرماه سال گذشته در سطح کشور بیمه رانندگان تاکسی متوقف شده و این دغدغه بزرگی برای این فشر زحمت کش با درآمد پایین است.  

    عزتی گفت: دومین مشکل در ارتباط با نوسازی ناوگان است، هم اکنون دو هزار تاکسی فرسوده با عمر بیش از 10 سال داریم که از آذرماه سال گذشته نوسازی به دلیل مشکل بین ستاد سوخت، بانک‌ها و سازمان ایران خودرو متوقف شده است.  

    تعمیرگاه اختصاصی تاکسی داران قمی

    وی با اشاره به خدمات سازمان تاکسی رانی نیز گفت: ما توانستیم ظرف یک سال گذشته، تعمیرگاهی را افتتاح کنیم که در صورت مراجعه رانندگان تاکسی، از نظر لوازم یدکی و دستمزد، 20 درصد زیر قیمت بیرون خدمات دریافت می‌کنند، اگر راننده‌ای هم از نظر پرداخت مشکل داشته باشد می‌تواند به صورت تخفیف یا اقساط اقدام کند.  

    وی هوشمندسازی سیستم صدور پروانه را از دیگر فعالیت‌های این سازمان ذکر کرد و گفت: صدور پروانه فعالیت تاکسی به صورت نرم افزاری انجام می‌شود، به تازگی کنترل سرویس مدارس که حدود سه هزار خودرو هستند و روزانه 15 هزار دانش آموز را سرویس دهی می‌کنند، با سیستم نرم افزار کارت هوشمند صورت می‌گیرد.  

    عزتی خاطرنشان کرد: پروانه قدیمی تاکسی رانان را تبدیل به کارت هوشمند کردیم.  

    وی همچنین گفت: در آینده نزدیک رشته تحصیلی تاکسی ران فنی در مقطع کاردانی و کار‌شناسی راه اندازی خواهد شد و دوره کاردانی آن از ترم بعدی آغاز می‌شود و این فرصت مناسبی برای ادامه تحصیل تاکسی رانان دیپلم است.  

    نکات مهم در مورد کرایه تاکسی‌ها

    وی ادامه داد: بیش از 600 نفر از رانندگان تاکسی در قم، مدرک دیپلم و بالا‌تر از آن حتی فوق لیسانس دارند.  

    عزتی با اشاره به دغدغه‌های مردم پیرامون نرخ دریافت کرایه توسط تاکسی‌ها نیز گفت: نرخ مصوب کرایه تاکسی گردشی حداقل 7000 ریال است و باید از تاکسی متر استفاده کنند، ولی چون نوع بافت ترافیکی قم از نظر مسافت به سه کیلومتر نمی‌رسد، تاکسی‌ها کمتر از تاکسی‌متر استفاده می‌کنند و همین مبلغ مشخص شده را دریافت می‌کنند.  

    وی ادامه داد: در مورد تاکسی‌های خطی، روی شیشه جلو آن‌ها، نرخ کرایه نوشته شده است و راننده نمی‌تواند بیشتر از میزان تعیین شده از مردم وجهی دریافت کند، ضمن اینکه خود مردم هم مقدار کرایه هر مسیر را تشخیص می‌دهند.  

    مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی قم اظهار داشت: تاکسی‌های بی‌سیم همه از تاکسی‌متر استفاده می‌کنند، تنها مشکل ما تاکسی‌های گردشی هستند که باید تاکسی‌متر روشن کنند.  

    نحوه ارتباط مردم با سازمان تاکسی‌رانی

    وی گفت: از شهروندان تقاضا دارم روی هر تاکسی، کد چهار رقمی نوشته شده و پشت تاکسی نیز برچسب پیشنهادها و انتقاد‌ها نصب شده است، در صورت تخلف، مردم می‌توانند با شماره تلفن 36628800 و پیامک 30005133، کد ماشین را به سازمان تاکسیرانی اعلام کنند.  

    عزتی یادآور شد: اگر مردم بخواهند ما بعد از اقدام‌های قانونی، نتیجه شکایت آن‌ها از تاکسی‌ها را نیز به آنان اعلام می‌کنیم، شهروندان اگر اشیا و یا چیز دیگری را در تاکسی جا بگذارند با همین شماره‌ها نیز ارتباط بگیرند.  

    وی ادامه داد: در یک سال گذشته 100 میلیون ریال وجه نقد توسط رانندگان تاکسی به بخش امانت سازمان تاکسی رانی تحویل داده شد که صاحبان آن‌ها شناسایی و تحویل داده شد، در ماه مقدار زیادی طلا، کیف، ساک و اموال دیگر تحویل این بخش می‌شود و این نشان می‌دهد بسیاری از رانندگان ما افراد صادقی هستند.  

    برخورد جدی با متخلفان

    مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی قم گفت: درمیان این قشر زحمت‌کش و صادق، افرادی هم هستند که رعایت نمی‌کنند و در آینده اگر بتوانیم هوشمندسازی کنیم هم در پرداخت الکترونیک و کنترل این افراد، بسیار مهم است.  

    عزتی در مورد اینکه برخی تاکسی‌ها فقط دنبال مسافر دربستی هستند، گفت: تاکسی‌ها موظف هستند بویژه در ایام شلوغ، اقدام به سوار کردن مسافر در سطح شهر کنند.  

    وی افزود: ما در سازمان تاکسی رانی یک کمیته انضباطی داریم که حکم آن لازم الاجراست و در یک سال اخیر بیش از دوهزار و 500 پرونده در این هیات انضباطی مورد بررسی قرار گرفته که برخی از آن‌ها جریمه، برخی نیز پروانه آنها تعلیق و یا باطل شد و از تعدادی از آن‌ها نیز تعهد کتبی دریافت شد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو