فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به ظهور و شایعات سقوط یک ستاد!

تاکسی‌های بازنشسته هنوز بلاتکلیفند

عصر خودرو- این روزها بالا رفتن قیمت بنزین به اقشار کم توان فشار آورده و ذهن آنان را مخدوش کرده، اما خبر انحلال ستاد سوخت نگرانی دیگری را به وجود آورده و ترس از گرانتر شدن بنزین در کشور را فراهم کرده است.

تاکسی‌های بازنشسته هنوز بلاتکلیفند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛ تیرماه امسال بود که برخی از منابع خبری مدعی شدند که ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، منحل شده است اما علیرضا فیض بخش رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در پاسخ به خبر انحلال این ستاد، اعلام کرد: این ستاد با جدیت در حال کار و پیگیری اهداف محوله است و هیچ برنامه و یا دستوری مبنی بر انحلال یا توقف وظایف این ستاد صادر نشده و  همانند گذشته کار خود را انجام داده و روند نوسازی خودروهای فرسوده و از جمله تاکسی ها را نیز انجام می دهد.

    وی افزود: وظایف و اختیارات این ستاد به هیچ وجه متوقف نگردیده و در حال اجرای برنامه ها و اقدامات مورد نظر است و اگر موضوع انحلال این ستاد در میان باشد به طور رسمی توسط این ستاد و یا مسئولین ارشد کشوری اعلام و قطعا این خبر از سوی سازمان تاکسیرانی و یا عضو شورای شهر اعلام نمی شود.

    رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با بیان آنکه این ستاد در سال 1387 تاسیس شده و انحلال و یا تغییر نوع ماموریت آن به مصوبه هیات دولت نیاز دارد، افزود: روند نوسازی تاکسی های فرسوده به دلیل بدهی به شرکت ایران خودرو در سال گذشته، متوقف شده بود که قرار است این مشکل به زودی رفع شود.

    فیض بخش با اشاره به اعلام آیین نامه نوسازی تاکسی های فرسوده، تصریح کرد: برخی نهادها تلاش کرده اند، کم کاری های صورت گرفته در خصوص نوسازی تاکسی های فرسوده را به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، مرتبط کنند.

    **قول مسئولان برای خروج خودروهای فرسوده به کجا رسید؟

    این روزها خودروهای فرسوده با آلودگی بالا در کشور مانور می دهند و مسئولان قول های خود را در خصوص تعویض تاکسی های فرسوده با تاکسی های جدید به تعویق می اندازند.

    ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر تهران می گوید: شورا پیگیر تغییر وضعیت تاکسی های فرسوده است و در آخرین جلسه ای که با رییس سازمان تاکسیرانی داشته اعلام شده که ستاد سوخت اعلام انحلال کرده و روند نوسازی تاکسی های پیکان و پراید نیز نامشخص است.

    وی ادامه داد: در حال حاضر 6 هزار و 900 پیکان و پراید در ناوگان تاکسیرانی وجود دارد و سال گذشته با همکاری ستاد سوخت 3 هزار و 100 تاکسی فرسوده از ناوگان خارج شد.  قرار بود امسال نیز این ستاد تاکسی های فرسوده را خریداری کند که با  انحلال آن، وضعیت این تاکسی ها نامشخص است.

    قناعتی با بیان اینکه شهرداری مصمم است تا تاکسی های فرسوده با اولویت پیکان از ناوگان تاکسیرانی حذف شود، گفت: شورا و بانک های عامل باید در این راه کمال همکاری را با شهرداری انجام دهند و اگر کمک های دولتی در این حوزه قطع نمی شد، تا پایان سال 94 دیگر تاکسی پیکان و پراید از ناوگان تاکسیرانی حذف می شد.

    جالب است که رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت به اسقاط شدن 2هزار دستگاه مینی بوس در سه ماهه اول امسال اشاره می کند اما از فرسودگی اتوبوس های بی آرتی و تاکسی های فرسوده که در سطح تهران تردد می کنند و باعث افزایش آلودگی هوا می شوند حرفی به میان نمی آورد.

    رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت می گوید: طی 12 سال گذشته حدود 5 هزار دستگاه مینی بوس اسقاط شده و تنها در 3 ماهه اول امسال این میزان به 2 هزار دستگاه رسیده است.

    وی در خصوص آخرین وضعیت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، تصریح کرد: به دلیل اینکه در گذشته سازوکار مشخصی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده وجود نداشت، طی 10 سال گذشته تنها سه درصد این خودروها از رده خارج شدند.

    رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با بیان اینکه در حال حاضر حدود 250 هزار دستگاه خودروی سنگین فرسوده در کشور وجود دارد، افزود: به نظر می رسد که امسال شاهد جهش بزرگی در از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باشیم و همچنین بتوانیم حدود 30 درصد خودروهای فرسوده یعنی 80 هزار دستگاه خودروی سنگین را از رده خارج کنیم.

    **زمانی که همه از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند!

    این روزها برخی از مسئولان از زیر بار مسئولیت های خود فراری اند و کارهای خود را به دوش دیگری می اندازند و ادعا دارند که مسئول فلان کار ما نیستیم و تنها کار نظارت را بر عهده داریم.

    داوود عربعلی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی می گوید: شرکت ملی پخش فراورده های نفتی صرفا مسئولیت عرضه و توزیع بنزین را بر عهده دارد و در جریان سیاست های قیمت گذاری این فرآورده نفتی نیست.

    **از وعده تا عمل راه بسیار است

    سالهای زیادی است که شهر تهران به دلیل وجود خودروهای فرسوده شاهد آلودگی هوا است و همه مسئولان برای حل این معضل قول خروج این خودروها را می دهند اما از وعده تا عمل راه بسیار است.

    آبان ماه سال جاری بود که محمد حقانی رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به از رده خارج شدن 200 مینی‌بوس فرسوده توسط شرکت واحد اتوبوسرانی، گفت: در حال حاضر بیش از هزار دستگاه مینی‌بوس در خطوط حمل و نقل عمومی شهر تهران کار می‌کنند و نمی توانند شاخص‌های زیست‌محیطی را رعایت کنند، به همین منظور با تولید گازهای آلاینده، هوا را آلوده می کنند.

    وی با تاکید بر خروج مینی‌بوس‌های فرسوده از شهر، افزود: سال 79 که قانون برنامه جامع کاهش آلودگی هوا ناشی از حمل و نقل در تهران استارت خورد، یکی از محورهای که مد نظر بود خرید خودروهای نو بود.

    حقانی ادامه داد: سالانه 25 درصد به خوردوهای کشور اضافه می‌شود، بدون آنکه بتوانیم خودرویی را از رده خارج کنیم و به همین دلیل خودروهای فرسوده همچنان کار می‌کنند و آلایندگی آنان استمرار دارد.

    **جولان تاکسی های فرسوده نفس شهر را تنگ کرده

    زمانی که تاکسی های فرسوده در شهر جولان می دهند و نفس شهر را تنگ می کنند و شهروندان را مجبور می کنند که از ناراحتی های خود سخن بگویند، عده ای از مدیران سخن از نوسازی این تاکسی ها می زنند تا شاید آرامش را به شهر و شهروندان برگردانند.

    رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، گفت: روند نوسازی خودروها و تاکسی های فرسوده ادامه دارد و تا پایان سال جاری، 60 هزار تاکسی فرسوده در سطح کشور نوسازی خواهد شد.

    تیرماه امسال بود سید مجتبی شفیعی قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با اشاره به روند اجرای طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده که مدتی است متوقف شده بود، گفت: این طرح دوباره آغاز می شود و با هماهنگی‌های به عمل آمده با شرکت ایران خودرو، برخی اختلافات مالی برطرف و روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی کشور سرعت خواهد گرفت.

    وی با اشاره به برنامه ریزی‌های که با همکاری بانک ها، خودروسازان و شهرداری‌ها، انجام شده، یادآور شد: بر اساس پیش بینی های انجام شده تا پایان سال جاری بیش از 20 هزار تاکسی فرسوده نوسازی شود.

    زمانی که همه عوامل دست به دست یکدیگر می دهند تا آلایندگی یک افزایش پیدا کند، یک سوال ذهن را درگیر می کند که همه این عوامل چگونه کنار یکدیگر قرار می گیرند؟

    آبان ماه سال جاری بود که مجتبی شفیعی قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با بیان اینکه خودروهای فرسوده آلودگی شهرها را افزایش می دهند، تاکید کرد: این خودروها با مصرف زیاد گازوییل، آلایندگی محیط زیست و به خطر انداختن ایمنی در ترددهای جاده‌ای، همه ساله هزینه هنگفتی را بر اقتصاد کشور وارد می‌ کردند و از هر منظر که نگاه کنیم خروج این وسایل فرسوده به سود شهروندان و صاحبان این خودروها بوده است.

    وی ادامه داد: تمرکز ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت بر افزایش خروج خودرو‌های سنگین فرسوده از چرخه حمل و نقل است و در همین راستا در سال جاری 3 هزار و 500 دستگاه مینی‌بوس، یک هزار دستگاه اتوبوس و 3 هزار و 500 دستگاه کامیون و کامیونت فرسوده از چرخه حمل و نقل کشور حذف شده است.

    شفیعی اضافه کرد: استان تهران به دلیل آلودگی زیاد از اهمیت خاصی در اسقاط خودروهای فرسوده برخوردار است و در همین راستا بیش از 2 هزار و 127 دستگاه از این ناوگان از رده خارج شده در استان تهران بوده است.

    زمانی که برخی از مدیران شهری و کشور نمی توانند مشکل چند ساله خروج خودروهای فرسوده را حل کنند به فکر نوسازی آن می افتند اما مگر با نوسازی خودرویی که عمرش سالهاست به پایان رسیده و رمقی برای نفس تازه کشیدن ندارد، می شود آلودگی شهر را کاهش داد؟

    مهرماه امسال میثم مظفر با اشاره به قوانین کشور برای تعویض خودروهای فرسوده تاکسی در کشور گفت: براساس قوانین کشور تاکسی هایی که بیش از 5 سال از سنشان گذشته باشد ولی نتوانند معاینه فنی را دریافت کنند خودروی فرسوده به حساب می آید که در حال حاضر 9هزارو 500خودروی فرسوده در کشور وجود دارد و ما در تلاشیم تا این میزان را هم نوسازی کنیم.

    مدیرعامل تاکسیرانی تهران با اشاره به نوسازی صورت گرفته در طول سال گذشته گفت: در طی سال گذشته 4هزار خودرو نوسازی شد اما به دلیل بدهی به مجموعه خودروسازان این طرح متوقف شد الان نزدیک به 7 ماه است که این طرح متوقف شده است که با رایزنی های انجام شده در تلاشیم تا این طرح دوباره اجرایی شود.

    وی ادامه داد: در چند روز گذشته قرارداد طرح نوسازی 10 هزار تاکسی فرسوده را با شرکت ایران خودرو بسته ایم که این طرح ویژه تاکسیرانهای تهرانی است اما در تلاش هستیم تا این طرح را در کل کشور اجرایی کنیم.

    مظفر با بیان اینکه ما در کشور شاهد تنوع در مدل تاکسی نیستیم، تصریح کرد: این در شرایطی است که ما سالانه 30 هزار خودروی فرسوده داریم که باید از چرخه حمل و نقل خارج شود و با خودروهای نو جایگزین شوند، شرکتهای خودروسازی نیز باید چند خودروی ویژه و با امکانات بالا را برای تاکسی رانی در نظر بگیرند تا تاکسی رانها بتوانند از بین گزینه های موجود یکی را انتخاب کنند و در حقیقت تنوع انتخاب در این حوزه وجود داشته باشد.

    مدیرعامل تاکسیرانی تهران با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید 2هزار خودروی هیبریدی و مدرن و یا خودروهایی با استاندارد یورو5 را با سرمایه خود وارد ناوگان حمل و نقل عمومی کند و به صورت اجاره به شرط تملیک به تاکسی داران واگذار نماید، ما هم اکنون قرارداد 7هزار خودروی هیبریدی در کشور را با بخش خصوصی بسته ایم.

    وقتی شهرداری با بودجه مصوب تاکسی‌های خود را برقی نکرده، از مردم چه توقعی دارید؟ این خبری بود که شهریور ماه امسال ابوالفضل قناعتی عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان یکصد و هشتاد و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران پس از استماع گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مطرح کرد و گفت: در سال 93 اعتباری معادل 50 میلیارد تومان برای خرید اتوبوس برقی و 40 میلیارد برای واردات موتورسیکلت برقی پیش‌بینی شد اما هیچ اتفاقی نیفتاد. در سال جاری نیز برای هر یک از این دو بخش 40 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است که همچنان اقدامی در راستای خرید ناوگان برقی صورت نگرفته است.

    وی با اشاره به تردد 10 هزار دستگاه تاکسی پیکان و پراید در تهران اظهار کرد: چگونه از شهروندان انتظار داریم خودروها و موتورسیکلت‌های خود را برقی کنند در حالی که شهرداری خود نتوانسته به رغم بودجه مصوب چنین تصمیمی را عملیاتی کند.

    قناعتی با بیان اینکه هر خودرو هیبریدی بیش از 100 میلیون تومان قیمت دارد، اظهار کرد: قاعدتا تنها قشر برخوردار با وضع اقتصادی خوب توان خرید این خودروها را خواهند داشت و در طرح «کاهش» نیز همه چیز به نفع این قشر مرفه است.

    وی در ادامه با اشاره به انحلال یکی از معاونت‌های ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور اظهار کرد: در حال حاضر این ستاد عملا پاسخگوی مدیریت شهری نیست و وظایف حوزه نوسازی ناوگان فرسوده بر زمین مانده است.

    سالهاست که مسئولان برای خروج خودروهای فرسوده در شهر تلاش می کنند اما تلاش آنها همچنان نتیجه بخش نبوده و وعده های آنها هر روز به تعویق می افتد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو ( https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو