فونیکسریمکسبهتام

سریال تلخ«دربست»ادامه دارد

آب رفتن تاکسی‌ها در روزهای برفی

عصر خودرو- روزهای سرد و برفی، آب رفتن تاکسی ها و طنین انداز شدن نوای دربست تبدیل به سریالی بی مخاطب شده که اعتراض مسافران را درآورده است.

آب رفتن تاکسی‌ها در روزهای برفی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، هوای سرد، بارش برف و باران، خیابان‌های آب‌گرفته و تاکسی‌های خالی که فقط دربست می‌روند سریال تکراری هرسال در آغاز فصل سرما است. در این میان حال‌وروز و اعتراض مسافران نیز هرسال بازگو می‌شود ولی کو گوش شنوا.بررسی اجمالی وضعیت حمل نقل درون‌شهری در کرج عمق این فاجعه را بیشتر آشکار می‌کند. بیش از 10 سال از کلنگ زنی قطار شهری می‌گذرد پروژه‌ای که در حال تبدیل‌شدن به افسانه است، عرض کم معابر و خیابان‌ها در کلان‌شهر کرج نیز اجازه اجرای طرح خطوط «بی.آرتی» یا همان اتوبوس‌های تندرو را نمی‌دهد از وضعیت ناوگان اتوبوس‌رانی حال حاضر هم همین یک جمله کافی است که در درصد قابل‌توجهی از اتوبوس‌ها از فرسودگی در امان نمانده‌اند و توان ارائه خدمات به جمعیت بیش از یک نیم میلیونی کرج را ندارند حال تصور کنید روزهای برفی تاکسی‌ها در فاز دربستی سیر کنند!

    هرساله با شروع فصل سرما و بارش باران به‌ویژه برف، معضل دربستی شدن تاکسی‌ها از سروکله اعصاب مسافران بالا می‌رود و متأسفانه در این میان وجدان برخی از راننده تاکسی‌ها نیز یخ می‌زند به‌طوری‌که شهروندان برای زیر بار نرفتن قیمت دربستی مجبور به تحمل سرما در صف‌های طولانی می‌شوند.

    این در حالی است که در روزهای عادی تاکسی‌ها در مسیرهای مشخص‌شده حضور دارند و اقدام به‌جا به‌جایی مسافران می‌کنند اما به‌محض آغاز بارش برف و باران تاکسی‌ تبدیل به کیمیا شده و قانون نانوشته «دربستی» اجرا می‌شود.

    سال‌ها از عمر این مشکل می‌گذرد، شکایت مردم به سازمان تاکسیرانی ارجاع داده می‌شود و مسئولان هم برای کنترل آن اقداماتی انجام داده‌اند، اما واقعیت این است که این معضل ریشه دار است و به علت بی توجهی مسئولان و مدیران شهری نه‌تنها حل نشده بلکه مانند خیلی از مسائل ناخوشایند دیگر به اشتباه نهادینه شده است.

    طبق مشاهدات خبرنگار مهر، مسافری که در صف طولانی زیر پل آزادگان منتظر رسیدن تاکسی بود با دیدن دو دستگاه تاکسی که کمی آن‌طرف تر پارک کرده و صدای راننده که تکرار می‌کرد «دربست، دربست» را شنید، لب به سخن گشود و گفت: بازهم برف بارید و برخی از تاکسی‌داران طرح دربست را اجرا می کنند.

    گفتگویی با پرویز اسکندری مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری کرج ترتیب دادیم تا چند و چون این معضل را بررسی کرده و از اقدامات این سازمان به عنوان متولی ساماندهی تاکسی ها مطلع شویم.

    اسکندری با تأکید بر اینکه طبق قوانین، راننده‌های تاکسی مجاز به این کار نبوده و در صورت تخطی در این زمینه قطعاً با آن‌ها برخورد می‌شود، گفت: با معاونت انتظامی سازمان تاکسیرانی هماهنگی های لازم انجام شده است که با بررسی و نظارت دقیق از ازدحام جمعیت در روزهای سرد سال جلوگیری کنند.

    وی گفت: به نماینده خط‌ها تأکید شده که در این خصوص فعالیت و نظارت مداوم داشته باشند تا پایان بارش همه تاکسی‌داران در خطوط مشخص شده برای جابجایی مسافران حضورداشته باشند.

    مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری کرج افزود: با گشت‌های مداوم و مشترک تاکسیرانی و پلیس راهور، نظارت های مستمر در این خصوص انجام می شود چنانچه تاکسی داران اقدام به این تخلف کنند، بار اول با اخطار و در صورت تکرار مدارک و خودرو توقیف و چنانچه این تخطی ادامه یابد کد ردیف تاکسی ابطال می‌شود.

    اسکندری در پایان اضافه کرد: در هسته مرکزی شهر، میدان آزادگان، چهارراه طالقانی، پایانه شهید سلطانی و بعضی نقاط دیگر به علت ازدحام جمعیت و تردد بیشتر مسافران نظارت بیشتری صورت می‌گیرد.

    در ادامه با سرهنگ غلامعلی شرق رئیس پلیس راهور شهرستان کرج در خصوص چگونگی نظارت بر این معضل شهری که دامن مسافران را در روزهای سرد می‌گیرد گفتگو کردیم. وی گفت: برای جلوگیری از این معضل اداره اهنمایی و رانندگی اقدام به گشت تلفیقی می‌کند، در این گشت‌ها خودرو و امور انتظامی از سازمان تاکسیرانی به همراه افسر راهنمایی و رانندگی، تخلفات رانندگان را رصد می‌کنند.

    وی افزود: درگشت‌ها علاوه بر تخلفات تاکسی‌داران بر خودروهای شخصی هم نظارت می‌شود تا در خط تاکسی‌داران اقدام به سوار کردن مسافر نکنند تا حق‌وحقوق تاکسی‌داران هم پایمال نشود و درنهایت هدف از این گشت‌های تلفیقی ایجاد نظم و امنیت و راحتی همشهریان است.

    مشکل نبود تاکسی در روزهای سرد باعث شد بهنام محمودی عضو شورای شهر کرج 24 آذرماه جاری در جلسه علنی شورا خواستار رسیدگی به این مشکل شود و عدم نظارت شورا بر تاکسیرانی را دلیل نبود تاکسی در ایام سرد و بارانی اعلام کند.

    با توجه به صحبت های مسئولان و متولیان امر به نظر می رسد که نباید مشکل خاصی وجود داشته باشد ولی روزهای برفی نوای درسبت، دربست گفتن بسیاری از راننده تاکسی ها در شهر می پیچد در این میان برخی از راننده تاکسی‌ها فقط زمان عبور گشت و اعمال کنترل تابع قانون هستند و جلوی چشم ماموران اجرای قانون دربستی را به تعویق می اندازند و در نبود نظارت به کار خود ادامه می‌دهند. به عبارتی در سایه کنترل دربستی وجود ندارد در غیر این صورت نوای دربست، دربست طنین انداز می شود.

    در این خصوص نقل گفتگوی خبرنگار مهر با یکی از رانندگان تاکسی که سراینده نوای دربست، دربست در روزهای برفی است خالی از لطف نیست.

    یکی از رانندگان تاکسی خط فلکه اول رجایی شهر به بلوار جمهوری گفت: «نمی‌دانم چرا مردم همه‌جا خرج می‌کنند ولی برای پرداخت کرایه تاکسی دربست مقاومت می‌کنند. ما هم زندگی و خرج داریم وقتی در هوای سرد و برفی برای لقمه‌ای نان از خانه بیرون می‌رویم ترجیح با مسافر دربستی است که برای ما به‌صرفه باشد.

    طبق پیش‌بینی‌ های سازمان هواشناسی زمستان امسال سرد است و احتمال بارش برف و باران بیش از سال های گذشته گزارش می شود حال باید نشست و نظاره کرد که گشت های مداوم و مستمر یخ وجدان برخی از رانندگان تاکسی که نوای دربست، دربست در روزهای برفی از زبانشان نمی افتد، آب می شود یا خیر.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو ( https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو