فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا «۱۲۹۷»

هزینه آلودگی هوا در تهران سالانه ۶۶۰۰ میلیارد تومان

عصر خودرو- یک مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه نتایج نشان می دهد که هزینه های خارجی ناشی از آلودگی چهار آلاینده برای کلان شهر تهران در سال ۱۳۹۰ مبلغی بالغ بر ۱۸.۰۶ هزار میلیارد ریال بوده است، افزود: این عدد با توجه به قیمت‌های سال ۱۳۸۱ به دست آمده که بر اساس واقعی سازی به روش نرخ تورم ۶۶.۷۴ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

هزینه آلودگی هوا در تهران سالانه ۶۶۰۰ میلیارد تومان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، سید محسن طباطبایی مزدآبادی با انتقاد از بی توجهی دستگاه‌ها در مدیریت آلودگی هوا، گفت: متاسفانه تنها وقتی میزان غلظت آلاینده ها به مرز هشدار می‌رسد، مساله آلودگی هوا به اولویت دستگاه‌ها تبدیل می‌شود، در حالی که سیاست های مقطعی تنها مسکن شرایط بحرانی هستند.

    دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مغفول در زمینه آلودگی هوا، تبعات سنگین اقتصادی آن برای کلان شهرهاست، خاطرنشان کرد: در سال 2013 تبعات اقتصادی آلودگی هوا در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه (OECD) به رقم 2.3 هزار میلیارد دلار رسیده و در کشور چین نیز این عدد حدود 1.6 هزار میلیارد دلار برآورد شده است.

    وی افزایش هزینه بخش‌های سلامت، بهداشت و درمان، تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی و مراکز خدماتی و آثار منفی اجتماعی آلودگی هوا را از جمله مولفه‌هایی دانست که در بالابردن تبعات اقتصادی آلودگی هوا نقش دارند و گفت: در کلان شهر تهران در روزهای آلوده میزان مرگ و میر از 150 نفر به 180 تن افزایش می یابد و این به معنای از دست دادن منابع انسانی به عنوان باارزش ترین سرمایه های کشور است.

    طباطبایی به نتایج پژوهش دانشگاهی در زمینه برآورد هزینه‌های ناشی از آلودگی هوا در شهر تهران در سال 1390 اشاره و اظهار کرد: بر اساس این پژوهش که محققان دانشگاه تهران آن را انجام داده‌اند، سهم هزینه خارجی چهار آلایندهCO ،SO2 ،NOx و PM در شهر تهران، برای سال 1390 به تولید ناخالص داخلی ایران و تهران به ترتیب 0.18 و 0.71 درصد است.

    نائب رئیس هیأت مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران میزان کل هزینه خارجی ناشی از چهار آلاینده در سال 1390 را تقریبا 1.5 برابر بوجه پیشنهادی وزارت علوم درهمان سال عنوان کرد و گفت: در این تحقیق هزینه خارجی مجموعه پولی است که بتواند صدمات ناشی از انتشار مواد آلاینده و گازهای گلخانه ای را جبران کند.

    مدرس دانشگاه خوارزمی در پایان با بیان اینکه تعطیلی مدارس یا ادارات راه حل مشکل آلودگی هوا نیست بلکه صدمات اقتصادی و آموزشی بیشتری را به کشور وارد می کند، گفت: چندی پیش از سوی مقام معظم رهبری سیاست های کلی محیط زیست ابلاغ شده که دو بند آن صراحتا به مباحث محیط زیست شهری مرتبط است و می تواند به عنوان راهکار عبور از این شرایط قلمداد شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو