فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۳۱۵»

این فقط آلودگی «هوا» نیست

عصر خودرو- توقع هوای پاک، یعنی توقع دارم این همه خودرو آلوده متوقف شوند. پس صاحبانش چه کار کنند؟

این فقط آلودگی «هوا» نیست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، دکتر اسماعیل امینی، شاعر، طنزپرداز و استاد دانشگاه طی یادداشتی با این مقدمه در «همشهری آنلاین» نوشت: «هوای تهران آلوده است. من در این شهر به دنیا آمده‌ام و بزرگ شده‌ام و روزهای کودکی و نوجوانی‌ام را درتهران گذرانده‌ام و روزهای جنگ و موشک‌باران، روزهای تشییع شهیدان و خیابان‌ها و کوچه‌های پر از غم و شادی و خاطره‌اش را دوست دارم. حالا هوای شهرم آلوده است و من دوست دارم در هوای پاک نفس بکشم اما می‌دانم که این آرزو که خیلی طبیعی است به این زودی‌ها دست نمی‌دهد.

    توقع هوای پاک، یعنی توقع دارم این همه خودروی آلوده متوقف شوند. پس صاحبانش چه کار کنند؟

    توقع هوای پاک یعنی اینکه این همه اداره و نهاد و دانشگاه، لازم نیست که در تهران باشد و شهرهای دیگر کشورم خالی از جمعیت بشود. پس غارتگران بیت‌المال چگونه به گنج بی‌رنج نفت متصل شوند؟

    توقع هوای پاک یعنی اینکه یک شهر مگر چند تا پاساژ، مرکز خرید، شکم‌سرا، قلیان‌سرا و بازار و بازارچه لازم دارد؟ یعنی توقع داری که این همه فروشنده و واسطه و دلال، بروند دنبال کار تولیدی و اقتصادی درست و حسابی‌؟

    توقع هوای پاک یعنی اینکه خودرو‌سازان باید خط تولیدشان را استاندارد کنند و با کار زیاد و رقابتی و سود کم بسازند تا خودروهایشان هوا را آلوده نکند. پس با این همه جیب‌ها و شکم‌های خو کرده به پول‌های کلان و این همه دلال اتومبیل، لابد توقع داری که از این پس بروند کار کنند و مثل آدم‌های معمولی به زندگی متوسط رضایت بدهند؟

    توقع هوای پاک یعنی اینکه گرفتن معاینه فنی خودرو و گواهی استاندارد کارگاه‌ها و مشاغل آلاینده، جدی بشود و با تلفن و آشنا جور کردن، حل و فصل نشود. پس توقع داری که گردن‌کلفت‌ها و پارتی‌های دم‌کلفتشان، تن به قانون بدهند و مثل بقیه مردم در نوبت بایستند و طبق روال عادی زندگی کنند؟

    ببین شهروند گرامی! هوای آلوده نشانه‌ای است از آلودگی زمین، آلودگی آدم‌ها، آلودگی روابط اجتماعی، آلودگی اندیشه‌ها، آلودگی لقمه‌ها، آلودگی شکم‌ها و آلودگی زبان‌ها. پس جدی‌تر و فراگیرتر از آن است که فقط به ریه‌ها آسیب بزند و نفس‌گیرتر از آن است که با ماسک و دستگاه هواساز علاج بشود.»

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو