فونیکسریمکسبهتام

نگاهی بر تاثیرگذارترین خودرو ماسل تاریخ

زهراگین چون کبـرا

عصر خودرو: اگر خارج از تعصب به بعد حقیقی مهندسی اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در صنعت خودروسازی بنگریم، سیبی داریم که از وسط به دو نیمه مساوی تقسیم شده است که نیمی از آن تکنولوژی و سیاق تفکر اروپایی و نیمه دیگر فرهنگ جاه‌طلبانه و ذات خشن آمریکایی است. اروپایی‌ها همواره در به‌کارگیری از جزئیات برای کسب بهترین حاصل خروجی با حداقل دارایی‌ها استاد بوده و هستند. از این رو بهینه‌سازی آنها همواره از حد اعتدال خارج شده و تا حرف عملکرد به میان می‌آید، شاهکارهای مهندسی، سازه‌های پیچیده شاسی و بدنه خودروهای آنها در بخش پیشرانه و توان فنی آبروی هر چه مهندس هست را به باد فنا می‌دهند. از سویی دیگر آمریکایی‌ها با تکیه بر همان شعار همیشگی «هرچه بزرگ‌تر بهتر» هیچ هراسی از طراحی فراتر از حد نیاز (یا همان Over Design) نداشتند و تمام توان خود را برای طراحی قدرتمندترین پیشرانه‌ها به کار می‌گرفتند که نتیجه آن تولید پیشرانه‌هایی با قدرت فراتر از ۵۰۰ اسب بخار آن هم در دورانی بود که اروپایی‌ها‌ بیش از ۳۵۰ اسب را در رویاهای خود نیز نمی‌دیدند.

زهراگین چون کبـرا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲:۰۰
  • زهراگین چون کبـرا
  • زهراگین چون کبـرا
  • زهراگین چون کبـرا

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، همگی به خوبی می‌دانیم که وجود 3 عنصر حرارت، اکسیژن و ماده سوختنی لازمه پیدایش آتش است. معادل چنین آتشی در صنعت خودرو با گرد هم آمدن 3 عنصر اصلی تکنولوژی اروپایی، تکنولوژی آمریکایی و ذهن دیوانه و خلاق قهرمان مسابقات اتومبیلرانی و مهندس برجسته یعنی کارول شلبی شکل گرفت؛ آتشی که تا امروز نیز حرارت نام آن رخ رقبای پیشرفته امروزی آن را می‌سوزاند. این حریق بزرگ پدیده‌‌ای است که کبرا نام گرفت.

تولد افعی:

داستان پیدایش شلبی کبرا (که آن را با نام‌های دیگری چون AC کبرا یا شلبی AC کبرا نیز می‌شناسند) به میانه‌های دهه 1960 میلادی و درخواست کرول شلبی از کمپانی AC Cars انگلستان باز‌می‌گردد. این کمپانی کوچک خودروهای اسپرت کوچک و کم‌وزن را در فرمت‌های دو‌نفره با پیشرانه‌‌های 6 سیلندر کوچک و کم‌حجم کمپانی بریستول در تیراژ محدود به تولید می‌رساند. شلبی از این کمپانی درخواست کرد تا خودرو Ace (با تلفظ اِیس – بخوانید اِی س - به معنی آس) را به گونه‌ای طراحی کند که توان پذیرش ابعاد و قدرت پیشرانه‌های V8 قدرتمند آمریکایی را داشته باشد. این طرح مورد موافقت کمپانی AC قرار گرفت و از این رو شلبی برآن شد تا از یکی از دوکمپانی بزرگ آن دوران یعنی جنرال موتورز و فورد تقاضای ارائه پیشرانه‌ای درخور این شاسی سبک و توانمند کند. جنرال موتورز که به هیچ‌وجه قصد نداشت برای اسپرت کوپه توانمند خود یعنی شورولت کوروت C2 رقیب بتراشد، این درخواست را رد کرد و شلبی را به درِ کمپانی فورد روانه ساخت و از قضا فورد نیز که دل پرخونی از کوروت جنرال موتورز داشت با آغوشی باز پذیرای شلبی شد و از این رو اولین سری از محصول آمریکایی-انگلیسی شلبی بانام کبرا پا به عرصه حیات گذاشت.

زهر افعی:

کبرا در حقیقت ترکیبی از اتاق و شاسی ایس کمپانی AC انگلستان و پیشرانه و جعبه دنده فورد آمریکا بود که نسل اول آن با کد فنی CSX2000 و کد اسمی MKI ا(MK1) مجهز به پیشرانه 4.3 و 4.7 لیتری V8 فورد متولد شد. اگرچه توان بسیار زیاد پیشرانه‌‌های آمریکایی در ترکیب با وزن اندک 920 کیلویی کبرا توان فنی درخور توجهی را به ارمغان آورد اما شهرت کبرا مدیون 2 نسل بعدی آن یعنی نسل سوم با کد اسمی MKIII‌ا (MK3) است که پای پیشرانه مخوف 427 اینچ مکعبی 7لیتری V8 فورد با نام کبرا جت (Cobra Jet) به لیست انتخاب پیشرانه‌های کبرا افزوده شد. این نیروگاه 7 لیتری قادر به تولید نیروی عظیم 425 اسب بخار و گشتاور دیوانه‌‌کننده 600 نیوتن‌متر بود که تنها باید وزن 1068 کیلوگرمی شاسی تقویت شده کبرا را از طریق جعبه دنده 4سرعته دستی بورگ وارنر T10 به حرکت در‌می‌آورد. خروجی این ترکیب استثنایی با تکیه بر تایرهای بسیار پهن و چسبنده شتاب صفر تا 100کیلومتر در ساعت معادل 4 ثانیه و زمان درگ 402 متر 12.2 ثانیه‌ای را برای آن به ارمغان آورد. گونه‌های مسابقه‌ای کبرا تا بیش از 550 اسب بخار توان داشتند که منجر شد کبرا به برگ برنده فورد در مسابقات بدل شود.

سرانجام افعی:
شلبی کبرا با بهره‌وری از مجموعه‌ نیروبخش توانمند توانست در حدود نیم قرن پیش به سرحدی از توان فنی دست‌یابد که حتی امروزه در مواجهه با خودروهای قرن بیست و یکمی چون مرسدس بنز SL و فراری 430 همچنان برگ برنده را در دستان خود نگه‌دارد. ویژگی‌های فنی برتری چون توانایی دستیابی به شتاب جانبی خیره‌کننده و رکورد‌شکن 1.5 برابر جاذبه زمین (1.5G) در کنار تیراژ تولید محدود موجب شد شلبی کبرا با تغییر ذهنیت جهانیان نسبت به یک خودرو ماسل به یکی از گران‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای ماسل برای کلکسیونرها بدل شود که قیمت آن رقم 1.5 میلیون دلار را نیز از سر می‌گذراند. محبوبیت بسیار زیاد شلبی کبرا موجب شد بسیاری از کمپانی‌های متفرقه اقدام به ساخت نمونه‌های کار کیت (Car Kit نمونه‌های قابل مونتاژ از سوی خریدار) و رپلیکا (Replica نمونه‌های کپی شده که با وجود توان فنی بسیار زیاد به دلیل اصل نبودن ارزش کلکسیونی ندارند) بسیار شلبی کبرا کنند. شلبی کبرا اسطوره جاودان کلاس ماسل و خودرویی بسیار توانمند با تکنولوژی عهد کلاسیک و خروجی فنی دوران مدرنیته است.

 

برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو