فونیکسریمکسبهتام

یک مقام وزار نفت:

نسبت به نقش عوامل مختلف آلوده کننده هوای کلانشهرها کم توجهی می شود

عصر خودرو- مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران معتقد است : عوامل مختلفی در آلودگی هوای کلانشهرها دخالت دارند که سوخت خودروهای یکی از این عوامل است و نسبت به دیگر موارد کم توجهی می شود.

نسبت به نقش عوامل مختلف آلوده کننده هوای کلانشهرها کم توجهی می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از وزارت نفت، شهاب الدین متاجی افزود: تاکنون بیشترین اقدام از سوی وزارت نفت برای مبارزه با آلودگی هوا انجام شده ، اما چنانچه در این بحث، به سوخت توجه شود ، هیچگاه به راه حل چالش آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور دست نخواهیم یافت.
    وی افزود: اکنون کیفیت بنزین توزیع شده نسبت به گذشته بسیار بهبود یافته ، درعین حال سرد شدن هوا و میزان آلودگی آن تفاوت زیادی با گذشته کرده، اما رضایتبخش نیست و سهم سوخت در آلودگی هوای این شهر ها نسبت به مجموع دیگر عوامل کمتر است.
    مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اضافه کرد : لازم است موضوع آلودگی هوا در کلانشهرها به درستی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد .
    متاجی ضمن تاکید بر اینکه رفع کامل موضوع آلودگی هوا نیاز به برنامه ریزی های بلند مدت و تغییرات بنیادین در نحوه نگرش به این مشکل و توجه و تاکید به امر توسعه پایدار دارد، گفت: حل چالش آلودگی هوا نیاز یک برنامه جامع دارد که قسمت زیادی از این برنامه باید به بحث بازده انرژی در صنایع بویژه خودروها، نوسازی و توسعه سیستم حمل و نقل عمومی و رعایت حد مجاز رفت وآمد خودرو در کلانشهرهاپرداخته شود.

    ** تعریف ٨٥ فعالیت در ٣٥ سازمان برای کاهش آلودگی هوا

    وی گفت: براساس مطالعات صورت گرفته در یکی از کشورهای پیشرفته صنعتی برای کاهش آلودگی هوا حدود ٨٥ فعالیت برای ٣٥ سازمان مختلف تعریف شده که یکی از آنها بهبود کیفیت سوخت است.
    این مقام مسئول افزود: اکنون در جامعه برخی افراد عامل اصلی آلودگی هوا را سوخت می دانند، در حالی که طی سال های گذشته تنها سازمانی که به صورت پایدار در زمینه کاهش آلودگی هوا فعالیت داشته ، وزارت نفت بوده و اکنون افزایش تولید و توزیع سوخت با کیفیت مناسب در کلانشهرها ،گواه موضوع است.
    مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: بخش عمده بنزین تولیدی کشور، کیفیتی به مراتب بالاتر از نظر کاهشِ مواد تاثیر گذار در آلایندگی دارد و بررسی های انجام شده بر مولفه های موجود در بنزین تولیدی از جمله درصد گوگرد و دیگر مولفه ها نشانگر کیفیت مناسب و فراتر از استاندارد یورو ٤ است.

    **مبدل های کاتالیستی، ضرورتی از یاد رفته

    مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اظهار داشت: مبدلهای کاتالیستی در مسیر دود خروجی خودرو باید نصب شود، این امر به قدری اهمیت دارد که با مصرف تمیزترین سوخت ها و بهترین طراحی موتور نیز در کشورهای مختلف نصب آن اجباری است.
    وی تصریح کرد: هیدروکربن های مناسب از نظر محیط زیست و احتراق، در موتور مقداری مواد آلاینده ناخواسته مانند دوده و اکسیدهای ازت تولید می کنند که باید به وسیله مبدل کاتالیزری از بین بروند، هیدروکربنهای نسوخته و دوده مهمترین نقش را در ایجاد ریز گردهای شهری دارند.
    متاجی ، لزوم اقدامهای محدودکننده نسبت به انتشار آلاینده ها را خاطرنشان ساخت و گفت : افزایش محدودیت های ترافیکی، محدودیت پارکینگ در مراکز آلوده، ایجاد مسیرهای خاص خودروهای پرمسافر، حذف منظم خودروهای فرسوده، جلوگیری از آمد و شد خودروهای آلاینده و توجه بیشتر به معاینات فنی اثر بخش و کاهش تعداد خودروهای تک سرنشین در شهرها نیز ضروری است.
    مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اضافه کرد: اقدام های یاد شده باید با توجه به نتیجه نهایی که رسیدن به هوای پاک است انجام شود، بدین ترتیب که وسعت و کیفیت اقدامات تا رسیدن به هدف نهایی افزایش یابد.
    وی افزود : اکنون میزان توسعه کمی و کیفی ناوگان حمل و نقل و عمومی در کشور مناسب نیست که مردم را ترغیب به استفاده از آنها سازد و استفاده از خودروهای شخصی باز دارد.
    به گزارش ایرنا، هفته گذشته و پس از افزایش آلودگی هوا، برخی منابع خبری از ورود گسترده بنزین غیراستاندارد به کشور خبر دادند و علت اصلی آلودگی هوا را توزیع گسترده بنزین غیراستاندارد اعلام کردند، اما وزارت نفت در واکنش به اینگونه اخبار ،انتقادات مزبور را رد کرد و تاکید دارد که واردات بنزین پس از تائید داشتن استانداردهای لازم ، انجام می شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو