فونیکسریمکسبهتام

با وجود کاهش شدید قیمت نفت، بهای بنزین و گازوئیل همچنان افزایش می‌یابد

۱۰ نکته‌ای که رانندگان باید درباره قیمت نفت بدانند

عصر خودرو- سقوط کم‌سابقه قیمت جهانی نفت‌خام به پایین‌ترین حد خود در طول ۱۱ سال گذشته ما را بر آن داشت که یک سوژه (و در حقیقت یک سوال) پارادوکس‌گونه را پی‌گیری کرده و پاسخی برای این سوال بیابیم که آیا این کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی، برای بخش‌های مختلفی همچون حوزه خودرو و رانندگان وسایل نقلیه موتوری، خطوط و شرکت‌های هواپیمایی و البته (از نگاه کلان‌تر) برای کل بدنه اقتصاد (کشورها و جهان) خبری خوشایند است یا ناگوار؟

۱۰ نکته‌ای که رانندگان باید درباره قیمت نفت بدانند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، بهای فروش نفت‌خام در بازارهای بین‌المللی در 2 سال گذشته به طرز بی‌سابقه‌ای تنزل پیدا کرده بود که تنها دلیل آن عرضه بیش از حد تولیدکنندگان عمده نفت، نه‌تنها از سوی امریکا و عرضه بیش از تقاضای نفت به بازار به‌وسیله این کشور بلکه تحت تاثیر حذف موانع تحریم از پیرامون مرزهای ایران و تزریق حجم زیادی از منابع نفتی این کشور به بازارهای جهانی بود حتی پیش از این اقدامات نیز از عرضه نفت فراوان ناشی می‌شد که به مرحله اشباع رسیده بود. بازارهای خرید و فروش جهانی فرآورده‌های نفتی در حال نزاع با یکدیگر به دلیل عرضه بنزین بدون‌سرب با قیمت کمتر از یک‌پوند به ازای هر لیتر هستند ولی به موازات این جنگ‌وجدل‌ها و در نقطه مقابل، اقتصاددانان در آن سوی میدان پیوسته به نتایج برآوردها و پیش‌بینی‌های‌شان اتکا و اشاره کرده و تاکید می‌کنند که اگر متقاضیان محصولات این بازارها و به طور مشخص‌تر، خیل عظیم مصرف‌کنندگان و خریداران بنزین بدون‌سرب با فوائد و مزایای چشمگیر این فرآورده به طور کامل آشنا شوند، آغاز روند افزایشی قیمت‌های جهانی نفت و بنزین ـ که این اقتصاددانان وقوع آن را به‌عنوان نتیجه برآوردهایشان، امری حتمی می‌دانند ـ پیش از موعد پیش‌بینی شده آنها و در آینده‌ای نزدیک روی خواهد داد.
    21 دسامبر 2015 که روز شروع هفته کاری در تقویم میلادی و بازارهای بین‌المللی است، برای چندمین بار در دو سال اخیر، هفته کاری برای بازاریان جهانی دست‌اندرکار خرید و فروش نفت با رویداد مایوس‌کننده کاهش قیمت نفت شروع شد و بهای نفت خام برنت دریای شمال با کاهشی 1/6 درصدی در قیمت هر بشکه آن، تنها با قیمت نازل 36 دلار و 30 سنت به ازای یک بشکه به فروش رسید. با این اوصاف، بالاخره همه این تحولات برای فعالان حوزه خودرو و قشر رانندگان و هر کس دیگر چه پیام و پیامدی می‌تواند به دنبال بیاورد؟
    1- در حال حاضر، قیمت نفت خام در بازارهای عمده دنیا به محدوده قیمت‌های این فرآورده استراتژیک در سال 2004م بازگشته اما برای بنزین چنین اتفاقی رخ نداده است. هنگامی که قیمت جهانی نفت خام برنت دریای شمال (اسکاتلند) در تابستان سال 2004 برای آخرین بار به سطح قیمت نازل 36 دلار در هر بشکه رسید، دارندگان و رانندگان وسایل نقلیه به ازای هر لیتر بنزین 79 پنی و برای هر لیتر سوخت دیزل (گازوئیل) 80 سنت می‌پرداختند. امروز متوسط قیمت هر لیتر بنزین به 102 پنی (یک دلار و 2 پنی) و برای هر لیتر گازوئیل نیز به 106 پنی افزایش پیدا کرده است، هر چند که هر دو این فرآورده‌های نفتی را می‌توان در سوپرمارکت‌های فورکورت به قیمت 99 پنی برای هر لیتر یافته و خریداری کرد.

    2ـ بیشتر رانندگان اتومبیل خود را در توقفگاه‌ها خاموش نمی‌کنند
    بیشتر رانندگان هنگام توقف‌های کوتاه‌مدت و موقتی با اتومبیل‌شان در پارکینگ‌ها و سایر عرصه‌های خیابانی و شهری کمترین توجهی به این نکته مهم نمی‌کنند که چه هزینه‌های بالایی صرف تامین سوخت مورد نیاز خودرو می‌کنند و شاید بی‌توجهی به این مهم و البته مشغله‌های ذهنی که همه ما دچار و درگیر آنها هستیم باعث می‌شود هنگام توقف در گاراژها و سایر نقاط در معابر شهری موتور خودرو را روشن گذاشته و آن را خاموش نکنیم. از سوی دیگر باید به این موضوع نیز توجه داشت که ـ حتی به صورت شفاهی و نانوشته ـ در همه کشورها یک قیمت کف و حداقلی برای افت شدید قیمت فرآورده‌های سوختی نظیر بنزین و گازوئیل تعیین می‌شود. درحال‌حاضر دولت (بریتانیا) بابت هر لیتر بنزین فروخته شده 57/95 پنی (یا پنس) عوارض دریافت می‌کند و این رقم، سوای سهم 20 درصدی دولت از فروش فرآورده‌های نفتی است که در قالب مالیات ارزش افزوده به دست می‌آورد. بنابراین باید توجه داشت که حتی اگر ارزش ذاتی نفت خام و قیمت‌های آن در بازارهای دنیا به صفر هم برسد، نرخ‌های فروش بنزین اما همچنان در همان محدوده 70 پنی (پنس) به ازای هر لیتر باقی خواهد ماند.

    3ـ رانندگان خودروهای دیزلی به احتمال زیاد هنگام توقف اتومبیل را خاموش می‌کنند بهای عمده‌فروشی سوخت دیزل (گازوئیل) به طور معمول 3 درصد پایین‌تر از قیمت فروش بنزین بدون‌سرب است در حالی که متوسط قیمت جلو پیشخوان(قیمت فروش به مصرف‌کننده نهایی)
    4 پنی بیشتر در نظر گرفته می‌شود. به همین علت برخی خرده‌فروشان سودجو، از افت قیمت نفت‌خام برای بالاتر بردن میانگین قیمت سوخت دیزل بهره‌برداری می‌کنند.
    4ـ این برای اقتصاد و وام‌گیرندگان رویدادی مثبت است
    نرخ تورم کنونی در انگلیس معادل 0/1درصد است و افت محسوس قیمت نفت خام تا امروز مانع از کاهش بیشتر این نرخ شده است. البته این اتفاق تحت تاثیر حضور و اقدامات بانک مرکزی این کشور رخ داده و در مقابل، همان تاثیرگذاری بهای نفت و نرخ تورم روی یکدیگر به کاهش فشارها بر بانک مرکزی بریتانیا برای افزایش نرخ‌های بهره بانکی کمک زیادی کرده است. باید توجه داشت که اگر قیمت جهانی نفت خام زیر مرز 50 دلار به ازای هر بشکه باقی بماند رشد اقتصادی کشور را
    سالانه یک درصد ارتقا خواهد داد و علاوه بر آن برآورد شده است که در صورت وقوع این رویدادها، برای جمعیتی بین 90 تا 120 هزار نفر نیز شغل ایجاد خواهد شد.
    5ـ بازده مالی مناسب برای خانوارهای دارای دو خودروی بنزین‌سوز
    برای خانواده‌هایی که دارای دو اتومبیل یا بیشتر هستند، شرایط کنونی قیمت‌های سوخت مطلوب بوده و صرفه اقتصادی قابل قبولی در پی خواهد داشت زیرا در شرایطی که در سال 2014م، برای بنزین مصرفی این خانواده‌ها در هر هفته معادل 23 پوند هزینه صرف می‌شد هم‌اکنون در پایان سال 2015م این هزینه به 9 پوند در هفته کاهش پیدا کرده و حدود 3 برابر کمتر شده است.
    6ـ کاهش قیمت نفت خبری ناخوشایند برای محیط‌زیست به شمار می‌رود اتومبیل لوکس SUV فورد لینکلن خودرویی پرمصرف است و هر یک گالن بنزین را صرف پیمودن مسیری کوتاه و 15 مایلی در داخل شهر می‌کند اما جالب اینجاست که استقبال از آن بسیار زیاد بوده و در پایان نوامبر رشد فروش 88 درصدی را ثبت کرده است.
    7- خطوط هوایی و شرکت‌های هواپیمایی دلباخته شرایط کنونی قیمت نفت هستند
    مخارج تهیه سوخت ویژه هواپیما در شرکت هواپیمایی Ryanair حدود 46درصد و در شرکت بریتیش ایرویز حدود 33درصد از کل هزینه‌های عملیاتی این شرکت‌ها را به خود اختصاص داده است. اما کاهش قیمت نفت در حقیقت ارمغانی برای آنهاست، با این مضمون که در طول بیش از یک‌سال گذشته تا به امروز توانسته‌اند بخش قابل توجهی از مخارج خرید سوخت‌شان را پس‌انداز کرده و به درآمدهای شرکت اضافه کنند. از یک‌سال گذشته تاکنون قیمت سوخت جت 35درصد ارزان‌تر شده و شرکت‌های خطوط هوایی موفق شدند رقم کلانی به اندازه 90میلیارد دلار را تنها در بخش هزینه‌های خرید سوخت صرفه‌جویی و پس‌انداز کنند.
    8- مدیر امور بازنشستگی شما نگران است
    دو شرکت شل و بریتیش پترویوم دومین و چهارمین شرکت‌های بزرگ انگلیسی در بازار بورس این کشورند که بیشترین سود را به صاحبان سهامشان پرداخت می‌کنند و اکنون با نزول قیمت نفت به سطح 36دلار، حفظ روند پیش‌پرداخت سود از سوی این 2 غول نفتی در واقع اقدام به امری غیرممکن است.
    9- هند، ژاپن و چین برندگان؛ خاورمیانه، روسیه و ونزوئلا بازندگان
    10- شرکت بیمه‌گر شما و خودروی‌تان، از پس‌انداز شما به جیب خواهند زد
    از پس‌انداز شما که بابت کاهش قیمت سوخت نصیب‌تان شده، شرکت‌های بیمه سود بیشتری می‌برند و تصمیم دارند پس از چند سال، تعرفه‌های خود را در سال 2016م افزایش دهند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو