فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۳۵۲»

تحلیل وضعیت آلاینده‌های هوای پایتخت

عصر خودرو- رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه به علت افزایش آلودگی هوا بار مراجعه به اورژانس بیمارستان‌ها به دلیل بیماری‌های قلبی - عروقی و تنفسی افزایش نداشته، گفت: امسال شاخص‌های آلودگی هوا بر خلاف سال‌های گذشته از مرز ۲۰۰ بالاتر نرفته است.

تحلیل وضعیت آلاینده‌های هوای پایتخت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، دکتر خسرو صادق نیت در نشست خبری وزارت بهداشت در خصوص آخرین وضعیت آلودگی هوا و تمهیدات این وزارتخانه و سایر دستگاه‌ها گفت: هرسال به دنبال کاهش دما، با افزایش آلودگی هوا روبرو هستیم. استفاده از وسایل گرمایشی و وسایل نقلیه شخصی این آلودگی را تشدید می‌کند.امسال با توجه به اینکه سرما هم شدیدتر و هم زودتر آغاز شد، مانند سال‌های قبل با مبحث آلودگی هوا روبرو شدیم.

    رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه اقدام پیشگیرانه و فوری این وزارتخانه زودتر از اینکه این آلودگی‌ها تشدید شود، انجام شد، افزود: شش آلاینده در استان تهران مسئول اصلی صدمه به سلامت مردم هستند. ما ایستگاه‌های مختلف را توسط سازمان محیط زیست و شهرداری ساماندهی و بررسی می‌کنیم. این شش آلاینده شامل مونوکسید کربن، NO2، SO2، ازن، ذرت معلق در هوای زیر 10 میکرون و زیر 2.5 میکرون هستند.

    وی ادامه داد: طی شش روز گذشته شاخص آلاینده‌های CO ،SO2 و ازن زیر 50 بوده است و ما از این نظر وضعیت کاملا پاک داشتیم. امسال سعی کردیم طوری برنامه ریزی کنیم که از نظر شاخص‌ها به بالای 200 نرسیم. کمیته اضطرار آلودگی هوا نیز بعد از رسیدن به شاخص بالای 200 تشکیل می‌شود، اما امسال ایستگاه‌های ما وقتی به شاخص بالای 150 رسیدند این کمیته را تشکیل دادیم و با کمک سازمان هواشناسی پیش بینی کردیم که اگر آلودگی افزایش پیدا کند و شاخص‌ها به بالای 200 برسند، اقدامات فوری انجام دهیم.

    صادق‌نیت در خصوص نتایج اقداماتی که طی سه هفته گذشته انجام شد، اظهار کرد: سه آلاینده CO، SO2 و ازن طی این سه هفته در حد کاملا پاک بودند، ذرات معلق زیر 10 میکرون نیز در حد سالم بودند و فقط دو روز شاخص این ذرات 100 و 130 گزارش شد. شاخص NO2 نیز زیر 100 بوده است. نگرانی جدی ما شاخص ذرات معلق زیر 2.5 میکرون است که در بعضی از ایستگاه‌ها بالای 150 بوده که با توجه به آن کمیته‌ای نیز تشکیل دادیم.

    رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، اقدامات پیشگیرانه را سبب افزایش نیافتن ذرات معلق زیر 2.5 میکرون دانست و افزود: بعضی ایستگاه‌ها در بعضی از روزها شاخص ذرات معلق زیر 2.5 میکرون را بالاتر از 150 نشان دادند که ما آن را اعلام کردیم. با توجه به اینکه پیش بینی می‌شد شاخص‌های آلودگی هوای شهر ری بیش از 150 شود، توسط کمیته اضطرار تمهیداتی برای این شهر اندیشیده شد.

    وی تاکید کرد: امسال با برنامه‌ ریزی‌های صورت گرفته حتی یک ایستگاه نیز ذرات معلق زیر 2.5 میکرون را بالای 200 نشان ندادند و شرایط خیلی ناسالم در هیچ نقطه‌ای اتفاق نیفتاده است، اما همین شرایط نیز برای وزارت بهداشت قابل قبول نیست.

    صادق نیت ضمن تشکر از مردم برای جدی گرفتن توصیه‌های وزارت بهداشت اعلام کرد: طبق آماری که از اورژانس گرفته‌ایم با خود مراقبتی مردم، تعداد پذیرش بیماری‌های قلبی و عروقی و همچنین تنفسی افزایش نداشته است.

    وی در خصوص تعطیلی مدارس نیز گفت: در کمیته اضطرار آلودگی هوا برخی پروتکل‌ها تعیین شده است. هر عاملی که باعث کاهش عوارض آلودگی هوا شود مثل کاهش تردد ماشین‌های آلاینده و خودروهای شخصی، کاهش فعالیت کارخانجات و مراکز تولیدی که ذرات آلوده منتشر می‌کنند و همچنین ساخت و سازهایی که باعث تشدید این موضوع می‌شود، تلاش می‌شود که کنترل شوند. یکی از این اقدامات تعطیلی مدارس به خصوص در مقطع دبستان بود. با این کار تلاش کردیم که کودکان کمتر در معرض آلودگی قرار بگیرند. همچنین عدم حضور آنها در مدرسه بخشی از بار ترافیکی را کاهش می‌داد. تعطیلی مدارس در کنار سایر اقدامات باعث شد شاخص 200 در هیچ ایستگاهی مشاهده نشود.

    صادق نیت در ادامه سوخت‌های فسیلی و همچنین موتورسیکلت‌های غیر استاندارد را عامل اصلی انتشار ذرات معلق زیر 2.5 میکرون اعلام کرد.

    وی در ادامه تصریح کرد:‌ امسال ما غیر از استان تهران که هر ساله آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را در آن بررسی و اعلام می‌کنیم، کلان شهرها را نیز از نظر وضعیت آلودگی و بار بیماری‌های ناشی از آن را بررسی کردیم که به زودی منتشر می‌شود. کار علمی وقت گیری که بررسی این آمار به دنبال دارد سبب تاخیر در اعلام بار بیماری آلودگی هوا می‌شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو