فونیکسریمکسبهتام

۱۷ روز در فراق هوای سالم

عصر خودرو- شاخص‌های کیفیت هوا نشان می‌دهد ساکنان کلانشهرها بویژه تهرانی ها روزهای متمادی است که در آلودگی به سر می برند و وعده های کیفیت بنزین‌های وارداتی نه تنها اثری در بهبود وضعیت کاهش آلاینده ها نداشته بلکه نفس کشیدن را برای مردم سخت تر کرده است.

۱۷ روز در فراق هوای سالم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، ماههای طولانی از وعده مسوولان محیط زیست دولت یازدهم مبنی بر بهبود هوای کشور با ورود بنزین های وارداتی یورو 4 می گذرد و همه انتظار داشتند تا لااقل مقدار اندکی بعد از مقصر دانستن دیگران، وضعیت زیست محیطی بویژه آلودگی هوا بهتر شود.

    مردم که باور کرده بودند بنزین های تولید داخلی بیماری زا و یکی از عوامل آلودگی هوا است چشم به دست دولت برای بنزین های وارداتی دوختند تا کمی شرایط غلظت آلاینده ها و آلودگی هوا بهبود یابد و امید در میان کلانشهرها و به ویژه تهران جاری شود؛ اما چشم انتظاری مردم زیاد به طول نینجامید و آلودگی هوا علیرغم قول‌های داده شده به کشور بازگشت و پاییز و زمستانی تلخ را برای مردم رقم زد.

    آنها که مدام توپ آلودگی را در زمین همتایان گذشته خود می انداختند و همه چیز را با چوب سیاسی کاری می‌کوبیدند علل دیگری غیر از بنزین‌های آلوده را مطرح کردند و دلیل افزایش آلودگی هوا را ذرات کمتر از 2.5 میکرون و پدیده وارونگی هوا معرفی کردند و همچنان بر گفته‌های خود مبنی بر آلوده بودن بنزین‌ها در گذشته و بهتر شدن وضعیت در زمان حاضر تأکید کردند و تکرار آن را یکی از افتخارات در این دوره خواندند.

    اما پاییز و زمستانی تلخ در سال 94  برای مردم پایتخت و برخی کلانشهرها رقم خورده چرا که آلودگی هوا جان آنها را به لبشان رسانده و آنانی که همه معضلات را در این زمینه بر گردن قبلی ها می اندازند فقط می گویند باید باد و باران بوزد و پایتخت نشینان هم چشم انتظار الطاف الهی هستند.

    آلودگی هوا، این معضل همیشگی که شاید کمتر به موضوع بنزین و یا بهانه‌های دیگر ربط داشته باشد و باید چاره‌ای اساسی برای آن اندیشیده شود در ماه آخر پاییز و روزهای ابتدایی زمستان گریبان ساکنان تهران را گرفته و شرایط را ناسالم ساخته است؛ اوضاعی پر از درد، رنج و بیماری که همچنان ادامه دارد.

    ساکنان کلانشهر تهران که افسوس هوای پاک را می‌خورند در آذر تنها 10 روز توانستند در هوای سالم تنفس کنند و در 20 روز دیگر و باقی ساعت‌ها و دقیقه‌ها را در دود و آلودگی نفس کشیدند و چشمشان به باد و باران خشک شد.
    آلودگی هوایی که این روزها مردم را به زحمت انداخته و هنوز تدبیری برای آن در نظر گرفته نشده 17 روز مداوم است که ادامه یافته و مسوولان ذیربط نیز رفع آن را به باد و باران گره زده اند.

    این استمرار آلودگی که در فصل پاییز و مهر و آبان نیز تا حدودی وجود داشت از اواسط آذر به اوج خود رسید و موجب شد کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل جلسه‌ای فوری را بدهد و تمهیداتی نظیر تعطیلی معادن شن و ماسه، عدم فروش طرح ترافیک روزانه و حتی تعطیلی مدارس در 3 روز را تصویب کردند.

    در چنین شرایطی راهکارهایی برای سلامتی شهروندان و گروه‌های حساس در نظر گرفته شد و باعث شد تا وضعیت سخت‌تر از سخت برای کودکان و یا سالمندان نشود اما این چاره‌اندیشی‌های مقطعی همچنان اثرگذاری مطلوبی نداشته و با اینکه مدارس برای چهارمین بار در شهرری تعطیل شد اما کماکان آلودگی هوا باقی ماند.

    اما این غلظت آلاینده‌ها که به طور متناوب از ابتدای پاییز وجود داشته و حال به طور مدام از بیست و یکم آذر کاملاً در استان تهران جا خوش کرده است  نفس تهرانی را بند آورده و مردم می‌بینند که تمهیدات اندیشیده شده از سوی مسئولان امر اثر آنچنانی نداشته است.

    شاخص‌های آلودگی سازمان هواشناسی در روزهای گذشته و از ابتدای زمستان تاکنون نیز کمتر از 124 نشده و این به معنای شرایط ناسالم هوایی برای ساکنان تهران است و مردم در هر صورت پایین آمدن شاخص‌ها را به طور کامل احساس نمی‌کنند.

    در روزهای پیش تر از دی یعنی از بیست و یکم آذر نیز شاخص‌های آلودگی اعداد ناسالم بودن هوا را نشان می‌دهد و اعداد افزایش غلظت آلاینده ها 103 تا 134 را نشان می‌دهد البته تعطیلی مدارس نیز در همین روزها یعنی بیست و نهم و سی‌ام آذر و یکم دی انجام گرفت تا دانش‌آموزان بیش از پیش آسیب نبینند.

    این روزها همچنان آلودگی هوا نفس مردم را به تنگ آورده است و حتی صدای نمایندگان مردم و دستگاه‌های ذیربط را بالا برده تا بلکه محیط زیستی‌ها و یا دیگر دستگاه‌های ذیربط چاره‌ای بیندیشند؛ مردم انتظار دارند تا در این استمرار آلودگی هوا و شرایط بحرانی، مسئولان به جای وعده‌های پوشالی و یا سیاسی بازی در فکر سلامتی آن‌ها باشند و راهکارهایی مناسب‌تری را تدارک ببینند.

    استان تهران امروز دوشنبه هفتم دی سال 94 همچنان در آلودگی غوطه ور است و مردم در هفدهمین روز مداوم همچنان در آلاینده‌هایی نفس می‌کشند که راه چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو