فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۳۶۸»

خودروهای فرسوده، نفس‌های شهر را به شماره انداخته است!

عصر خودرو- فرسودگی سیستم حمل و نقل عمومی مثل تاکسی‌ها علاوه بر افزایش میزان آلودگی هوا، چهره شهر را نازیبا می‌کند.

خودروهای فرسوده، نفس‌های شهر را به شماره انداخته است!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ تهران بزرگ ترین شهر و پایتخت ایران است که حدودا جمعیت آن به 9 میلیون نفر می‌رسد و جزء پنجمین شهر پر جمعیت جهان به شمار می‌رود.

    تهران دارای یک شبکه متراکم بزرگراهی و چهار خط فعال مترو است که روزانه میلیون‌ها نفر به وسیله انواع مختلف وسایل نقلیه عمومی و خصوصی جا به جا می‌شوند.

    روزانه جمعیت زیادی از شهروندان و مردم در سطح شهر رفت و آمد می‌کنند و از نقطه‌ای به نقطه دیگر شهر مسافت‌های طولانی را برای رسیدن به محل کار و فعالیت خود طی می‌کنند.

    *انبوه خودروها، آلودگی هوا، ترافیک سنگین

    این رفت و آمدهای مداوم منجر شده تا انبوهی از خودروها و وسایل نقلیه عمومی و خصوصی مثل تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و یا خودروهای شخصی در سطح شهر حرکت کنند و باعث ایجاد ترافیک سنگین و آلودگی هوا شوند.

    شلوغی جمعیت و رفت و آمدهای انبوه خودروها در سطح خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهر موجب شده تا این خیابان‌ها به پارکینگی بزرگ برای این خودروها تبدیل شوند و همچنین باعث راه بندان متعدد و شدید در پشت چراغ‌های قرمز چهارراه‌ها شده‌اند.

    حال با توجه به این که تهران بسیاری از ادارات و نهادهای مهم دولتی و خصوصی را در خود جای داده است روزانه حجم عظیمی از افراد از گوشه  و کنار شهر و اطراف آن برای انجام امور مختلف اقتصادی، اجتماعی، درمانی و ... به آن سفر می‌کنند و در نتیجه بر جمعیت آن افزوده می‌شود.

    اغلب افرادی که قصد سفر  به سطح شهر را دارند از خودروی شحصی و یا از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند.

    *صف‌های اتوبوس و تاکسی و فرسودگی خودروها

    حال با توجه به ازدحام جمعیتی که برای رفت و آمد توسط وسایل نقلیه عمومی در ایستگاه‌ها و مکان‌های مختلفی چون پایانه‌های حمل و نقل عمومی مثل اتوبوسرانی‌ها و ایستگاه‌های تاکسیرانی وجود دارد، اغلب افراد ترجیح می‌هند که از خودروی خود برای رفتن به محل کار استفاده کنند چرا که در غیر این صورت باید وقت بسیاری را صرف کنند تا در خیل عظیم جمعیت سوار بر اتوبوس، مترو و تاکسی‌های فرسوده شوند و به محل کار خود برسند، البته ناگفته نماند که تاکسی‌هایی هم که در سطح شهر وجود دارند بسیار فرسوده بوده و خود عاملی برای عدم رغبت مسافران با استفاده از این قبیل وسایل عمومی می‌شوند.

    چند سالی می شود که سیستم حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس که بخش قابل توجهی از مسئولیت جا به جایی شهروندان و مسافران را بر عهده دارد و در چند سال اخیر مجهز به اتوبوس‌های تندرو BRT شده است و همچنین سیستم حمل و نقل ریلی که با احداث 4 خط داخلی مترو شهری و یک خط ویژه حومه شهر توانسته است در جا به جایی سریع و مطمئن شهروندان نقش موثری را ایفا کند، اما این مسئله در رابطه با تاکسی‌های موجود در سطح شهر نتیجه عکس داشته است.

    چرا که تاکسی‌هایی که در پایانه‌ها و ایستگاه‌های سطح شهر مشغول جا به جا کردن مسافران هستند اغلب فرسوده هستند و ایمنی لازم را برای مسافران خود تامین نمی‌کنند.

    عیسی محمدپور مدیر نوسازی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر  تهران در رابطه با تعداد تاکسی‌های فرسوده شهر گفت: در تهران بیش از 17 هزار تاکسی فرسوده وجود دارد که در ناوگان تاکسیرانی تردد می‌کنند .

    با توجه به این آمار بسیاری از رانندگان این قبیل خودروها به علت نبود تسهیلات مناسب برای نوسازی و نیز بالا بودن سود باز پرداخت‌ها در تعویض خودروی فرسوده خود دچار مشکلات بسیاری هستند.

    آن‌ها مجبورند برای گذراندن زندگی با همین تاکسی‌ها و خودروهای فرسوده کار کنند و فرسودگی خودروهای آن‌ها در شهر شلوغی مثل تهران هوای این شهر را روز به روز آلوده تر می کند.

    با توجه به شرایط آلودگی هوای شهری مثل تهران و نیاز شدید سیستم حمل و نقل عمومی آن به ویژه تاکسی‌های فرسوده به نوسازی باید مسئولان برای حل این معضل بزرگ شهری اهتمام ورزیده و با اختصاص بودجه‌های مناسب و اقدامات به موقع در جهت نوسازی و اختصاص وام‌های مناسب برای رانندگان این قبیل خودروها از بروز مسائل و مشکلات این چنینی جلوگیری کنند.

    در نتیجه با نوسازی وسایل نقلیه عمومی نه تنها مشکل آلودگی هوا حل خواهد شد، بلکه موجب زیباتر جلوه کردن چهره شهر و امنیت مردم در رفت و آمدهایشان نیز می‌شوند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو