فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۳۸۷»

آمار مرگ‌و میرهای ناشی از آلودگی هوا در تهران اعلام شد

عصر خودرو-افزایش شدت آلودگی هوا در آذر امسال در مقایسه با همین مدت زمان در سال گذشته نشان‌دهنده افزایش تعداد شهروندانی است که با بیماری‌های ناشی از تجمع آلاینده‌ها در هوای تنفسی جان سپرده‌اند.

آمار مرگ‌و میرهای ناشی از آلودگی هوا در تهران اعلام شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»به نقل از فارس، هر ساله کلانشهر تهران با ورود سامانه هوای سرد و سنگین در اواخر پاییز و اوایل زمستان، شاهد تجمع آلاینده ها ، افزایش روزهای ناسالم و یا پدیده اینورژن -وارونگی هوا- است. به طوری که آلودگی هوا در این ایام درواقع مهمان ناخوانده پایتخت است تا جان شهروندان بی دفاع را به تاراج ببرد. در این گزارش سعی شده با مروری بر آمار مرگ و میر ناشی از تجمع آلاینده ها در هوای تهران عمق فاجعه تا حدودی به تصویر درآید.

    براساس آمارها، از اول آذرماه تا 25 آذرماه سال 93 سرطان مری که از جمله بیماری هایی است که ریشه در استنشاق هوای آلوده دارد، با 5 فوتی 2 مذکر و 3 مونث به ثبت رسیده که در مقایسه با آذرماه سال 94 این تعداد به 12فوتی شامل 7مذکر و 4 مونث رسیده است. این در حالی است که میانگین سنی متوفیان نیز 5سال پایین آمده است.

    سرطان حنجره بیماری دیگری است که یکی از دلایل ابتلا به آن آلاینده های هواست. قربانیان این بیماری نیز در سال 93 دو نفر بوده اند-یک مذکر و یک مونث- که متاسفانه امسال این آمار دوبرابر شده و باز هم میانگین سنی فوت شدگان 5سال کمتر شده است.

    مبتلایان به  بیماری های قلبی که آذرماه93 فوت شده اند، 53 نفر شامل 30 مذکر و 23 مونث بودند که در مقایسه با امسال باید گفت 21نفر کمتر بوده است. به طوری که از این 74 نفر 47 نفر مرد و 27 نفر زن بوده اند و باز هم میانگین سنی متوفیان حدود 2سال کاهش یافته است.

    بیماری های تنفسی در هر دوبازه زمانی مورد مقایسه 4 قربانی داشته که در این مورد نیز باز شاهد کاهش 4سالی سن هستیم.

    ایست قلبی در سال گذشته جان 490 نفر-252 مذکر و 221 مونث و 17 نوزاد- را گرفته است  که گرچه امسال این آمار 207نفر کم شده است اما همچنان میانگین سنی قربانیان کاهش داشته و 2سال پایین تر آمده است.

    در سال93 بیماری های ریوی 29 نفر را قربانی کرده که در آذرماه امسال این تعداد با افزایش 16تایی روبرو بوده است.

    در آذرماه 93فوت ناشی از خفگی آمار 4تایی را نشان می دهد که در مدت زمان مشابه در سال جاری با افزایش تقریبا دو برابری به 9 فوتی خفگی رسیده و باز هم شاهد میانگین سنی 6 سال در میان متوفیان هستیم.

    نارسایی های تنفسی در سال گذشته جان 171 نفر را گرفت که از این تعداد 97 مذکر و 71 مونث و 3 نوزاد بوده است. این در حالی است که در سال 94 نارسایی تنفسی 209 نفر فوتی داشته که شامل 108 مذکر، 90 مونث و 11 نوزاد شده است. 

    در سال 93 سکته قلبی جان 348 نفر را گرفته که این آمار  امسال هم تکرار شده است.

    عفونت دستگاه تنفسی در آذرماه سال گذشته 4 قربانی داشته اما در مدت زمان مشابه درسال جاری این تعداد به 7 نفر رسیده است.

    آمارها نشان می دهد به طور میانگین می توان گفت امسال شاهد فوت افراد بیشتری به علت بیماری هایی بوده ایم که ریشه در آلودگی هوا دارند. ضمن اینکه تقریبا میانگین سنی متوفیان هم در سال جاری پایین تر بوده است. موضوع مهمی که زنگ هشدار را برای مسئولان امر به صدا درخواهد آورد و قابل تامل است.

    براساس این گزارش تعداد روزهایی که در آذرماه 93هوا ناسالم بوده 11روز اعلام شده که در آذرماه94 این عدد به 19روز رسیده است. ضمن اینکه در آذرماه 93شاهد 18روز هوای سالم در تهران بوده ایم، اما در همین بازه زمانی در سال جاری شاهد کاهش 10روزه هوای سالم بودیم. در این میان در آذرماه94 یک روز هم هوا در شرایط ناسالم برای تمام افراد جامعه قرار داشته است. درمجموع باید گفت هوا در آذرماه امسال شرایط بدتری به لحاظ آلاینده ها داشته که ردپای آن را می توان در آمار متوفیان پایتخت مشاهد کرد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو