فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۳۹۶»

در حل آلودگی هوا؛ مشخص نیست چه کسی باید چه کاری انجام دهد

عصر خودرو- رییس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص برنامه جامع آلودگی هوای تهران مصوب ۹۳ و میزان انجام وظایف دستگاه‌های مختلف، توضیحاتی را ارائه کرد.

در حل آلودگی هوا؛ مشخص نیست چه کسی باید چه کاری انجام دهد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، مهدی چمران درباره برنامه جامع آلودگی هوای تهران مصوب 93 و میزان انجام وظایف دستگاه‌های مختلف نسبت به این برنامه گفت: وضعیت موجود آلودگی هوای تهران، بهترین پاسخ به این پرسش است و این در حالی است که کمبود قانون نداریم و 23 دستورالعمل این برنامه، آن گونه که می بایست انجام می شد، به اجرا در نیامده که نتایج آن را نیز امروز می بینیم.

    وی افزود: به عنوان نمونه، از نوسازی تاکسی های تهران راضی نیستیم، چرا که تاکسی های فرسوده را جزو خودروهای فرسوده به حساب نمی آورند، در حالی که رفت و آمد تاکسی ها، بسیار بیشتر از خودروهای شخصی است و لااقل ابتدا باید تاکسی های فرسوده را جایگزین می کردند.

    وی با طرح این سوال که چرا تاکسی های تهران باید فرسوده بمانند و تعویض نشوند؟ تأکید کرد: در این ارتباط ستاد مدیریت سوخت، بانک ها و خودروسازان، مسئول هستند و پروسه سختی پیش بینی شده تا تاکسی ها تعویض شوند که این پروسه نیاز به هماهنگی های بین بخشی فراوانی دارد.

    چیزی که کم داریم هماهنگی بین دستگاه هاست

    رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که چیزی که کم داریم، هماهنگی بین دستگاه هاست و بزرگ ترین مشکل ما، نبود مدیریت یکپارچه شهری است، اظهار کرد: مشخص نیست چه کسی باید چه کاری انجام دهد و به عنوان نمونه، در حالی که مردم را تشویق به استفاده از وسایل نقلیه عمومی می‌کنیم؛ کمبود اتوبوس داریم.

    چمران در توضیح این موضوع با تأکید بر این که هر سال باید 1000 دستگاه اتوبوس نو به تهران واگذار شود، تصریح کرد: تهران باید 11 هزار دستگاه اتوبوس داشته باشد، در صورتی که 6 سال است دولت و وزارت کشور، هیچ اتوبوسی به تهران نداده اند و یک دستگاه اتوبوس دولتی نیز وارد ناوگان اتوبوسرانی تهران نشده است.

    وی با بیان این که به همین دلیل، شهرداری تهران مجبور شده اتوبوس های دو کابین بخرد و وارد ناوگان اتوبوسرانی تهران کند، اضافه کرد: شهرداری تهران نمی تواند سالی 1000 دستگاه اتوبوس بخرد و برای ساخت مترو نیز نیاز به فاینانس خارجی دارد.

    رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که با 50 میلیارد تومانی که از دولت می گیریم، می شود تنها 300 متر مترو ساخت، در حالی که نیاز تهران، ساخت 25 کیلومتر مترو در سال است، اظهار کرد: مدیریت مترو در ساخت در حد خوبی است، ضمن این که 50 درصدها واگن های مترو را نیز خودمان می‌سازیم.

    چمران با بیان این که مراکز معاینه فنی تهران، مراکز دقیقی هستند و کار آنها با دقت و اشراف صورت می پذیرد و اگر تخلفاتی هم وجود داشته باشد، مورد رسیدگی قرار می گیرد، تصریح کرد: مراجعه به مراکز معاینه فنی کُند است و بسیاری از این مراکز در اغلب ماههای سال بیکار می مانند.

    وی با طرح این سوال که چرا مجلس، معاینه فنی 5 ساله را بنا گذاشت؟ گفت: معاینه فنی باید 2 ساله باشد و قانون موجود اصلاح شود، ضمن این که موضوعاتی مانند کاهش سود بازرگانی ورود موتورسیکلت های برقی به کشور به منظور استقبال مردم از خرید این موتورسیکلت ها، باید کاهش یابد.

    این که بگوییم برگه معانیه فنی کاغذ پاره است درست نیست

    رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که متأسفانه در آلودگی هوای تهران، بیش از 80 درصد آلایندگی متعلق به خودروهاست، اظهار کرد: این که گفته می شود 530 هزار دستگاه خودروی آلاینده در 9 ماه امسال در تهران جریمه شده اند، عدد خیلی بزرگی است و اگر پلیس با این حجم از خودروهای آلاینده برخورد کرده باشد، باید پلیس را تحسین کنیم.

    مهندس چمران با بیان این که انجام معاینه فنی حدود 12 درصد و تردد موتورسیکلت ها نیز حدود 12 درصد در آلایندگی هوای تهران تأثیر دارند، تصریح کرد: هیچ کسی ادعا نمی‌کند معاینه فنی مشکل را حل می کند؛ اما این که بگوییم برگه معاینه فنی یک کاغذ پاره است نیز دُرست نیست، کما این که وقتی به مطب دکتر می رویم، پزشک هم یک نسخه کاغذی می دهد که همان تکه کاغذ، بیماری ما را خوب می کند.

    وی در پایان با تأکید بر این که آمار آلایندگی ایستگاه های اندازه گیری آلودگی هوا در سطح تهران تفاوت دارد، خاطرنشان کرد: وقتی آلایندگی از شاخص 150 بالاتر برود، مدارس را تعطیل می‌کنند و هنگامی که آلایندگی کمتر از شاخص 150 است، مدارس را تعطیل نمی‌کنند.

     

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط