فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۳۹۹»

کاهش آلودگی هوا نیازمند بودجه ملی

عصر خودرو- مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید بر اینکه ۸۰ درصد آلایندگی هوای تهران مربوط به خودروهای دیزلی، خودروهای کاربراتوری و موتورسیکلت‌هاست، گفت: در تمام بندهای برنامه جامع آلودگی هوا مصوب ۹۳ ، عدم انجام برنامه‌ها یا کم کاری در اجرای آنها را می بینیم و البته میزان آلایندگی هوای تهران نیز همین را می گوید.

کاهش آلودگی هوا نیازمند بودجه ملی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایسنا، دکتر وحید حسینی گفت: در شهر تهران، نزدیک به 120 هزار دستگاه خودروی فرسوده و حدود 300 هزار دستگاه خودروی کاربراتوری تولید سال 82 و قبل از آن وجود دارد که 10 درصد ناوگان خودرویی تهران را شامل می گردد ولی 50 درصد از آلودگی هوای تهران را باعث می شود.

    وی اظهار کرد: با وجود آن که ادعا می‌شود سال گذشته 310 هزار دستگاه خودرو از رده خارج شده اند اما سهم تاکسی های تهران از این نوسازی بسیار ناچیز است و در تهران، سالانه تنها 2000 دستگاه تاکسی نوسازی می شوند، در حالیکه تاکسی ها، 3 تا 4 برابر خودروهای عادی تردد دارند و در حال حاضر، 17 هزار دستگاه تاکسی فرسوده در تهران مشغول به کار هستند.

    مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه برنامه جامع آلودگی هوا، برنامه ارزانی نیست و اجرایی شدن این برنامه و اجرای تک تک بندهای آن هزینه دارد و باید شامل سوبسید شود،‌ اظهار کرد: اما فراموش نکنیم هر ریالی که صرف کاهش آلودگی هوا می شود، باعث سرمایه گذاری 15 برابری می گردد، ضمن این که هیچ شهری نه تنها در ایران که در جهان، نمی تواند صرفاً با بودجه خودش برنامه های مربوط به کاهش آلودگی هوا را پیش ببرد و نیاز به بودجه ملی دارد.

    حسینی با بیان اینکه علاوه بر خودروها، موتورسیکلت‌ها هم باید مورد معاینه فنی قرار بگیرند ولی هیچ گونه اِعمال قانونی بر روی موتورسیکلت ها نداریم، تصریح کرد: در حال حاضر، در تهران بالغ بر یک میلیون دستگاه موتورسیکلت عمدتاً 125 سی سی، کاربراتوری داریم که آلایندگی هر کدام از آنها، 4 برابر یک دستگاه خودرو است.

    وی با تأکید بر این که در محدوده منطقه 12،‌ روزانه 900 هزار تردد موتورسیکلت ثبت می شود،‌ اضافه کرد: موتورسیکلت هایی که در تهران تردد می کنند، بعضاً سند هم ندارند و در نتیجه، جریمه آنها فایده ای ندارد، چون حتی صاحبان این موتورسیکلت ها نیز هرگز شناسایی نمی شوند.

    آمار برخورد با 530 هزار خودروی آلاینده در تهران غلط است

    مدیرعامل شرکت کنترل هوای تهران با اعلام این که ارائه آماری مبنی بر برخورد با 530 هزار دستگاه خودروی آلاینده در 9 ماهه امسال در تهران غلط است، گفت: بر اساس محاسبات دانشگاهی و علمی، یک خودروی کاربراتوری به ازای هر کیلومتر پیمایش، 40 گرم آلودگی ایجاد می کند، در صورتی که یک خودرو با استاندارد یورو 2، برای هر کیلومتر پیمایش، کمتر از 3 گرم آلودگی تولید می کند.

    حسینی در پایان با تأکید بر اینکه محاسبه تفاوت این دو عدد با هم که برخی آن را قبول ندارند، مدرک دکترا نمی خواهد و هر دانشجوی ترم اولی هم می تواند آن را حساب کند، خاطرنشان کرد: به نظر من، پلیس در برخورد با خودروهای متخلف، دودزا و آنها که معاینه فنی ندارند، واقعاً اهمال کرده است و نتیجه آن را داریم می بینیم.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو